طبیعت گردی

تالاب سیاب درویش و نفس های آخر

تالاب سیاب درویش در روستای سیاب و دریاچه سد چم گردلان از مهمترین آثار گردشگری طبیعی در شهرستان ملکشاهی است.

مساحت این تالاب حدود ۴ هکتار و ارتفاع آن ۲ هزار و ۷۴۰ متر از سطح دریا می باشد. حداقل درجه حرارت آن ۱۴ درجه سانتیگراد و متوسط بارندگی سالانه بیش از ۶۰۰ میلی متر است.

تالاب فوق دارای آب دایمی و شکل دایره ای بوده که در یک حوزه بسته قرار گرفته است. به دلیل قرار گرفتن تالاب در ناحیه کوهستانی، از مناطق سردسیر و ییلاقی استان محسوب شده و پوشش جنگلی آن را بلوط ایرانی، بنه، زالزالک، کیکم و بادام تشکیل می دهد.

از گیاهان محیط داخلی و حاشیه ای آن می توان به گونه های گیاهی غوطه ور از قبیل عدسک آبی، علف هفت بند، نی، جگن و اسفناج وحشی اشاره نمود.

این تالاب مأمن و مأوای مناسبی برای زمستان گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می رود. این تالاب محل زیستگاه پرندگانی هم چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده ای و اردک سر سبز است و هر ساله پذیرای پرندگان مهاجر از مناطق آسیای میانه، قفقاز و سیبری است که در ماه های سرد به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

پوشش گیاهی سطح تالاب، علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده است. گیاهان مرتعی، گیاهان علفی و گرامینه تیره جگن و نی از پوشش گیاهی غالب در تالاب محسوب می شوند، پوشش گیاهی اطراف آن چشم انداز زیبایی را به وجود آورده و زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش فراهم نموده است.

این تالاب تاکنون به علت عدم معرفی از طریق رسانه ها و محیط زیست نتوانسته در میان مردم استان ایلام آنچنان که باید معرفی و سهم قابل توجهی از اقتصاد گردشگری را نصیب مردم منطقه کند که لازم است در این خصوص نیز چاره اندیشی شود.

متاسفانه چند سالی است که این تالاب به علت خشکسالی، زمین لرزه و دیگر بلایای طبیعی و انسانی کم آب شده و اگر احیا نشود این گنجینه طبیعی و ارزشمند برای همیشه از بین خواهد رفت.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا