اخبار حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

مسجد تاریخی خان مجموعه گردشگری می شود

تبدیل مجموعه تاریخی خان تیران و آسیاب به محوطه گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تیران و کرون از تبدیل و آسیاب پیرامون آن به محوطه گردشگری خبر داد.

به گزارش گردشگری سپاهان (کوله) اصفهان؛ محسن مظاهری با اعلام این مطلب گفت: طرح احیا و ساماندهی مسجد تاریخی خان تیران و آسیاب آن که در روستای تیران در حومه شهر تیران و کرون واقع شده است در سال ۱۳۹۸ مرمت شد.

او در ادامه گفت: با توجه به اینکه محیط پیرامون این مجموعه تاریخی از طبیعت بکر و ارزشمندی برخودار است، امروز در نشست مشترک اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان و اعضای شورای اسلامی شهر تیران، مقرر شد تا در تا راستای توسعه گردشگری این شهرستان این مجموعه که در حدود یک هکتار وسعت دارد همراه با مسجد تاریخی خان و آسیاب آن در طی سال جاری به یک مجموعه گردشگری تبدیل تا علاقه مندان به گونه های گردشگری مذهبی، فرهنگی و طبیعتی می توانند از این محوطه استفاده کنند.

تبدیل مجموعه تاریخی خان تیران و آسیاب به محوطه گردشگری

مظاهری در پایان گفت: پیش بینی می شود تا عملیات اجرای تبدیل ایم مجموعه گردشگری به هزینه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال در طی سال ۱۳۹۹ به بهره برداری برسد.

شهرستان تیران و کرون هم اکنون یکی از شهرستان های استان اصفهان محسوب می شود که در غرب شهر اصفهان واقع شده است. و در منابع تاریخی به کرات از این منطقه یاد شده است به نحوی که در سال ۲۹۰ هجری ابن فقیه همدانی در کت اب البلدان خود به کرون به عنوان یکی از هشت بلوک اصفهان یاد می کند.

در شهر تیران بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که یکی از مهترین این بناها مسجد خان این شهرستان است که بر اساس مدارک موجود این مسجد در ادورا مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است.

این بنا از لحاظ معماری بسیار حائز اهمیت می باشد به گونه ای که فرم معماری دوره تیموری را القا می کند ولی در منابع دوره قاجار به عنوان یک سازه قاجاریه معرفی می شود.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان ( کوله )

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا