معرفی نقاط گردشگری ایران

آشوراده، تنهاترین جزیره

تنها جزیره ایرانی دریای خزر، آشوراده، واقع در شبه جزیره میانکاله در بندر ترکمن استان گلستان است که در سال های دور قسمتی از مجمع الجزایری بوده است که به علت بالا آمدن آب دریاچه مابقی آن به زیر آب فرو رفته و آشوراده تنها بازمانده این جزایر است.

این جزیره، جزو تالاب های مهم دنیا محسوب می شود و همچنین میزبان گونه های مهمی از پرندگان در ایام مختلف سال است. به همین سبب، به عضویت پناهگاه حیات وحش درآمده است.

آشوراده تا پایان جنگ جهانی دوم در استعمار روس ها بود. با درایت امیرکبیر، ایران توانست با عهدنامه ای که بین روسیه و ایران منعقد شد این جزیره زیبا را به ایران بازگرداند.

هنوز آثار برجای مانده از حکومت تزارها مانند قلعه مثلثی و خانه وزیر مختار روس در جای جای این جزیره به چشم می خورد و جزو جاذبه های گردشگری آن محسوب می شود.

تا سال ها پیش حدود ۱۰۰۰ نفر در آن سکونت داشتند و مکان هایی از قبیل مدرسه، مسجد، ژاندارمری، فروشگاه های مختلف داشته و بومیان آن به مشاغل ماهیگیری و کشاورزی مشغول بوده اند ولی از سال ۱۳۷۲ به بعد به علت بالا امدن آب دریا این جزیره خالی از سکنه شده است و جز تعداد محدودی از کارمندان شیلات، کسی در آن رفت و آمد ندارد و آثار تاریخی آن نیز رو به فرسایش است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا