معرفی آثار تاریخی

مسجد فرح آباد، جامانده از صفویه در دل ساری سرسبز

مسجد فرح‌ آباد بخشی از مجموعه تاریخی فرح آباد است که در دوران صفویه (شاه عباس اول) با سیاق معماری مکتب اصفهان احداث شده است.

در بنا، کتیبهٔ تاریخ‌دار یافت نشده‌ است اما بنای آن را حدود سال ۱۰۲۵ هجری قمری تخمین می‌زنند. مجموعه فرح آباد که شاه عباس بخش هایی از دوران سلطنت خود را در آن گذرانده‌ شامل مسجد، پل و کاخ جهان‌نما بوده که از آن میان تنها مسجد به دلیل موقعیت مردمی اش بجا مانده‌ است.  این مسجد که در فاصله ۲۵ کیلومتری ساری و ۲ کیلومتری دریای خزر واقع شده، طبق برنامه ریزی انجام شده به موزه تشیع شمال کشور تبدیل می‌شود.

این بنا در دهکده فرح آباد ساری است که امروزه به صورت نیمه ویرانه درآمده، با طرح چهار ایوانی ساخته شده و دارای دو سردر ورودی بزرگ، ایوان ها، حجره ها و طاق نماها، گنبدخانه و شبستان ستوندار است.

فضای زیر گنبد اصلی به ابعاد هر ضلع ۱۲ متر است. چهار کنج این چهار ضلعی را با چهار گوشواره بزرگ جمع کرده و گنبدی بزرگ از نوع دوپوش پیوسته بر آن زده اند.

در طرفین گنبدخانه، شبستان های ستوندار، هرکدام با ۲۰ ستون حجیم و پوشش طاق و گنبد قرار گرفته است. صحن مسجد به ابعاد ۳۴×۴۸ متر، در اطراف با دهنه ها و ایوان ها محصور شده است. ایوان جنوبی، از ایوان شمالی بزرگتر و ایوان شمالی نیز از ایوان های شرقی و غربی بزرگتر است.

نمای مسجد، آجرچینی ساده است و تزیینات اندکی به صورت کاربندی، مقرنس و گچبری در شبستان و قسمت فوقانی محراب، جلوخان و ورودی مسجد به چشم می خورد. صحن مسجد آجر فرش شده و در وسط آن، حوض آبی بوده است. بناهای سمت شمالی صحن، شباهتی به کاروانسرا و محل استراحت مسافران دارد. این بنا به شماره ۱۳۷۶/۳ به ثبت تاریخی رسیده است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا