غذای های محلی و ملل

غذاهای خوشمزه و لذیذِ تفلیس

گرجستان و تفلیس غذاهای بسیار خوشمزه ای دارد که مطمئنا امتحان کردن آن ها بخشی جذاب از تجربه سفر شما خواهد بود. در این مطلب می خواهیم سری به گرجستان بزنیم و غذاهای معروف تفلیس را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می کنیم در طول سفرتان حتما این غذاهای خوشمزه را امتحان کنید. در ادامه با گردشگری سپاهان (کوله) همراه باشید.

 خاچاپوری آجارولی

لیست غذاهای معروف تفلیس را با مشهورترین غذای گرجستان یعنی خاچاپوری آغاز می کنیم. خاچاپوری ابداع خلاقانه گرجی ها برای طبخ یک نان و پنیر خوشمزه است. برای تهیه خاچاپوری خمیر را به شکل های مختلف و در مدل خاچاپوری آجارولی به شکل قایق در می آورند و بعد روی آن را با پنیر پر می کنند. سپس خاچاپوری را در فر قرار می دهند تا پنیر آب و مذاب شود و نان هم کاملا برشته و ترد شود. در آخر و قبل از سرو هم کمی کره و یک زرده تخم مرغ روی آن می ریزند تا با حرارت کمی پخته شود.

 خینکالی

یکی دیگر از غذاهای معروف تفلیس خینکالی است که شبیه به دامپلینگ چینی ها یا راویولی ایتالیایی هاست و بسیار متنوع و خوشمزه است. خینکالی که به صورت های کینکالی و هینکالی هم تلفظ می شودخمیری بقچه مانند است که داخلش با مواد مختلفی مثل گوشت چرخکرده بره یا گاو، سبزیجات، پیاز و ادویه های مختلف پر می شود و بعد پخته می شود. عصاره گوشت و سبزیجات در هنگام پخت داخل خینکالی جمع می شود. به همین دلیل اولین کاری که باید هنگام خوردن خینکالی انجام بدهید این است که گوشه ای از خینکالی را سوراخ کنید و بعد عصاره غذا را بمکید و بعد خودِ خینکالی را نوش جان کنید. در رستوران های تفلیس انواع مختلفی از خینکالی را می توانید سفارش بدهید و حتی گزینه های گیاهی خینکالی هم وجود دارد.

بادریجانی نیگوِزیت

بادریجانی نیگوزیت در لغت به معنای بادمجان با گردو است و دقیقا به ترکیبات اصلی غذا اشاره می کند. برای تهیه این غذا بادمجان را به ورقه های نازک برش می زنند و سرخ می کنند. بعد داخل هرکدام را با گردوی خرد شده، سیر و سبزیجات پر می کنند و در آخر هم روی آن ها را با دانه های انار سرو می کنند. بادریجانی را اغلب به عنوان پیش غذا، فینگرفود و در کنار غذاهای دیگر سرو می کنند و یکی از غذاهای معروف تفلیس به شمار می آید.

 آجاپساندالی

غذای بعدی که به شما معرفی می کنیم هم با استفاده از بادمجان تهیه می شود و علاوه بر گرجستان و تفلیس در کشورهای آذربایجان، ارمنستان و … هم تهیه می شود. این خوراک خوشمزه که تا حدودی شبیه به خوراک گوجه بادمجان خودمان است عمدتا از بادمجان، پیاز، سیب زمینی، گوجه، فلفل دلمه ای، جعفری و ادویه های مختلف تهیه می شود و معمولا همراه با نان خورده می شود. برخلاف غذاهای مشابه مدیترانه که معمولا ترکیبات کاملا له و ریز می شوند در این غذا، می توانید تکه های درشت بادمجان، فلفل دلمه ای و … را مشاهده کنید. این غذا بیشتر در اواخر تابستان که اوج وفور بادمجان و گوجه است رایج و متداول است، با این حال در سایر فصول هم می توانید این غذای خوشمزه را نوش جان کنید.

سوپ خارچو

یکی دیگر از غذاهای معروف تفلیس و گرجستان یک سوپ سنتی به نام خارچو است که البته هارچو هم نامیده می شود. این سوپ غلیظ و خوشمزه از ترکیب گوشت گاو یا بره و …، برنج، آلو و گردوی خرد شده تهیه می شود. ترکیبات این سوپ آنقدر پخته می شوند تا کاملا به شکل یک پوره یکدست و غلیظ و خوشمزه در بیایند.

 پخالی

در کشوری که از قدیم گوشت را برای میهمانی ها و ضیافت های ویژه ذخیره می کردند جای تعجب نیست که غذاهای گیاهی خوشمزه ای وجود داشته باشد. یکی از غذاهی معروف تفلیس و گرجستان غذایی به نام پخالی است که نوعی سالاد یا بهتر بگوییم کوفته سبزیجات است. این غذا با هر سبزیجاتی که دم دست باشد درست می شود (اغلب لبو، هویج و اسفناج) و با نان خورده می شود. طرز تهیه پخالی بسیار ساده است: سبزیجاتی که می خواهید را آبپز کنید، سپس آن ها را پوره کنید و با آب لیموی تازه، سیر له شده و کمی جعفری و گردوی خرد شده ترکیب کنید و بعد این پوره را به اندازه های دلخواه شکل بدهید.

لوبیو

لوبیو یکی از غذاهای معروف تفلیس است که در واقع همان لوبیای خودمان است. لوبیا در آشپزی گرجی نقش مهمی دارد و غذاهای مختلفی با آن درست می شود که یکی از مشهورترینشان بدون شک لوبیو است. لوبیا با پیاز، ادویه های مختلف و گاهی گوشت ترکیب می شود و داخل ظروف سفالی کوچکی پخته می شود. لوبیو در همان ظرف سفالی و به صورت داغ سرو می شود و معمولا در کنار آن کمی پیازچه خرد شده، ترشی و نان محلی خورده می شود.

لوبیانی

گرجی ها نان های مختلفی دارند که برخی از آن ها با موادی که داخلش دارد به خوبی جایگزین یک وعده غذایی می شوند. در سفر به تفلیس اگر حوالی موزه تاریخ تفلیس بودید می توانید راه پله ای زیرزمینی را ببینید که همیشه شلوغ و پرازدحام است. کافی است جمعیت را دنبال کنید تا وارد یکی از قدیمی ترین نانوایی های شهر بشوید؛ جایی که می توانید لوبیانی، یکی از نان ها و غذاهای معروف تفلیس را امتحان کنید. مثل غذای قبلی، لوبیانی نیز با لوبیا تهیه شده و نانی است که داخلش با پوره لوبیا پر شده است. این نان را می توانید به صورت داغ و تازه خریداری و نوش جان کنید. حجم این نان به حدی سیر کننده است که می توانید آن را یک شام یا میان وعده کامل در نظر بگیرید.

کباب متسوادی

در مورد تمام غذاهای معروف تفلیس صحبت کردیم اما حرفی از کباب نزدیم. باید بدانید که تفلیس و گرجستان کباب های خوشمزه ای دارد که یکی از معروف ترین آن ها متسوادی است. این کباب خوشمزه تا حدودی شبیه به کباب چنجه است و معمولا فقط با نمک مزه دار می شود. کباب متسوادی را با انواع گوشت می توان تهیه کرد اما غالبا از گوشت گاو یا بره استفاده می شود. گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنند و پس از مزه دار کردن با نمک آن ها را به سیخ می کشند. معمولا چند سیخ سبزیجات مثل فلفل و گوجه هم کنار کباب ها می پزند و همراه با آن ها سرو می کنند.

زهرا مظاهری

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا