اخبار

ظرفیت بالقوه گردشگری عشایری ایران

گردشگری عشایر، نوع جدیدی از گردشگری است که با بهره‌مندی از طبیعی‌ترین عناصر و تولیداتی متنوع، تجربه زیست در طبیعت را برای گردشگران ایجاد می‌کند.

یکی از انواع گردشگری که در چند سال گذشته مورد توجه مسئولان قرار گرفته است، گردشگری روستایی و عشایری است. هرچند گردشگری روستایی تاکنون موفقیت‌های بیشتری به دست آورده، اما گردشگری عشایر نیز با برنامه‌ریزی‌های اصولی می‌تواند مسیر پیشرفت و ترقی را در پیش رو داشته باشد. استان سمنان، یکی از استان‌های ایران است که ظرفیت مناسب را جهت گردشگری عشایری در اختیار دارد.

ابوالفضل بیدقی، یکی از فعالان اقتصادی در بخش گردشگری استان سمنان در این‌باره گفته است:

هرچند هدف‌گذاری دقیق و شفافی از توسعه گردشگری عشایری در استان سمنان انجام نشده است، اما نباید از ظرفیت مهم اشتغال آفرینی آن به سادگی گذشت. در برخی موارد، کاغذبازی‌های اداری مانع سرمایه‌گذاری‌های مختلف در بخش گردشگری عشایری و روستایی می‌شود.

با وجود آن که ایل بزرگ سنگسری در استان سمنان همچنان به فعالیت مشغول هستند، اما ظرفیت‌های گردشگری عشایر در شهرستان مهدیشهر مطلوب نیست. ایل سنگسری بزرگ‌ترین ایل راه جهان را در اختیار دارد که برای ییلاق و قشلاق از آن استفاده کرده و ظرفیتی مهم برای گردشگری جهانی محسوب می‌شود.

حسینی، مدیرکل امور عشایری استان سمنان نیز درباره ظرفیت‌های این استان برای گردشگری عشایری افزوده است:

در حال حاضر ۳۲ منطقه ییلاقی و قشلاقی بخش عشایری سمنان برای توسعه گردشگری شناسایی شده است، که در نوروز ۹۸، ۱۲ چادر عشایری در نقاط مختلف سمنان از ایوانکی گرمسار تا منطقه عباس آباد میامی برپا می‌شود.

در این سیاه‌چادرها، ۳۲ فرآورده لبنی مانند کره گوسفندی، انواع دوغ، چیکو، روغن زرد، کشک و ماست به مسافران نوروزی عرضه می‌شود.

از طرفی، عشایر به دلایل متعدد حضور گردشگران را در بین خود نمی‌پذیرند که از جمله آنها، می‌توان به کمبود امکانات تخصصی از جمله اقامتگاه و زیرساخت‌های بهداشتی اشاره کرد. علاوه بر آن، به دلیل فقر مراتع و خشکسالی، عشایر رغبتی به فعال‌سازی بخش گردشگری ندارند، زیرا دام را پایه اصلی حیات عشایر می‌دانند. در صورتی که مسئولان مربوطه، برنامه‌ریزی‌هایی برای مشکلات پیش رو انجام دهند، گردشگری عشایر می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری در ایران تبدیل شود.

در حال حاضر، بیش از ۲۳۰ هزار خانوار با جمعیت تقریبی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند که ۳۵ میلیون هکتار از اراضی کشور را در اختیار دارند. در این میان، عشایر استان سمنان متشکل از ۳ هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت (۷۴ طایفه)، ۱/۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

نیکی قره گوزلویان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا