معرفی آثار تاریخی

غار «قوری قلا»؛ در تونل برزخ قدم بزنید!

غار قوری قلعه لقب بزرگترین غار آبی آسیا را از آن خود کرده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال سفر به مکان‌های مهیج هستید غار قوری قلعه را در لیست سفرهای خود قرار دهید. برای آشنا شدن با این تونل برزخ با پیشینه ۶۵ میلیون سال، با ما همراه  باشید:

غار قوری قلا یا قوری قلعه، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه با پیشینهٔ ۶۵ میلیون سال است که در استان کرمانشاه قرار دارد. این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده روانسر – پاوه و در همسایگی روستایی به همین نام جای گرفته است.

غار قوری قلعه بزرگترین و زیباترین غار آبی آسیا. شهرستان خوش آب و هوای پاوه در ۸۶ ‪ کیلومتری کرمانشاه از زیباترین و باصفاترین مناطق استان کرمانشاه است که شگفت انگیزترین و بزرگترین غار آبی آسیا را در خود جای داده است.

دمای داخل غار در تمام فصول سال ۷تا ۱۱درجه سانتیگراد است، البته رطوبت نسبی این غار۸۹ درصد بوده، به همین دلیل در تمام فصل‌ها می‌تواند میزبان گردشگرانی باشد که کرمانشاه را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند.

تالار مریم که پس از گذر از دالان ورودی به آن می‌رسید نخستین مکانی است که مشاهده می‌کنید. در این تالار، دریاچه بزرگی وجود دارد که اطراف آن با قندیل‌های بسیار زیبا آذین بندی شده ‌است. اما نکته جالب در میان این قندیل‌ها وجود قندیلی شبیه به حضرت مریم است. با دیدن این قندیل به راحتی علت نام‌گذاری این تالار را متوجه خواهید شد.

در واقع وجود قندیل‌هایی با شکل‌های مختلف باعث شده تا هر قسمت از این غار نام خاص داشته باشد.

در قوری قلعه با آثار مختلفی روبه‌رو می‌شوید که بدون دخالت انسان ساخته شده‌اند و این موضوع جذابیت این غار را دوچندان می‌کند. به عنوان مثال با گذر بر دیگر قسمت‌های این غار با آثاری مانند فردوسی، نیم رخ شیر، نام حضرت محمد( ص) توجه شما را به خود جلب خواهند کرد.

اما جذاب‌ترین بخش این غار را در هزار متری آن مشاهده خواهید کرد و آن غاری حوضچه‌ای است که جزو زیباترین حوضچه‌های آبی دنیا قرار گرفته است. در این مکان قندیل‌های به شکل پرده‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که با برخورد دست شما با آنها صدایی شبیه به کی از آلات موسیقی به گوش می‌رسد. حال دیگر حدس زدن درباره نام این تالار آسان خواهد بود. وجود چنین قندیل‌هایی و شنیدن صدای آلات مختلف موسیقی باعث شده تا این تالار به نام بتهوون نام‌گذاری شود.

وجود قسمت‌های زیبا در این غار باعث می‌شود تا شما بخواهید ساعت‌ها زمان خود را صرف دیدن این جلوه‌ها کنید. در بازدید از غار قوری قلعه به تالاری خواهید رسید که مجذوب زیبایی آن می شوید. تالار عروس که در عمق ۱۵۰۰متری این غار و با در اختیار داشتن سنگ‌هایی از جنس کریستال سفید و براق به یکی از زیباترین تالارهای این غار تبدیل شده است.

با رسیدن به این تالار و قدم زدن در آن، جای پای خود را بر روی سنگ‌ها خواهید دید اما درست در بالای سر شما قندیل‌های نازکی قرار دارد که در پی تماس دست با این قندیل‌ها حدود ۸متر از آنها شکسته و بر زمین می‌ریزد.

اما این نهایت جذابیت این غار نیست، بلکه در عمق ۲ هزار و ۷۰۰ متری این غار، ۴۰ آبشار به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متری وجود دارد که زیبایی فوق‌العاده‌ای را برای قوری قلعه ایجاد کرده‌اند.

اما بخش هیجان‌انگیز غار قوری قلعه، تونل برزخ است که لقب وحشتناک‌ترین قسمت این غار را از آن خود کرده است. طول این تونل ۲۲۰متر است و گذر از آن خالی از لطف نیست.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا