خانه / معرفی نقاط گردشگری ایران / افسانه جنگل ناهار خوران در پاییز

افسانه جنگل ناهار خوران در پاییز

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گلستان جنگل بسیار زیبای ناهار خوران است که دارای شهرتی ملی است به طوری که برای بسیاری نام گرگان، ناهارخوران را در ذهن تداعی می‌کند. از روایت های قدیمی نیز چنین برمی‌آید که حجاج گرگانی که برای زیارت خانه کعبه به مکه عزیمت می‌کردند یا برای زیارت بارگاه امام رضا(ع) به مشهد مشرف می‌شدند در راه بازگشت کاروان از کوه های جنوب گرگان به منطقه زیارت می‌رسیده و در آنجا پس از جندین ماه دوری، اطرافیان آنان به استقبالشان می‌رفته‌اند و در منطقه فعلی ناهارخوران جهت صرف ناهار توقف می‌کرده‌اند که امروزه به ناهارخوران مشهور شده‌است.

این پارک، مجموعه ای از فضاهای جنگلی در اطراف جاده و همچنین حاشیه رودخانه و محدوده های تاسیسات شهرداری و جهانگردی را شامل می شود که از سال ۱۳۳۸ توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور به منظور تامین تفرجگاه اهالی گرگان در اختیار شهرداری گرگان قرار داده شده است. ناهارخوران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و واقع شدن در دو دامنه پر شیب، دارای آب و هوای مناسب و همواره پذیرای گردشگران بسیاری است.

در واقع ناهارخوران را می‌توان نوعی پارک به شمار آورد که برخلاف پارک‌های جنگلی طبیعی، قبل از مطالعه، طراحی و تجهیز به صورت خودجوش برای بهره‌مندی از مواهب طبیعی و مناظر موجود آن توسط مردم از زمان‌های قدیم استفاده شده است. به مرور زمان و با افزایش جمعیت و وسعت شهر گرگان، فاصله بین مرکز شهر و ناهارخوران به صورت یک خیابان عمومی و نسبتا شلوغ و پر رفت و آمد تبدیل شد که در حال حاضر یکی از خیابان‌های اصلی گرگان است.

جنگل ناهارخوران طبیعتی مناسب برای چهار فصل سال دارد در غروب روزهای بهار و تابستان و ساعات اولیه شب گاهی تعداد مردم در محدوده‌ای به وسعت دو سه کیلومتر مربع به بیش از ۳۰ هزار نفر می‌رسد.
بسیاری از مردم برای روزهای برفی و در فصل پاییز برای رنگ های زیبای درختان انجیلی که به صورت قرمز و زرد و گل بهی اند به این منطقه روانه می شوند.

 

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

حوریا کریمی

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

جزیزه قشم ایران

برای دیدن قشم

در یادداشت زیر مختصاتی از جاهای دیدنی قشم را از طرف گردشگری سپاهان پیشنهاد می‌دهیم …