معرفی آثار تاریخی

موزه کشتی وایکینگ ها با تور پاییز ۹۷

حدود ۱۰۰ سال قبل باستان شناسان طی کاوش‌های خود در محوطه «اوسبرگ فیور» (Oseberg fjord) یک کشتی تدفینی از وایکینگ‌ها پیدا کردند که پیکر دو زن در آن قرار داشت. این کشتی به قدری سالم مانده بود که می‌شد تماماً آن را مورد بازسازی قرار داد. امروزه این یافته ارزشمند باستان شناسی را در مرکز موزه کشتی وایکینگ اسلو می‌توانید ببینید. سالانه تعداد زیادی از مردم برای بازدید از این کشتی به موزه سر می‌زنند.

کشتی ۲۱/۵۸ متر طول و ۵/۱ متر عرض دارد. یک بادبان مربعی و ۱۵ جفت پارو برای زمانی که جریان باد موافق نبود تعبیه شده‌اند. محققان سرعت این کشتی را تا ۱۰ گره تخمین زده‌اند و گفته می‌شود تاریخ ساخت آن به دهه اول قرن نهم میلادی باز می‌گردد. دماغه و دم کشتی به زیبایی حکاکی شده‌اند و تصویرشان را بر روی بسیاری از کتاب‌های مرتبط با وایکینگ‌ها می‌بینید.

وایکینگ‌ها یا همان مردمان دلیر اسکاندیناوی که آن‌ها را بیشتر به خاطر کشتی‌های معروفشان می‌شناسیم، دارای فرهنگ خاصی بوده‌اند و معمولاً در آثاری که از آن‌ها بر جا مانده، نشانه‌ها و علائم مشهورشان را می‌بینیم. تعدادی از لباس‌های مربوط به وایکینگ‌ها که چند دهه پیش در مقبره‌های آن‌ها کشف شده‌اند، همچنان توسط باستان‌شناسان مورد بررسی قرار می‌گیرند و تحت شرایط خاصی نگهداری می‌شوند. این افراد به تازگی متوجه یک موضوع شگفت‌انگیز شده‌اند و آن‌ هم شناسایی دو واژه‌ی «الله» و «علی» به خط کوفی است که به رنگ نقره‌ای روی یک تکه پارچه‌ ابریشمی دوخته شده‌اند.

این برای نخستین‌ بار است که در آثار تاریخی اسکاندیناوی، نام «علی» دیده می‌شود و همین باعث شده است این اتفاق، یک کشف بسیار مهم در علم باستان‌شناسی باشد. در نگاه اول، این کشف بسیار شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد؛ اما جالب است بدانید که این اتفاق چندان هم نادر نیست. باستان‌شناسان موفق شده‌اند روی دست‌ کم ۱۰ عدد از ۱۰۰ لباس کشف‌شده در مقبره‌ها، این الگوها را شناسایی کنند. این لباس‌‌ها مربوط به قرن ۹ و ۱۰ میلادی هستند و در مقبره‌هایی (وایکینگ‌ها معمولاً مردگان خود را در قایق دفن می‌کردند) که در شهرهای گاملا، اوپسالا و گور دسته جمعی بریکا در مالاردالن سوئد هستند، کشف شده‌اند.

لازم به ذکر است که بگوییم موزه‌ کشتی وایکینگ‌ها همه روزه از ساعات ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر به روی گردشگران تور نروژ گشوده است و آن ها می توانند به بازدید از این مکان بپردازند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

صبا صفری، اهورا کیانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا