خانه / معرفی نقاط گردشگری جهان / غار جذاب ملیسانی

غار جذاب ملیسانی

یونان یکی از جذاب ترین کشورهای دنیاست جدای از تاریخ بلندبالا و آثار باستانی فراوان، جزایر بهشتی بخش دیگر از جاذبه های این کشورند، جزایری بکر با نوع معماری خاص و طبیعتی منحصربفرد. در غرب این کشور جزیره ای به نام کفالونیا قرار دارد که جاذبه ای منحصربفرد را در خود جای داده است: غار ملیسانی (Melissani Cave)، یک غار زیر آبی جذاب که از مهمترین جاذبه های جزیره است و با چشم اندازهای خیال انگیزش گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. می خواهیم درباره غار ملیسانی در یونان حرف بزنیم، در ادامه ما را همراهی کنید.

کفالونیا (Kefalonia) یکی از جزایر دریای یونان است که در نواحی غربی یونان قرار دارد و مرکز آن شهر آرگوستولی بر روی دامنه های تپه ای مشرف به بندری باریک قرار دارد. این جزیره با ۷۸۱ کیلومتر مربع مساحت، بزرگ ترین جزیره دریای یونان است و با چشم اندازهای متنوع و رشته کوه های جذاب از محبوب ترین جزایر یونان به شمار می رود. این جزیره برای ماجراجویان هم تفریحات زیادی دارد از طبیعت گردی در مسیرهای کوهستانی و گشت و گذار در سواحل با قایق موتوری گرفته تا اسب سواری بر روی ماسه های بکر و دوچرخه سواری به سمت دهکده های کوچک.

بدون شک یکی از جاذبه های متنوع و منحصربفرد این جزیره غارهای زیرزمینی و دریاچه هاست که زیبایی های خاص جزایر دریای یونان را به شما نشان می دهند. یکی از مشهورترین غارهای زیرزمینی این جزیره غار ملیسانی است که با قایق سواری در آن به جهانی ناشناخته و عجیب وارد می شوید و فرصتی بینظیر برای کشف پدیده عجیب زمین شناسی جزیره پیدا می کنید.

درباره غار ملیسانی

در نواحی شرقی جزیره کفالونیا دریاچه ای کم عمق به اسم ملیسانی (Melissani) هست که به غار ملیسانی هم معروف است. غار در ۲ کیلومتری شمال غربی شهر سامی و حدود ۱۰ کیلومتری شهر آرگوستولی (مرکز جزیره) قرار گرفته و در احاطه ی جنگل هایی با دامنه های کوهستانی ست. این غار صحره ای که با آب های زلال و کریستالی پر شده و در اثر فرآیند تجزیه صخره ها، ورود آب و فرسایش شکل گرفته در سال ۱۹۵۱ کشف و در سال ۱۹۶۳ به روی گردشگران باز شد. در طول اولین کندوکاوها در غار یک لامپ باستانی کشف شد که امروز در موزه باستان شناسی مرکز جزیره نگهداری می شود. در سال ۱۹۶۲ در طی ادامه ی جست و جوها در غار، بقایای مهمی از تمدن مینوآن پیدا شد، که نشان می داد سال ها پیش در عصر برنز هم ساکنان جزایر دریای اژه اینجا را کشف کرده بودند.

برای رفتن به داخل به این غار باید ۷ یورو ورودی بدهید، اینجاست که وارد تونلی تاریک و سراشیب می شوید و از پله ها پایین می روید. در انتهای تونل، دریاچه ای درخشان در مقابل شما ظاهر می شود، در این قسمت قایق هایی منتظر شما هستند تا با آن ها دریاچه را بگردید و از تماشای چکنده سنگ ها و تغییر رنگ آب لذت ببرید. همین که به داخل غار می روید، پایین آمدن درجه حرارت هوا و خنک تر شدن را به خوبی احساس می کنید.

تنها راه گشت و گذار در دریاچه قایق سواری است، هر قایق ۸ نفر ظرفیت دارد و شما را به توری چند دقیقه ای در داخل غار و دریاچه می برد. غار دو دالان بزرگ B شکل دارد که هزاران سال پیش شکل گرفته و هر دو دالان مملوء از آب های زلال اند، در قسمت میانی آن هم جزیره ای به چشم می خورد. اولین دالان، یک روزنه ی بزرگ بیضی شکل دارد که نور خورشید را به داخل غار می آورد. دهانه ی بزرگی که بر روی سطح غار ایجاد شده باعث ورود نور و درخشانی آب می شود. بهتر است صبر کنید تا هوا آفتابی شود و بعد به سراغ این غار بروید چون تماشای ورود نور خورشید از روزنه ی سقف لذتبخش و جذاب است.

دالان دوم، غاری بزرگ با سقف هلالی شکل است و مملوء از چکنده سنگ ها و چکیده سنگ می باشد. با قایق به این دالان ها بروید و غرق مناظر حیرت آور اطراف شوید. کانالی باریک دو دالان را به هم متصل می کند، قسمت هایی از این کانال آنقدر باریک است که به سختی می توان پارو زد و قایق را از آن عبور داد. در قایق، یک نفر راهنما قسمت های جذاب غار را به شما نشان می دهد و داستان های جذابی را درباره غار تعریف می کند. او به زبان های مختلف تمام قسمت های غار را به شما توضیح می دهند و هر وقت خواستید عکس هایی با پس زمینه غار از شما می اندازند.

آب زلال فیروزه ای و زمردین دریاچه به همراه مجسمه های طبیعی که در غار شکل گرفته اند، فضایی جذاب و حیرت آور را به غار بخشیده اند. گفتیم که در قسمت میانی دریاچه، جزیره ای کوچک هست که بر روی آن بقایایی از آثار هنری به چشم می خورد، آثاری که ثابت می کنند اینجا روزگاری محل انجام مراسم مذهبی بوده و در دوران باستان، آدم های ماقبل تاریخ برای انجام مراسم و آیین های مختلف به اینجا می آمدند.

در بالای غار سکویی برای گردشگران هست که می توانید بر روی آن بایستید و چشم اندازهای دیدنی غار را از بالا تماشا کنید. بعد از قایق سواری در دریاچه می توانید به بالای این سکو بروید و عکس های جذاب از غار بیندازید. سطح آب داخل غار یک متر بالاتر از سطح دریاست و آب داخل غار ترکیبی از آب شور و شیرین است.

بازدید از غار ملیسانی حدود ۹۰ دقیقه طول می کشد و بیشتر در ماه های اردیبهشت تا آبان از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ عصر امکان پذیر است، هرچند در ماه های سرد سال هم به صورت محدود می توانید از آن دیدن کنید. اگر راهی جزیره کفالونیا در یونان شدید حتما به تماشای این غار بروید و حوالی ظهر به غار برسید تا تشعشعات خورشید از روزنه بالای غار به داخل بتابد و با درخشان کردن آب زلال دریاچه، چشم اندازهای سورئالی را خلق کند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

سمانه وفایی نژاد

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

۵ مورد از ترسناک‌ ترین جزایر دنیا

۵ مورد از ترسناک‌ ترین جزایر دنیا

افرادی که عاشق ماجراجویی و طبیعت هستند، قطعا یک لیست از زیباترین جزایر دنیا در …