خانه / معرفی نقاط گردشگری ایران / گنج نامه، نغمه خوانی آب در کنار گنجینه های هخامنشی

گنج نامه، نغمه خوانی آب در کنار گنجینه های هخامنشی

یکی از گردشگاه های همدان، دره زیبای گنج نامه (جنگ نامه) و آبشار زیبای آن است، گردشگران داخلی و خارجی، با طی مسیر ۵ کیلومتری از همدان خود را به این دره می رسانند و از مناظر بدیع و هوای پاک و لطیف آن لذت می برند. آبشار زیبای گنج نامه، از ریزش آبی که از میدان میشان و کیوارستان روانه دره می شود پدید آمده و منظره زیبایی را ایجاد کرده است؛ به طوری که روزانه هزاران نفر را به سوی خود جذب می نماید.

آبشار در زمستان یک پارچه یخ می بندد و منظره ای دیدنی و بدیع پدید می آورد.

در این دره با صفا، کافه ها، رستوران ها و فروشگاه های بسیاری وجود دارد که بیشتر فعالیت آنان در فصول بهار و تابستان است. در جوار این دره، تله کابینی احداث شده که علاقه مندان را به میدان میشان (دشت میشان)، از کوهپایه های الوند می برد. چیزی که گنج نامه را بیش از پیش معروف ساخته سنگ نبشته های آن است. سنگ نبشته های باستانی گنج نامه در مسیر یکی از شعبات اصلی راه شاهی که در عهد هخامنشیان هگمتانه، پایتخت تابستانی شاهان هخامنشی، را به غرب و جنوب کشور مرتبط می ساخت و از راه های پررفت و آمد و امن دوران باستان محسوب می شد قرار دارد .

در این مکان، دو دستور شاهی را روی سنگ نبشته حک کرده اند. طول این سنگ نبشته ۷۰ و کتیبه هایی به سه زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی، هر یک در ۲۰ سطر از چپ به راست به خط میخی کنده شده اند. متن کتیبه ها شبیه یکدیگر است؛ جز آن که در یکی نام داریوش و در دیگری نام خشایارشا آمده است. هر دو کتیبه به متضمن ستایش اهورا مزدا و متن آن چنین است:

«خدای بزرگ است اهورا مزدا که این سرزمین را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را  برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد. یگانه شاه از میان شاهان بسیار و یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بسیار . من (هستم) داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورهای با ملت های بسیار، شاه این سرزمین بزرگ دور دست پهناور، پسر ویشتاسب هخامنشی»

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

جزیزه قشم ایران

برای دیدن قشم

در یادداشت زیر مختصاتی از جاهای دیدنی قشم را از طرف گردشگری سپاهان پیشنهاد می‌دهیم …