خانه / اخبار / اقامتگاه سروکهن

اقامتگاه سروکهن

اقامتگاه سروکهن؛ اقامتگاهی روستایی در دل شهر

اقامتگاه سروکهن

ابرکوه، برکوه یا ابرقو یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در جنوب غربی شهرستان تفت استان یزد قرار گرفته است و از آنجایی که در پای کوه ساخته شده به این نام شهرت یافته است. این شهر در میان مثلث سه شهر تاریخی ایران، یعنی یزد، اصفهان و شیراز قرار گرفته و از آنجایی که در نزدیکی جاده ابریشم بوده است می‌توان در متون گذشته نام آن را یافت. درباره قدمت این شهر اطلاعات دقیقی در دست نیست، ولی با توجه به آثار و متون به‌جامانده قدمت آن بیشتر از یزد است؛ درنتیجه آثار تاریخی و باستانی زیادی در این منطقه وجود دارد که از روزگاران گذشته به‌جا مانده است. ابرکوه طبق اعلام اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌خاطر داشتن آثار طبیعی و باستانی شاخص جزو چهارده شهر نمونه گردشگری ایران است. ازجمله آثار این منطقه، خانه‌های تاریخی، بادگیرها، یخچال‌های خشتی، قلعه‌های قدیمی، خندق و از همه شگفت‌انگیزتر درختی به نام سرو کهن با قدمتی ۴۰۰۰ساله است که همه‌وهمه باعث شده این منطقه محلی مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی و دوستداران تاریخ و فرهنگ شود.

اقامتگاه سروکهن اقامتگاهی روستایی در دل شهر

وجود این تعداد آثار تاریخی و گردشگر در این منطقه باعث ایجاد جرقه‌ای در ذهن دو جوان ابرکوهی به نام‌های سعید رضائیان و ابوالفضل امیدوارپناهی شد که هر کدام تا چهار سال پیش به کسب‌وکار خود مشغول بودند. آقای رضائیان که رستورانی در ابرکوه داشت و از همان کودکی راه‌ورسم مشتری‌مداری را نزد پدرش یاد گرفته بود و آقای امیدوارپناه نیز به کار بنایی مشغول بود و هر روز فقط نظاره‌گر حضور گردشگران در ابرکوه بود، پس از دیدن موقعیت ابرکوه و وجود گردشگران به فکر تأسیس یک اقامتگاه در دل ابرکوه افتادند و پس از تحقیق و مشورت و گرفتن مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۹۴ با خرید چند خانه‌باغ متروک به متراژ ۱۲۰۰ متر و مرمت و بازسازی آن که به‌مدت پنج ماه طول کشید کار خود را آغاز کردند و نام سرو کهن را برای اقامتگاه خود انتخاب کردند.

این اقامتگاه در منطقه تاریخی و طبیعی ابرکوه در پشت آسیاب عزیزآباد، نزدیک سرو کهن قرار دارد. اتاق‌های این اقامتگاه کاملاً به‌صورت سنتی و بومی و متناسب با فرهنگ بومی منطقه طراحی شده است. اتاق‌ها به‌صورت کاهگلی و سقف آن‌ها به‌صورت هلالی و چوبی ساخته شده است. وسایل گرمایشی و سرمایشی نیز کاملاً به‌صورت سنتی است. این دو کارآفرین تمام تلاش خود را انجام داده‌اند تا تمام پذیرایی و سرویس‌دهی مسافران نیز به‌صورت سنتی باشد و با غذاهای محلی ابرکوهی و پخت آش و نان محلی از مسافران پذیرایی می‌کنند؛ همچنین با اجرای فعالیت‌هایی مثل روستاگردی، مزرعه‌گردی، اسب‌سواری، نگین‌تراشی و پخت نان و غذای محلی و رصد ستاره‌ها برای گردشگران، حس ناب روستایی را به آنان منتقل می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این اقامتگاه برپایی نمایشگاه‌هایی است که هرچند کوچک است، اما گردشگران را با ابزار قدیم و فرهنگ مردم ابرکوه آشنا می‌کند.

این دو جوان ابرکوهی علاوه‌بر ایجاد اشتغال برای خود به‌طور مستقیم و غیرمستقیم سی نفر دیگر را نیز مشغول به‌کار کرده‌اند. علاوه‌براین وجود این اقامتگاه باعث شده گردشگران داخلی و خارجی بیشتری به این منطقه عزیمت کنند؛ درنتیجه محصولات و تولیدات روستائیان ازجمله صنایع‌دستی بیشتری به فروش برسد که این خود باعث احیای بافت تاریخی پشت آسیاب و پویایی منطقه و ایجاد حس غرور در بین جوانان منطقه شده است

فهیمه عبدی‌نیانکارشناس‌ارشد گردشگری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز

۴۰ درصد تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز از سوی گردشگران است

رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در 5 روز ابتدایی سال ۱۴۰۳ …