معرفی نقاط گردشگری جهان

فرایبورگ، خوش آب و هواترین شهر اروپا

فرایبورگ یکی از شهرهای معروف در قسمت جنوب غربی کشور آلمان که در طول جنگ جهانی دوم شاید بیشتر از ۸۰ درصدش نابود و ویران شد، امروزه با همان مدل تاریخی اش مجددا بازسازی شده است. در ادامه با ما در گردشگری سپاهان (کوله) همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، شهر فرایبورگ در آلمان را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم.

شهر فرایبورگ را در زبان آلمانی به صورت Freiburg im Breisgau می نویسند و می شناسند. این شهر در جنوب غربی ایالت بادن وورتمبرگ که یکی از ۱۶ ایالت آلمان است، قرار گرفته است. از طرفی دیگر هم این شهر در حاشیه ی جنوب غربی جنگل سیاه که به آلمانی به آن Schwarzwald می گویند، قرار گرفته است. این شهر کارخانه های نساجی و مواد شیمیایی و تجارت الوار زیادی در خود دارد. ولی به طور عمده شهرت آن به عنوان یک مرکز فرهنگی بسیار زیادتر است.

فرایبورگ آلمان دارای کلیسای جامع باشکوهی از قرن ۱۲ میلادی در خود است که اسقف اعظم نشین است و اهمیت زیادی دارد. شهر فرایبورگ در آلمان با فرانسه و سوئیس هم مرز است. از جمله ویژگی های منحصر به فرد شهر فرایبورگ این است که این شهر هم جلوه‌ هایی از یک شهر بزرگ جهانی را در خود دارد و هم نمادهایی از شهرهای کوچک قدیمی را ارائه می کند. در حال حاضر فرایبورگ دارای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در خود است.

بسیاری از کسانی که از این شهر بازدید کرده اند بالاتفاق می گویند که؛ مردم فرایبورگ بسیار مهربان و مهمان نواز هستند. فرایبورگ تلفیقی از زندگی مدرن و زندگی نوین است. جذابیت های خاص شهر فرایبورگ در آلمان باعث شده است که هر سال میلیون ها توریست از نقاط مختلف آلمان و جهان برای بازدید از این شهر زیبا به فرایبورگ سفر کنند.

جاذبه های فرایبورگ

  • کلیسای مرکزی

در مرکزیت یا به عبارتی دیگر سنتروم این شهر، کلیسای بزرگ واقع شده است که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و با ارتفاعی در حدود ۱۱۶ متر از سطح زمین، بلندترین ساختمان شهر محسوب می گردد. با وجود آن که چند برج کلیسای دیگر از همان نوع در قرون وسطی ساخته شده اند، ولی از برج این کلیسا به عنوان زیباترین برج دوران مسیحیت یاد می شود.

  • موزه ها

بزرگ ترین موزه های فرایبورگ بین سال های ۲۳-۱۹۲۰ میلادی ساخته شده اند. جالب است درباره ی این موزه ها این را بدانید که ارزش این موزه ها بیشتر به نقاشی های استادان بزرگی چون هانس بلدونگ به آن ها ارزشمند شده اند. از دیگر موزه های این شهر می توانیم به موزه ی هنرهای معاصر که در سال ۱۹۸۵ میلادی در این شهر افتتاح شد اشاره نماییم. این موزه مجموعه ای از هنرهای قرن ۲۰ میلادی است و متعلق به شهرداری می باشد.

  • تالار موسیقی

در تابستان سال ۱۹۹۶ میلادی تالار کنسرت شهر فرایبورگ در آلمان افتتاح شد. این تالار به حدی زیبا بود که بسیاری از گروه های موسیقی در سراسر آلمان خواهان برگزاری کنسرت های خود در آن بودند. زیبا بودن و نزدیک بودن آن به ایستگاه های قطار شهری و اتوبوس باعث شد تا این تالار به سرعت به صورت یکی از مراکز مهم فرهنگی این شهر دربیاید.

از زیبایی های جاذبه های طبیعی در شهر فرایبورگ در آلمان این است که هر شخصی که مایل به گردش و به خصوص پیاده روی باشد، می تواند از ده ها معبر مخصوص که هم سطح هستند و هم در دامنه ی کوه قرار گرفته اند که معمولاً از مرکز شهر فاصله ناچیزی دارند. پارک های متعدد، جنگل ها، دشت ها، کوه ها، باغ ها و تپه ها پاکیزگی و تهویه هوا را در تمامی اوقات سال تامین می نمایند. جوی های آب که در خیابان های این شهر روان هستند و آب و هوای خوب و مناظر زیبا از ویژگی های این شهر می باشد.

در منطقه ‌ای از شهر فرایبورگ که در سال های دور پایگاه نظامی ارتش فرانسه بوده، امروزه ۲ هزار خانه هایی به نام خانه های مهربان با محیط زیست ساخته شده است. بخشی از این ۵۰ خانه ها زیر مجموعه ی پروژه ‌ای هستند که عنوان دهکده ی خورشیدی را دارند. تمامی خانه‌ های این دهکده مجهز به سلول‌ های خورشیدی بر روی سقف خود هستند. جالب است بدانید که این خانه ها که خود تشکیل جامعه ای کوچک داده اند، تمامی انرژی الکتریکی خود را از طریق همین سلول ‌هایی که بر روی سقف خانه ‌ها نصب کرده اند، تهیه می‌ کنند.

درباره ی خانه های خورشیدی در شهر فرایبورگ در آلمان حتما مطلبی جداگانه و مفصل برای شما تهیه خواهیم کرد اما تا ان زمان جالب است بدانید که رولف دیش (Rolf Disch) معمار و طراح این خانه‌ های خورشیدی، برای اولین بار این سلول های خورشیدی را بر روی سقف خانه ی خود نصب نمود. همانطور که گفتیم، اهالی این دهکده ی خورشیدی نه تنها انرژی مورد استفاده خود را از طریق همین سلول‌ های خورشیدی تأمین می‌ کنند بلکه ۳ الی ۴ برابر مصرف خود الکتریسیته تولید می ‌کنند و در نتیجه با فروش این الکتریسیته مازاد درآمدی نیز برای خود ایجاد کرده ‌اند.

با این که خرید این خانه‌ های مجهز بسیار گران ‌تر از خانه‌ های معمولی است اما خریدار از پرداخت هزینه‌ هایی مثل گرمایش و الکتریسیته رها می‌ شود و با فروش الکتریسیته در دراز مدت می‌ تواند حتی هزینه ی خرید خانه را نیز جبران کند. از انرژی خورشیدی این خانه ها در شهر فرایبورگ آلمان بگذریم، این شهر با شهرهای زیادی در جهان پیمان خواهرخواندگی دارد. یکی از همین پیمان های خواهرخواندگی در سال ۲۰۰۰ میلادی با شهر اصفهان منعقد شد. خواهرخوانده های دیگر این شهر عبارتند از: بزانسون در فرانسه، اینسبروک در اتریس، پادوآ در ایتالیا، گیلفورد در بریتانیا، ماتسویاما در ژاپن، لمبرگ در اوکراین و گرانادا در اسپانیا.

ایالت بادن-وورتمبرگ

درباره ی ایالت بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg) که شهر فرایبورگ در آلمان در آن قرار گرفته است باید بگوییم که، این ایالت یکی از ۱۶ ایالت کشور آلمان است و پایتخت این ایالت نیز شهر اشتوتگارت است. این ایالت دارای مساحتی در حدود ۳۵ هزار و ۷۵۲ کیلومتر مربع است و از این حیث، سومین ایالت بزرگ آلمان شناخته می شود. پس از جنگ جهانی دوم بود که نیروهای متفقین در جنوب غربی آلمانی ۳ ایالت مختلف تشکیل دادند.

ایالت های وورتمبرگ-هوهنتسولرن، بادن جنوبی که هر دو در تصرف فرانسه بودند و در آخر هم ایالت وورتمبرگ-بادن که در تصرف آمریکا بود. این سه ایالت در سال ۱۹۴۹ میلادی بخشی از جمهوری فدرال آلمان شدند. در اخربین تغییرات هم این سه ایالت در تاریخ ۲۵ آوریل ۱۹۵۲ میلادی در یک ایالت به نام بادن-وورتمبرگ ادغام شدند. این ایالت تنها چند سال بعد تبدیل به یکی از پیشرفته ترین و پولدارترین ایالت های آلمان گشت. درآمد متوسط شاغلان در این ایالت، به‌ طور نسبی بالاتر از سایر ایالت‌ ها است و نرخ بیکاری در ان بسیار پایین تر از دیگر ایالت ها است. این ایالت که اتفاقا همان طور که گفتیم شهر فرایبورگ در آلمان نیز در آن قرار گرفته است، در زمینه ی رشته های فناوری صنعتی و توسعه و تحقیق یکی از مبتکرترین مناطق در سراسر اروپا است.

بادن-وورتمبرگ دومین ایالتی است که پس از بایرن گردشگران بسیاری را به خود جلب می ‌کند. همچنین این ایالت که شهر فرایبورگ در آلمان در ان قرار گفته است از طبیعت بکری برخوردار است. جنگل سیاه با دره‌ های عمیق و زیبایش و دو جزیره ی گل به نام‌ های مایناو (Mainau) و رایشِناو (Reichenau) هر سال صدها هزار گردشگر را به خود جذب می ‌کنند.

جزیره ‌های مایناو و رایشناو از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده ‌اند. بزرگ ‌ترین دریاچه ی آلمان، بُودِن (Bodensee) که محل تلاقی خاک آلمان، سوئیس و اتریش است؛ در این ایالت واقع شده است. پرچم این ایالت از دو رنگ زرد و مشکی تشکیل شده است.

شیما پاژخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا