معرفی نقاط گردشگری ایران

شیلاندر، ماسوله متروک

شیلاندر در فاصله حدودا ۳۵  کیلومتری زنجان قرار دارد. برای رسیدن به آن باید در مسیری که تقریبا همه آن هم صاف و هموار نیست، از شمال شرق زنجان حرکت کنید. در مسیر جاده درختان گیلاس به چشم می خورد و رودخانه ای که جاری است و روی آن پل بسیار بلندی با قدمت تقریبا ۳۰۰ سال.

روستای شیلاندر را درختان زیبایی محاصره کرده است، روستایی که تقریبا می توان گفت در نگاه اول به خاطر معماری پلکانی، ماسوله را تداعی می کند. اما به خاطر اینکه تقریبا همه سکنه آن از سال ۱۳۸۷، روستا را ترک کرده و به شهر رفته اند، دیگر متروک و بدون سکنه مانده است.

روایت است که در گذشته های دور به این مکان چهل آهنگر می گفتند، چون کارگاه سکه سازی یکی از پادشاهان ایلخانی بوده است.

این روستا به سبب وجود پروانه های بسیار به زادگاه پروانه ها معروف است.‏ مسیر رسیدن به سرزمین پروانه ها جاده ای خاکی و پرپیچ خم است و در مسیر ‏رسیدن به مقصد مملو از چشمه های زیبا، آبشارهای فراوان و پروانه های رنگارنگ. روستایی پلکانی در میان کوه ها و در محاصره ابرها با چشم اندازی زیبا که هر بیننده ای را به وجد می آورد.

بدون شک بازگشت اهالی روستا و از سر گرفتن فعالیت های روزمره و جاری شدن زندگی در شیلاندر می تواند به جذب گردشگران کمک کند شاید این روستا هم همچون همزادش، ماسوله رونق بگیرد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا