معرفی نقاط گردشگری ایران

دره راگه، پنجه در پنجه مرگ

هیچ چیز به جز تصویر نمی تواند زیبایی و اعجاز تنگه راگه را توصیف کند. هیچ واژه ای نمی تواند آن قدر خیال انگیز باشد که بتواند احساسی را که از بودن در چنین منطقه ای به انسان دست می دهد،  توصیف کند.

راگه دره ای ست منحصر به فرد که وقتی به آن وارد می شوید انگار به یک فیلم ماجراجویانه قدم گذاشته اید.  رودخانه دائمی گیودری هزاره هاست که برای تراشیدن صخره هایی به این زیبایی و عظمت تلاش می کند.  در دل تنگه که راه می روید، از دل صخره ها و آب رودخانه گیودری عبور می کنید. بر بلندای دره که می ایستید تا چشم کار می کند سرزمین های بکر و آرام می بینید. خیلی ها تنگه راگه را بهشتی در دل کویر می دانند.

اگر تا به حال به کرمان سفر نرفته‌اید، بدانید که قسمت بزرگی از زیبایی‌های ایران را ندیده‌اید. از ارگ بم تا روستای دست‌کند میمند، از کلوت‌های بی‌نظیر شهداد تا باغ شازده‌ ماهان از جاذبه‌هایی است که شاید نام آن‌ها را در مقابل شهرهای توریستی مانند اصفهان و شیراز کمتر شنیده باشید اما به هیچ‌وجه در زیبایی از دیگر جاذبه‌ها کم ندارند.

استان کرمان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، شرایط اقلیمی حیرت‌انگیزی برای جذب گردشگران علاقه‌مند به طبیعت  را داراست.

دره راگه یکی از پدیده های طبیعی منحصر به فرد شهرستان رفسنجان و از جاذبه های گردشگری ناشناخته و بسیار زیبای استان کرمان است که در ۲۰ کیلومتری رفسنجان و در مسیر گردشگری دو جاذبه اکوتوریستی استان (روستای میمند و کلوت های شهداد) واقع شده است.

دره راگه با طول ۲۰ کیلومتر و ارتفاع ۷۰ متری، ازجمله مکان‌های دیدنی است که شاید کمتر شناخته‌ شده باشد. جاری بودن رودخانه گیو‌دری در عمق این دره، زیبایی دوچندانی به منطقه داده است. این دره احتمالاً به دلیل فرسایش‌های آبرفتی شکل‌گرفته و به دلیل فرسایش بادی، اشکال بعضی از قسمت‌های دره در حال تغییر است.

مخروط‌های نوک‌تیز و کله‌قندی، ستون‌ها و ستونک‌های فرسایشی، آرک‌ها و تیغه‌ها و دیواره‌های نواری که ارتفاع آن‌ها در برخی نقاط به ۱۰۰ متر نیز می‌رسد، ازجمله بخش‌های خاص این منطقه است. عمر دره راگه مربوط به دوران چهارم زمین‌شناسی است و سن آن حدود ۲۰ هزار سال تخمین زده می‌شود.

دره راگه از شکل منحصربه‌فردی برخوردار است. اگرچه یکی دو دره شبیه به آن در دیگر نقاط کشور وجود دارد، اما برخی از مزایا همچون دسترسی مناسب، آب‌وهوای خوب، امنیت و نزدیکی به زیرساخت‌های مناسب منطقه آن را از نقاط مشابه متمایز ساخته است.

بعضی از شکاف‌ها و سوراخ‌های بزرگ و کوچک در دره راگه، رد پای حضور انسان در گذشته‌های دور را برای ما مشخص می‌کند.

پروژه ساخت اکو کمپ دره راگه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی استان کرمان از اقدام های خوب برای گردشگری استان کرمان است. این اکو کمپ می‌تواند زیرساخت مناسبی برای گردشگران حرفه‌ای رصد، دره نوردان و… پدید آورد.

در حال حاضر سه ژئوپارک در کشور وجود دارند که شامل ژئوپارک جهانی قشم، ژئوپارک ارس و ژئوپارک راگه است. سفر به راگه باید با راهنمایان بلد راه و در فصل مناسب انجام شود.

این دره می‌تواند بخشی از مسیر گردشگری باشد که دو جاذبه اکو توریستی استان (روستای میمند و کلوت‌های شهداد) را به یکدیگر وصل می‌نماید. اگر هوس بازدید از روستای میمند، باغ شازده ماهان، کلوت‌های شهداد و ده‌ها جاذبه دیگر کرمان به سرتان زد، قدم زدن در دره راگه را فراموش نکنید.

دره راگه همچنین در نزدیکی معادن مس سرچشمه قرار دارد که می تواند امکان بازدید گردشگران را در این منطقه نیز فراهم کند. وجود ستون هایی با ارتفاع ۱۰۰ متر از ویژگی های منحصر به فرد دره راگه است.

در گذر از باریکه های دره، به شکاف ها و سوراخ های بزرگ و کوچکی برخورد می کنید که برخی طبیعی و برخی دیگر در گذشته های دور توسط انسان ها ساخته شده است. مسیر دره راگه به طول ۲۰ کیلومتر به صورت پیاده، تماشای جلوه‌های فرسایش خاک را برای هر بیننده ای فراهم می کند.

به منظور حفظ و صیانت از دره راگه و منطقه اطراف آن و اشکال طبیعی درون آن، در جلسه کمیته اکوتوریسم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان مقرر شد از این به بعد پروژه اکوکمپ دره راگه در قالب ژئوپارک راگه ادامه یابد.

از آنجایی که پیشتر خرده سنگ‌هایی از بالای دره به پایین سقوط می‌کردند، اینجا را دره‌ مرگ می‌نامیدند که خوشبختانه، این روزها با توجه به اقدام سازمان گردشگری استان کرمان، چنین اتفاقی دیگر برای گردشگران دره راگه نخواهد افتاد.

دره‌ راگه ناشناخته بود تا اینکه در جریان یکی از اکتشافات معدنی در نخستین بار با این دره اعجاب انگیز روبه رو شدند. این دره با ۱۸۰ متر عرض ، ۷۰ متر عمق ، ۲۰ کیلومتر طول و ۳۶ هزار هکتار مساحت از شکوه و عظمت خاصی برخوردار است. این جاذبه زیبا در نگاه اول چشم هر بیننده ای را خیره و او را مبهوت قدرت خداوند متعال در به وجود آوردن این پدیده کم نظیر و اثر طبیعت ساز می کند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا