خانه / معرفی نقاط گردشگری جهان / آبشار ویکتوریا، وهم انگیز و رویایی

آبشار ویکتوریا، وهم انگیز و رویایی

آبشار ویکتوریا یکی از شگفت‌انگیزترین عجایب طبیعی جهان را تشکیل می‌دهد. آبشاری در آفریقای جنوبی که بر روی رودخانه زامبزی در مرز بین زامبیا و زیمباوه قرار دارد.

عرض آبشار ویکتوریا ۱۷۰۸ متر است و آن را به عنوان بزرگ‌ترین پرده آبی در جهان تبدیل می‌کند.

آبشار ویکتوریا یکی از هفت شگفتی طبیعی جهان و بزرگ‌ترین آبشار در دنیا است. این تشخیص از ترکیب ارتفاع و عرض با هم برای ایجاد بزرگ‌ترین پرده آب جاری نشات می‌گیرد. نام آبشار را کاشف اسکاتلندی آن، به افتخار ملکه وقت، ویکتوریا گذاشت.

فصل‌ها

آبشار فصل سیلاب سالیانه خود را در ماه فوریه تا ماه مه و  اوج خود در ماه آوریل تجربه می کند. بلندی آب از آبشار به طور معمول به ارتفاع بیش از ۴۰۰ متر (۱۳۰۰ فوت) می‌رسد و گاهی اوقات حتی دو برابر بالاتر و تا ۵۰ کیلومتری (۳۰ مایلی) قابل‌ مشاهده است.

با این حال در فصل سیلاب، دیدن پای آبشار غیرممکن است و پیاده‌رو در امتداد صخره مخالف آن کاملا در مه پنهان شده‌ است. در نزدیکی لبه صخره، بلندی آب به سمت بالا مانند باران وارونه، به خصوص در پل زامبیا به جلو پرتاب می‌شود.

در حالی که فصل خشک روی آبشار تاثیر می گذارد و جزایر کوچک در تاج آبشار، پهن‌تر و تعدادشان بیشتر می‌شود و در سپتامبر تا نیمه ماه ژانویه تا نیمه از زمین‌های سنگی پدیدار می شوند.

پارک‌های ملی ویکتوریا

در سراسر سال، پارک ملی آبشار ویکتوریا در شمال غربی زیمباوه از ساحل جنوبی و شرقی رودخانه زامبزی محافظت می‌کند. این طرح ۲۳.۴ کیلومتر مربع است که از پارک ملی “زامبزی” در حدود ۶ کیلومتر بالاتر امتداد و در حدود ۱۲ کیلومتر پایین‌تر از آبشار قرار دارد.

یکی از ویژگی‌های برجسته این پارک، جنگل‌های بارانی است که با آب آبشار، سرخس‌ها، نخل‌ها، پیچک‌های استوایی و تعدادی از درختان از جمله چوب ماهون که در جاهای دیگر منطقه دیده نمی‌شوند، رشد می‌کند.

این پارک ملی در زامبیا یک مکان میراث جهانی یونسکو است و در کنار پارک ملی آبشار ویکتوریا در کنار زیمباوه قرار دارد. این پارک ۶۶ کیلومتر مربع (۲۵ مایل مربع) از پایین آبشار در یک کمان، شمال غربی را در حدود ۲۰ کیلومتر از ساحل رودخانه زامبیا پوشش می‌دهد.

این پارک به مرز جنوب غربی ختم می‌شود و دو بخش اصلی دارد که یک پارک حیات وحش در انتهای شمالی – غربی آن و زمین مجاور آبشار ویکتوریا ادامه پیدا می کند.

پارک‌های ملی دارای حیات وحش فراوانی از جمله جمعیت‌های بزرگ فیل، بوفالو، زرافه، گورخر و انواعی از بز کوهی هستند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

۵ مورد از ترسناک‌ ترین جزایر دنیا

۵ مورد از ترسناک‌ ترین جزایر دنیا

افرادی که عاشق ماجراجویی و طبیعت هستند، قطعا یک لیست از زیباترین جزایر دنیا در …