خانه / معرفی نقاط گردشگری ایران / دیدنی های یاسوج، شهر آبشارهای خروشان

دیدنی های یاسوج، شهر آبشارهای خروشان

دیدنی های یاسوج، شهر آبشارهای خروشان (قسمت اول)

یاسوج یکی از شهرهای لرنشین ایران و مرکز استان کهکیلویه و بویراحمد است. این شهر طبیعتی زیبا و آثار تاریخی بسیاری دارد که در ادامه‌ به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

یاسوج شهری در جنوب غربی ایران است که در گذشته ییلاق دولت بزرگ عیلام بوده است. از دوران برنز، زندگی در این منطقه جریان داشته و اکتشافات باستان‌شناسان در تپه‌ شهدا، گواه بر این ادعا است. در معنی لغوی یاسوج باید گفت که یاسج.[سِ] و [سُ] (اِ) تیر پیکان دار و بعضی گفته اند تیریست که پادشاه نام خود رو بر آن نویسند و یاسچ[سُ] هم آمده است.

آبشار یاسوج

آبشار یاسوج

آبشار یاسوج یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است که در فاصله‌ دو کیلومتری از مرکز شهر، در شمال یاسوج قرار دارد. آب این آبشار ۱۰ متری، از دل کوه‌های زاگرس سرچشمه گرفته و منظره‌ای بسیار زیبا خلق می‌کند. اطراف این آبشار پر از نهرهای آب به شکلی مارپیچ، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز و پر از گل است که هر طبیعت‌دوستی را عاشق خود می‌کند. گردشگران اغلب در فصل بهار، تابستان و پاییز برای بهره‌مندی از زیبایی‌های این  آبشار و منطقه‌ی اطراف آن، عازم یاسوج می‌شوند.

پارک کوهستان یاسوج

پارک کوهستانی یاسوج

پارک کوهستان یاسوج پارک بسیار بزرگی است که در حاشیه‌ جاده‌ یاسوج به اقلید قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر محسوب می‌شود. از بالای این پارک چشم‌انداز و نمای کلی زیبایی از شهر یاسوج را خواهید دید.

پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان یاسوج

پیست اسکی کاکان در دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس و قله‌ دنا، در ۱۸ کیلومتری یاسوج و در نزدیکی روستای کاکان قرار دارد. این پیست اسکی با ارتفاعی حدود ۲۶۰۰ متر، ۶۰۰ متر طول مفید و ۱۵۰ متر عرض دارد. این پیست با ۳ تله اسکی بشقابی، رستوران و اقامتگاه میزبان علاقه‌مندان و گردشگران است. از پیست اسکی کاکان، به عنوان یکی از زیباترین پیست‌های اسکی کشور یاد می‌شود که در سالل ۱۳۷۳، با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد. تا سال ۱۳۸۴، سه تله اسکی که شامل یک دستگاه بالابر برای اسکی‌بازار مبتدی و ۲ دستگاه بالابر برای اسکی‌بازان حرفه‌ای بود، بر امکانات این پیست افزوده شد.

تنگ تامرادی

تنگ تامرادی یاسوج

تنگ تامرادی در ۵۵ کیلومتری غرب یاسوج، در جاده‌ یاسوج-سپیدار قرار دارد. در تنگ تامرادی طبیعتی بکر و بی‌نظیر با آبشارهای زیبا قرار دارد که هر گردشگری را مجاب می‌کند که سختی سفر به این منطقه را به جان بخرد و حداقل چند ساعتی، میهمان آرامش و زیبایی طبیعت آن باشد. در گذشته دسترسی به تنگ تامرادی و روستای آن، سخت بود اما امروزه با جاده‌سازی، کمی آسان‌تر شده است. به دلیل حضور یکی از طایفه‌های بزرگ ایل بویراحمد به نام تامرادی، نام این تنگه را تامرادی گذاشته‌اند. در فصل بهار و تابستان، این تنگه آب و هوایی بسیار مطلوب دارد و علاوه بر زیبایی‌های طبیعی آن، می‌تواند مقصد مناسبی برای فرار از گرمای تابستان باشد.

دریاچه کوه گل

دریاچه کوه گل

کوه گل در منطقه‌ کوهستانی دنا، در ۳۲ کیلومتری یاسوج و ۸ کیلومتری شهر سی‌سخت قرار دارد. در این ناحیه دریاچه‌های متعددی وجود دارد که فصلی هستند و در اواخر زمستان تا اوایل بهار، بر اثر بارش باران و ذوب شدن برف‌های ارتفاعات دنا به وجود آمده و در اواخر تابستان تقریبا خشک می‌شوند. دریاچه‌ کوه گل یکی از زیباترین دریاچه‌های این منطقه است که مساحتی حدود نیم هکتار دارد و عمق آن ۱۵ متر است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

مینا رهبری

 

 

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

جزیزه قشم ایران

برای دیدن قشم

در یادداشت زیر مختصاتی از جاهای دیدنی قشم را از طرف گردشگری سپاهان پیشنهاد می‌دهیم …