معرفی نقاط گردشگری ایران

از دریاچه نئور تا سوباتان، در بهشت قدم بزنید

 این منطقه جزئی از منطقه حفاظت شده و بهشت مانند لیسار با مساحت ۴  هزار و ۲۸۳ هکتار است که قسمت عمده آن در استان زیبای گیلان است که از سال ۱۳۴۸ تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

بزرگترین دریاچه آب شیرین دائمی استان تحت عنوان دریاچه نئور با مساحت ۴۲۰ هکتار در این منطقه واقع شده است. این دریاچه با زیبایی خاص و تنوع زیستی زیاد، در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری کوه های تالش، در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اردبیل قرار گرفته است.

منطقه دارای آب و هوای سرد بوده و در فصل تابستان آب و هوای بسیار مساعدی برای گردشگری است و به لحاظ پرورش ماهی قزل آلا در آن، جمع کثیری از مهمانان داخل استان و سایر نقاط کشور برای استفاده از آب و هوا و طبیعت زیبا و بکر و صید ورزشی ماهی قزل آلا به این منطقه مسافرت می کنند.

وجه تسمیه نئور مربوط به قریه ای است به همین نام در شمال غربی تالاب که امروزه خالی از سکنه بوده و تنها از آن آثاری باقی مانده است. بومیان منطقه نحوه پیدایش دریاچه را این گونه نقل قول می کنند که بستر دریاچه و ارتفاعات حاشیه آن دارای چشمه های متعدد و پرآبی است که در سال های بسیار دور به صورت طبیعی از مسیر دره شمالغربی از منطقه خارج می شده است.

به فرمان یکی از خیرین و بزرگان قدیم چند صد بار شتر و به روایتی چند هزار بار شتر سنگ در آن مجرا ریخته و راه خروج آب را مسدود کردند و به این صورت دریاچه ای پرآب و گوارا به وجود آمد.

براساس شرایط و ضوابطی که در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط کنوانسیون مربوط به تالاب های مهم بین المللی، ملی و منطقه ای، معروف به کنوانسیون رامسر برای تالا ب ها ارائه شد، دریاچه نئور یک تالاب ملی محسوب می شود.

این تالاب به علت دارا بودن ویژگی های خاص و منحصر به فرد طبیعی، یکی از مراکز مهم تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست در امور آبزیان به شمار می آید.

آب شیرین دریاچه از چشمه های متعدد ( ۳۰ چشمه) و پرآب اطراف آن، از نزولات جوی و همچنین ذوب یخ و برف کوه های اطراف تأمین می شود.

با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، دریاچه نئور دارای زمستان های به نسبت طولانی است به طوری که سطح دریاچه ۵ تا ۶ ماه از سال یخبندان بوده و گاهی ضخامت یخ به حدود  ۸۰ سانتی متر می رسد. عمق متوسط دریاچه نیز ۳ متر و حداکثر۵ . ۵ متر است و آب آن از طریق رودخانه هیر با رودخانه قره سو ارتباط دارد.

فاصله نئور تا سوباتان، طبیعت بی نظیر و بکری سراسر پوشیده در مه و چشمه سار های خنکی است که برای پیاده روی و پر کردن ریه هایتان از هوای ناب و خالص بهشتی، شما را فرا می خواند.

پیشنهاد می کنیم این تجربه منحصر به فرد را حداقل یکبار از دست ندهید.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا