خانه / غذای های محلی و ملل / غذاهای محلی و خوشمزه بنگلادش

غذاهای محلی و خوشمزه بنگلادش

بنگلادش کشوری کوچک در شرق هندوستان و جنوب قاره آسیاست که سابقا بخشی از پاکستان بود، اما امروزه به عنوان کشوری مستقل و با نام رسمی جمهوری خلق بنگلادش وجود دارد. این کشور در شبه قاره هند و در مرز با کشور هند قرار دارد و همین موضوع تاثیرات زیادی بر فرهنگ، آشپزی و زبان این کشور گذاشته است. از آن جا که غذا و شکم گردی بخشی جذاب از تجربه سفر محسوب می شود در این مطلب تصمیم گرفتیم خوشمزه ترین غذاهای بنگلادش را به شما معرفی کنیم. در سفر به این کشور و به ویژه شهر داکا می توانید این غذاهای خوشمزه و محلی را امتحان کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

کاری ماهی صبور | Ilish Curry

کاری ماهی صبور یکی از معروف ترین غذاهای بنگلادش و در حقیقت غذای ملی این کشور است. برای تهیه این کاری خوش طعم تکه های ماهی صبور را در زردچوبه و سس فلفل چیلی مزه دار می کنند و بعد آن را با حرارت ملایم سرخ می کنند. در آخر هم این کاری ماهی را با برنج و سس خردل شیرین سرو می کنند. ترکیب شوری و شیرینی و تندی در کنار هم غذایی بسیار خوش طعم و پرمزه است که در سرتاسر بنگلادش و به ویژه داکا بسیار محبوب و پرطرفدار است. کاری ماهی صبور علاوه بر این که قیمت مقرون به صرفه ای دارد احساس سیری خوب و طولانی مدتی به شما می دهد، درست کردنش راحت است و این نوع ماهی را به ویژه در موسم بارانی در سرتاسر بنگلادش می توانید پیدا کنید.

بریانی | Biryani

بریانی غذایی پلویی و خوشمزه است که از ترکیب برنج، سیب زمینی، ادویه های مختلف و انواع گوشت قرمز، مرغ با ماهی تهیه می شود. این غذا البته در کشورهای همسایه هم وجود دارد، با این حال یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهای بنگلادش هم به حساب می آید. در منطقه بنگال برای تهیه این غذای خوشمزه و مجلسی معمولا از گوشت بره، بز، مرغ یا گاو استفاده می شود، با این حال انواع دیگر بریانی را هم می توانید در شهرهای مختلف پیدا کنید. تهیه بریانی اصیل و خوشمزه نیازمند مهارت و زمان زیادی است و نکته اصلی لایه لایه قرار دادن گوشت، سیب زمینی و ادویه با برنج است تا طعم آن ها کاملا به خورد یکدیگر برود. بریانی غذای مجلسی و رسمی است و در اکثر میهمانی ها و ضیافت ها مثل مراسم ازدواج و … این غذا پخته می شود.

کاری میگو | Chingri Malai Curry

چانگری مالای کاری معروف ترین غذای کاری در بنگلادش است و با استفاده از شیر نارگیل تهیه می شود. این غذا یکی از خوشمزه ترین غذاهای بنگلادش است و در سرتاسر منطقه و همین طور هند هم تهیه می شود. کاری میگو خوراکی کرم مانند و لذیذ است که با استفاده از میگوی پخته شده در سس شیر نارگیل و ادویه های معطر و خوش عطر و بو تهیه می شود و در آخر همراه با برنج سفید سرو می شود. شیر نارگیل نقش مهمی در آشپزی بنگلادش دارد و چانگری مالای کاری بهترین و محبوب ترین نمونه از این غذاها به شمار می رود. کلمه مالای که در اسم این غذا وجود دارد نشان می دهد که این غذا اصالتا متعلق به مالزی است و توسط دریانوردان مالایی به بنگلادش آورده شده است.

پانتا بات | Phanta Bhat

پانتا بات نمونه بارز غذاهای بنگلادش است که به طور کلی از غذاها و برنج باقی مانده تهیه می شود و معمولا صبح روز بعد به عنوان صبحانه خورده می شود. برنج را شب تا صبح در آب قرار می دهند و بعد همراه با نمک، پیاز و فلفل چیلی خورده می شود.این غذا یکی از معروف ترین غذاهای بنگلادش است و علاوه بر این، در ایالت های هندیِ بنگال غربی، آسام، تریپورا و کیشانگانج هم مصرف می شود. در کنار پانتا بات معمولا هر آن چه از شب قبل مانده، از گوشت و سبزیجات و خوراک روی آن ریخته و سرو می شود.

نان پاراتا | Paratha

مورد بعدی که در فهرست غذاهای بنگلادش به شما معرفی می کنیم در واقع یک نان است. پاراتا نانی بسیار محبوب و رایج در سرتاسر بنگلادش است که در کنار اکثر غذاها خورده می شود. البته گاهی لای خمیر را با مواد مختلف پر می کنند و به صورت یک وعده کامل و یک صبحانه خوشمزه سرو می کنند. خمیر این نان را از آرد گندم تهیه می کنند و بعد آن را در روغن حیوانی یا روغن معمولی سرخ می کنند. نان پاراتا مغزدار هم معمولا با استفاده از دارچین و ترکیبات دیگر مثل دال عدسی، سیب زمینی، گل کلم و سبزیجات دیگر پر می شود. معمولا قبل از سرو روی نان تکه کوچکی کره قرار می دهند که باعث لذیذتر شدن آن می شود.

دوکار دالنا | Dhokar Dalna

یکی دیگر از معروف ترین غذاهای بنگلادش غذایی گیاهی به نام دوکار دالنا است. برای تهیه این غذا با استفاده از عدس یا دال کیک های کوچکی درست می کنند و بعد از سرخ کردن آن ها را در سس گوجه و ادویه هایی مثل زنجبیل، زیره و گشنیز می پزند و آماده کنند. این غذای خوشمزه معمولا همراه با برنج یا نان هایی مثل پاراتا یا چاپاتی سرو می شود. این غذا بسیار خوشمزه و مقوی است و برای کسانی که گیاهخوار هستند یا به هر دلیل دوست دارند غذایی غیرگوشتی بخورند بسیار مناسب و ایده آل است.

چورچوری | Chorchori

چورچوری یا چاچچاری شیوه ای خاص و مختص به بنگال برای طبخ غذا و سبزیجات است که نتیجه آن یکی از خوشمزه ترین غذاهای بنگلادش است. اگر به بنگلادش سفر کردید پیشنهاد می کنیم این غذای خوشمزه و پرمزه را حتما امتحان کنید. برای تهیه چورچوری روغن حیوانی را با ادویه های معطری مثل زنجبیل، خردل، زیره سبز و رازیانه ترکیب می کنند و بعد سبزیجات خرد شده ای مثل سیب زمینی، گل کلم و بادمجان را به آن اضافه می کنند. سپس مقداری آب روی آن ریخته می شود و با حرارت ملایم پخته می شود تا عطر و طعم ادویه ها به خورد غذا برود.

شامی کباب | shami Kabab

شامی کباب به شدت در بنگلادش و سرتاسر شبه قاره هند محبوبیت دارد و تا حدودی شبیه به کتلت خودمان است. در حالی که در بنگلادش کباب های زیادی وجود دارد اما شامی کباب در بین تمام آن ها مشهورتر و پرطرفدارتر است. محبوبیت شامی کباب تا حدی است که آن را معمولا در میهمانی ها و ضیافت های ویژه می پزند و سرو می کنند. برای تهیه شامی کباب گوشت چرخکرده گاو یا بره را با نخود و ادویه هایی مثل سیر، پیاز، زردچوبه، گرام ماسالا و فلفل چیلی ترکیب می کنند و بعد آن را به صورت دایره های گرد و مسطح در می آورند و در روغن سرخ می کنند. شامی کباب ها را بعد از سرخ شدن همراه با پیاز، گوجه، سس چیلی و سالاد و سبزی سرو می کنند.

مرغ سوخاری با نان روتی | Grilled Chicken with Naan Roti

یکی از غذاهای بنگلادش که اخیرا محبوبیت و رواج زیادی پیدا کرده مرغ سوخاری است. امروزه اگر به سریلانکا سفر کنید در هر خیابانی می توانید رستوران هایی را پیدا کنید که مرغ سوخاری خوشمزه و تند و تیز را سرو می کنند. برای تهیه این غذا تکه های مرغ را با انواع ادویه مزه دار می کنند و بعد گریل و کباب می کنند. به این ترتیب، گوشت مرغ از بیرون برشته و کریسپی و پر ادویه می شود اما هنوز داخلش نرم و لطیف است. در بنگلادش مرغ سوخاری معمولا همراه با نان روتی، مایونز و سالاد و سبزی سرو می شود و به عنوان میان وعده یا یک شام خوشمزه می تواند در نظر گرفته شود.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

زهرا مظاهری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

آش میوه اردبیل

آش میوه آش میوه یکی از آش‌های مخصوص مناطق آذربایجان و به ویژه استان اردبیل …