خانه / معرفی نقاط گردشگری ایران / مقاصد گلگون ایران

مقاصد گلگون ایران

گل های رنگارنگ در کنار هم می نشینند و دست در دست یکدیگر می دهند تا یکی از زیباترین لباس ها را بر تن زمین بنشانند. زمین در ماه های خاصی این لباس را می پوشد و در زیر پهنه ی آبی آسمان از خورشید دلربایی می کند. در سرزمینمان ایران این لباس به رنگ های مختلفی دیده می شود و جلوه ای خاص به سرزمین کهنمان می بخشند.

کم نیستند مقاصدی که در آنها می توانید این گوشه از خلقت زیبای خداوندی را به نظاره بنشینید و غرق در لذت شوید. می توانید در کنار آنها نفس عمیقی بکشید و سرمست بوی خوش آرامش شوید. رنگ هایشان یکی یکی در چشمانتان می نشینند و رنگین کمانی بی نظیر را برایتان به تصویر می کشند. رنگ هایی که در هیچ جعبه ی مدادرنگی یا پالت آبرنگی یا بساط هیچ رنگ فروشی پیدا نمی شود.

با ما همراه شوید تا به مناطق مختلف ایران سفر کنیم و از دیدن گل هایی که بر تن زمین خودنمایی می کنند لذت ببریم. سراسر این سرزمین باستانی را از نظر می گذرانیم و برایتان گوشه ی کوچکی از این همه زیبایی را به نمایش در می آوریم.

– داماش/گیلان

اولین مقصد پرگل ایران را به داماش گیلان اختصاص می دهیم؛ جایی که تنها رویشگاه طبیعی گلی با ارزش به نام سوسن چلچراغ است. این گل به عنوان یکی از ارزشمندترین سرمایه های طبیعی ایران شناخته می شود و نخستین گل ایرانی است که در فهرست آثار ملی طبیعی ایران قرار دارد و بیش از چهل سال از ثبت آن می گذرد. این گل تنها در آذربایجان و ایران می روید و در هیچ جای دنیا اثری از آن دیده نمی شود.

امروزه پر تراکم ترین رویشگاه این گل بی نظیر در یک ناحیه ی کوچک از جنگل‌های مخروبه ی راش در اطراف داماش و در ارتفاع ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ متری می باشد و حدود ۲۰۰۰ نمونه در آن وجود دارد. مساحت این منطقه، چهار هکتار است و  به عنوان یک منطقه حفاظت شده شناخته می شود.

راه دسترسی: راه قزوین به شهر لوشان را در پیش بگیرید و وارد جاده فرعی جیرنده شوید. این جاده‌ بسیار ناهموار و پیچ در پیچ است و از دامنه‌های خشک و کم پوشش عبور می کند. پس از طی حدود ۴۲ کیلومتر به جیرنده می رسید و از آنجا حدود ۴۰ کیلومتر با روستای داماش فاصله دارید. جاده ای که شما را به روستا می رساند فاقد هرگونه علائم راهنمایی است پس بهتر است یک راهنمای محلی را با خود همراه کنید یا با پرسش از رهگذران و ماشین‌های عبوری محل رویش گل های سوسن چلچراغ را بیابید.

– الیگودرز/ لرستان

یکی دیگر از گل های زیبای کشورمان لاله واژگون است که به صورت طبیعی تنها در ایران و در دامنه های زاگرس می روید اما یکی از مشهورترین رویشگاه های آن، دشت دالانی واقع در الیگودرز می باشد.

دشت دالانی، یکی از مخازن ژنتیکی کشور در ارتفاعات حفاظت شده اشترانکوه است که حدود ۲۹۰۰ هکتار وسعت دارد. کوه هایی همچون مورزرین، قالی کوه، شاه کول و نسارتخت دشت را در آغوش گرفته و منظره ای فوق العاده زیبا خلق کرده اند. هر سال در اوایل بهار، بعد از آب شدن برف ها در کوه ها، لاله های زیبای واژگون مهمان این دشت می شوند و مدتی را در آن می گذرانند.

راه دسترسی: دشت لاله های واژگون در روستای دالانی یا دالایی در۴۰ کیلومتری الیگودرز واقع شده است. برای رفتن به این دشت باید به الیگودرز بروید و با خروج از شهر، از روستاهای جوشان،ززم،برم،خان آباد و چشمه پر نیز بگذرید تا در انتهای مسیر آسفالته به دشت دالانی برسید.

– روستای لایزنگان/ فارس

با شنیدن نام گل محمدی همه به یاد کاشان و مراسم گلابگیرانش می افتند اما بزرگترین دشت گل محمدی در روستای لایزنگان در شهرستان داراب واقع در استان فارس است که حدود ۱۰ تن گل را در خود پرورش می دهد. این دشت در میان رشته کوه های جنوبی زاگرس قرار گرفته و با دارا بودن ۵۰۰۰ هکتار گلستان دِیم محمدی و حدود ۵۰۰ هکتار گل محمدی آبی به عنوان بزرگترین دشت گل محمدی جهان شناخته می شود.

در این دشت از هیچ گونه سمی استفاده نمی شود و کیفیت این گل ها به حدی است که به آلمان، انگلیس، پاکستان، فرانسه و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می گردد.

راه دسترسی: به داراب بروید و وارد اتوبان شیراز بندرعباس شوید. پس از عبور از منطقه نوایگان، یک فرعی شما را به سمت روستای لایزنگان راهنمایی می کند.

– تنکابن/ مازندران

اگر هوس دیدن بابونه های زرد را دارید و دلتان می خواهد در دشتی زرد رنگ قدم بزنید، دریاسر را به شما پیشنهاد می کنیم. دریاسر نام دشتی در جنوب شهر تنکابن می باشد که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و در میان ۴ کوه بلند جای گرفته است. بلدترین کوهی که این دشت را محاصره کرده کوه الموت است که در سمت جنوب غربی آن قرار دارد. این دشت از غرب به گردنه سیالان، قله های خشچال و کندیگان و از شرق به طالقان محدود شده است.

این دشت در اردیبهشت ماه، لباسی از بابونه های زرد بر تن می کند و همچون خورشید می درخشد و در کنار چشمه سارها، کوه ها و جنگل های انبوه یکی از تماشایی ترین تصاویر را به گردشگران هدیه می دهد.

راه دسترسی: برای رفتن به دشت دریاسر به شهر تنکابن بروید و مسیر جاده دوهزار را در پیش بگیرید تا به یک دوراهی به نام امامزاده قاسم برسید. در سمت چپ، مسیری وجود دارد که سمت دره می رود و به روستای عسل محله ختم می گردد. حالا وسیله نقلیه خود را پارک کرده و به دل جنگل بزنید و پس از یک تا یک و نیم ساعت کوهپیمایی و پیاده روی در شیب و لذت بردن از تماشای تپه ها و چشمه های بین راه به دشت دریاسر برسید.

– بهبهان/ خوزستان

در حالی که بیشتر مقاصد پرگل ایران در بهار، تصویر زیبای خود را به نمایش می گذارند، در بهبهان و در نیمه دوم سال، نرگس ها خودشان را نشان می دهند و شما را سرمست عطر خود می کنند. نرگس‌زار بهبهان، قدیمی ترین نرگس‌زار ایران است که قدمت آن به دوران قبل از میلاد مسیح باز می گردد و گل های آن در جشنواره گل هلند (سال ۱۹۹۲ میلادی) رتبه نخست را به خود اختصاص داده اند.

این گل  همه ساله از نیمه دوم سال تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند مهمان بهبهان می شود و طبیعت را به حضور خود آراسته می کند. چهار نوع گل نرگس در این نرگس‌زار وجود دارد که نرگس شهلا وسعت بیشتری را تشکیل می دهد و  از انواع دیگر آن می توان به پُر پر یا شصت پر، پنجه گربه ای و مسکین اشاره کرد. این گل زار حدود ۲۰ هکتار مساحت دارد و به ثبت ملی رسیده است.

راه دسترسی: به شهر بهبهان بروید و از آنجا وارد خیابان شهید پیروز یا جاده قدیم اهواز بشوید. هر یک از این مسیرها به جاده سیمان می رسد و بعد از مدتی در سمت چپ جاده می توانید نرگس زار را ببینید.

– نمین/ اردبیل

اواخر فصل بهار که از راه می رسد طبیعت در شهرستان نمین واقع در استان اردبیل نیز دست به کار می شود تا یکی از دیدنی ترین چهره هایش را در جنگل فندق لو به نمایش بگذارد. گلهای بابونه با گلبرگ های سپیدشان از راه می رسند و فرشی را بر روی زمین پهن می کنند. این گل دارای بوی خوبی است و خواص درمانی نیز دارد.

راه دسترسی: در نزدیکی شهر نمین، سه راهی جاده اردبیل به شهر آستارا وجود دارد. در مسیر راه اردبیل به شهر آستارا و قبل از رسیدن به شهر نمین، تابلوی جنگل فندقلو، مسیر درست را به شما نشان می دهد. همچنین می توانید برای رسیدن به جنگل از جاده اردبیل به تهران در گردنه حیران استفاده کنید که پس از گذر از روستای گیلده به جنگل فندقلو می رسد.

– شاهرود/ سمنان

گل آفتابگردان را همه به خوبی می شناسید؛ همان گلی که وفاداریش به خورشید شهره ی خاص و عام است و صورتش را لحظه ای از آن بر نمی گرداند. اگر هموس دیدن دشتی پر از این گل زیبا را داشتید می توانید در اواخر تابستان بار سفر ببندید و به شهرستان شاهرود در استان سمنان بروید و در منطقه ی کالپوش شاهد این جواهر های زرد باشید.

البته زیبایی های این منطقه به گل های آفتابگردان ختم نمی شود. اگر از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد به این منطقه بروید، طبیعت با دشتی پوشیده از گل های شقایق وحشی غافلگیرتان می کند و چهره ی دیگری را به نمایش می گذارد.

راه دسترسی: وارد مسیر شاهرود- مشهد شوید و ۶۰ کیلومتر رانندگی کنید تا به شهر میامی برسید. سپس مسیر خود را به سمت شمال تغییر دهید تا به منطقه کالپوش برسید.

– رامیان/ گلستان

اوایل بهار، برخی نقاط ایران عزیزمان، میزبان گل های زرد گیاه کلزا می شود که علاوه بر زیبایی خاص خود، دارای ارزش اقتصادی نیز هستند. کلزا، یکی از دانه های روغنی مهم است که در مناطق معتدل می روید. روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار می باشد و کشاورزان زیادی به کشت گیاه آن مشغولند.

شهرستان رامیان در استان گلستان یکی از میزبانان این گیاه است و طبیعتش در بهار به حضور گلهای زیبای آن آراسته می شود.

راه دسترسی: برای رفتن به شهر رامیان می توانید از جاده گرگان به بجنورد استفاده کنید و با استفاده از تابلوهای راهنما خودتان را به رامیان برسانید.

– پارک ملی لار/ تهران و مازندران

در اواخر بهار پارک ملی لار شقایق های وحشی را در آغوش می گیرد و جلوه ای تازه پیدا می کند. دشتی پوشیده از شقایق های سرخ در منطقه خودنمایی می کند و دل هر گردشگری را می رباید. در این دشت علاوه بر دیدن این گل های زیبا می توانید از منظره کوه استوار دماوند نیز لذت ببرید و شکوه آن را به تماشا بنشینید.

راه دسترسی: راه های زیادی برای رسیدن به پارک ملی لار وجود دارد اما در دسترس ترین آنها جاده آبعلی است. در جاده آبعلی و در مسیر تهران به آمل، در شهر پلور مسیری وجود دارد که شما را به پارک ملی لار می رساند. این مسیر از سه راهی پلور آغاز شده و تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای که ورودی شرقی پارک ملی لار می باشد، امتداد می یابد. این مسیر آسفالته است و تردد گردشگران و علاقه مندان بیشتر از آن صورت می گیرد. نشانه ی این جاده وجود مجسمه طلایی کوهنورد در اطراف آن است.

مسئولین پارک ملی لار در هر زمان با توجه به شرایط محیط و اکوسیستم تصمیم می گیرند که درب پارک بر روی گردشگران و علاقه مندان باز یا بسته باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از رفتن به این پارک و برای جلوگیری از مواجهه با در های بسته با اداره پارک ملی لار تماس بگیرید و از شرایط مطمئن شوید.
آدرس: جاده هراز – پلور -جنب پمپ بنزین پلور- اداره پارک ملی لار

– گرماب/ البرز

راهی جاده چالوس می شویم و این بار در میان این جاده یکی از زیباترین باغ های گل را به تماشا می نشینیم. باغ لاله ها یکی از جاذبه های دیدنی استان البرز می باشد که گونه های مختلفی از لاله ها را در خود جای داده است. این باغ مجموعه ای یک هکتاری در روستای گرماب است که انواع متنوعی از گل های لاله از جمله ستاره ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی در رنگ های زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی در آن قابل مشاهده هستند.

این باغ در سال ۱۳۶۰ افتتاح گردید و به مقصدی پرطرفدار برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شد.

راه دسترسی: این باغ از طریق جاده کرج – چالوس قابل دسترسی می باشد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

بهاره فلاح

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

جزیزه قشم ایران

برای دیدن قشم

در یادداشت زیر مختصاتی از جاهای دیدنی قشم را از طرف گردشگری سپاهان پیشنهاد می‌دهیم …