جاذبه های گردشگری ایرانمرکزی

غار سن‌ایک کهک

غار سن‌ایک کهک یا کهک نزار

غار سن‌ایک کهک در روستای کهک (دلیجان) ، یا کهک نزار روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دلیجان در استان مرکزی ایران است .این روستا در دهستان دودهک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۶ نفر (۴۰خانوار) بوده‌است.. زبان مردم کهک زبان فارسی با لهجه خاص کهکی میباشد.

بر اساس آخرین آمار موجود کارگروه غارشناسی استان مرکزی ۷۵ غار مهم و دیدنی در جای جای این استان شناسایی شده که «کهک »به‌عنوان یکی از نمونه‌های برجسته و کم‌نظیر در حوزه غارنوردی و جاذبه‌ای بکر برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و سرمایه‌های طبیعی به‌شمار می‌رود.یک غار زنده جدید در روستای کهک شهرستان کشف شده است که بررسی صورت گرفته نشان می دهد این غار جدید نیست بلکه قبلا شناسایی شده است و فقط اخیرا تعدادی غارنورد از آن بازدید داشته اند.

غار سن‌ایک کهک یا کهک نزار

تقریبا در ارتفاعات شهرستان شاهد انواع سنگ‌های آهکی هستیم که عموما زنده‌اند و این زنده‌ بودن به این معناست که بین آب و آهک و هوا واکنشی رخ می‌دهد و رسوب گذاری به شکل کریستال صورت می‌گیرد و اگر شرایط از نظر رطوبت فراهم باشد این رسوب گذاری هر ۱۰۰ سال بین ۱.۵ تا دو سانتیمتر ها رشد می‌کند. در معادن موجود در این منطقه می توان غارهای بسیار کوچکی با طول کم را شاهد بود که به دلیل آب نقطه ای از آن سوراخ و نمایان شده اند، اما فقط سه غار زنده شناسایی شد.

با توجه به بافت سنگ‌های ارتفاعات دلیجان و آهکی بودن آنها، وجود چنین نقاطی که از آنها به عنوان غار زنده یاد می‌شود زیاد است، البته تاکنون سه غار زنده در شهرستان شناسایی شده است که شاخص‌ترین آنها غار چال نخجیر است. دومین غار زنده این منطقه غار “سن‌ایک” است که در منطقه شکار ممنوع کهک نیز قرار دارد ثبت ملی شده است.
این اثر طبیعی و بکر از جذاب‌ترین غارهای ایران و با کلکسیونی بی‌نقص از تزئینات آهکی می‌تواند یکی از مقاصد طبیعت‌گردی ناب محسوب می‌شود.

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا