اخبار

ممنوعیت چادر زدن در جزیره هرمز

جزیره زیبای هرمز یکی از زیباترین جزایر ایران در خلیج فارس است که در سال های اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. جشنواره فرش خاکی هرمز باعث توجه همه به این جزیره و گسیل شدن گردشگران زیادی به هرمز شد. با این حال، عدم نظارت بر ورود گردشگران و آسیب و تخریب های جبران ناپذیری که گردشگری غیرمسئولانه به هرمز وارد می کند باعث شده تا مسئولین به فکر اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از طبیعت هرمز بیفتند. آقای سید مجدالدین حسینی، بخشدار هرمز از ممنوعیت کمپ و چادر زدن در سواحل هرمز خبر داده و چهار منطقه کمپ را برای اسکان نوروزی تعیین کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این خبر بیشتر بدانیم.

کمپ غیرقانونی در هرمز ممنوع!

سید مجدالدین حسینی؛ بخشدار هرمز در گفتگویی که با ایسنا داشت در مورد خبر ممنوعیت چادر زدن در هرمز و محدودیت هایی که در تعطیلات نوروز ۹۸ در مورد کمپ زدن اعمال خواهد شد توضیحاتی را بیان کرد. به گفته ایشان ۴ مکان ویژه برای چادر زدن خانواده ها در نظر گرفته شد و چادر زدن به جز در این مکان ها ممنوع و غیرقانونی اعلام شده است. آقای حسینی در ادامه سخنانش بیان کرد:

بعضی از نقاط جزیره هرمز صعب ‌العبور و راه دسترسی به آن فقط از طریق دریا امکان‌پذیر است، با این وجود گروه‌ هایی از مسافران در این مناطق اسکان می ‌کنند، این در حالی است که در تعطیلات بهمن ‌ماه، بارندگی و طوفان باعث گرفتاری آن‌ ها در این بخش کوهستانی جزیره شد و ما با کمک نیروهای دریابانی و کلوپ غواصی موفق شدیم ۵۷ مسافر گرفتار در این منطقه را نجات دهیم، برای همین شب ‌مانی در این بخش از جزیره ممنوع شده است.

سازماندهی اسکان مسافران

حسینی با اشاره به این که این محدودیت ها پیش از نیز در جزایر کیش و قشم اعمال شده گفتند: ما به همه مسافران هرمز که قصد برپا کردن کمپ دارند، توصیه می ‌کنیم فقط در چهار محدوده تعیین شده‌ این جزیره اقامت کنند. چون چادر زدن در بخش‌ های دیگر جزیره ممنوع است و در صورت مشاهده ناچاریم چادرهای مسافرتی را که در خارج از این مناطق برپا شده است جمع کنیم. این اقدام فقط برای حفظ امنیت و سامان ‌دهی مسافران و همچنین خدمات ‌رسانی بهتر به آن ‌ها انجام می‌ شود. بیشتر مناطق کوهستانی هرمز دسترسی به آنتن تلفن همراه ندارد و در صورت بروز مشکل یقیناً دریافت کمک و کمک ‌رسانی دشوار می ‌شود.

افزایش ۱۸۰ درصدیِ سفر گردشگران به جزیره هرمز

سید مجدالدین حسینی با بیان این‌که سفر گردشگران و مسافران به این جزیره در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۱۸۰% رشد داشته بیان کردند: پیش‌بینی شده در تعطیلات نوروز ۹۸ روزانه جمعیتی بالغ بر شش تا هفت هزار نفر به جزیره هرمز سفر کنند. در پنج روز تعطیلی بهمن‌ماه ۲۸ هزار نفر به این جزیره سفر کردند، درحالی‌که جمعیت ساکن در هرمز نزدیک به شش هزار نفر است. فقط در ۱۸ بهمن‌ماه ۸ هزار و ۳۶۱ نفر به جزیره هرمز سفر کردند که ۱.۸ برابر جمعیت جزیره بود. این رکورد بزرگی برای هرمز محسوب می‌شود که شاید کمتر شهری تجربه آن را داشته باشد. با وجود این، هیچ کمبودی نه در اسکان و نه در تأمین مواد غذایی نداشتیم و ورود و خروج مسافران هم به خوبی مدیریت شد، فقط مقداری در سامانه حمل و نقل با توجه به شرایط جوی دریا، مشکلاتی ایجاد شد که این تدبیر اندیشیده شده تا در تعطیلات نوروز مشکلات حمل و نقل دریایی کمتر شود.

بخشدار هرمز در مورد امکانات و خدماتی که برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده گفت: اقامت مسافران در جزیره هرمز یک شب و دو روز است. برای پوشش جمعت مسافر پیش ‌بینی شده ۷۰ اقامت گاه بوم گردی تجهیز و آماده شده و یک هتل سه ستاره هم با ظرفیت اسکان ۶ نفر در فاز اول و ۹۰ نفر در فاز دوم بهره ‌برداری، پیش از تعطیلات به مجموعه ‌های اقامتی این جزیره اضافه می‌ شود. علاوه‌ بر این در دو بوستان جزیره و دو محدوده ساحلی هرمز، فضایی برای اسکان و برپا کردن کمپ ‌های مسافرتی آماده شده که امکان اسکان نزدیک به ۸۰۰ نفر را دارد. همچنین ۱۰۰ تخته چادر هلال احمر هر کدام به ظرفیت ۱۶ نفر برای مواقع اضطراری تهیه شده و ستاد اسکان به همراه سه مدرسه و سالن ‌های ورزشی در جزیره نیز برای استقرار مسافران آماده شده ‌اند.

بخشدار هرمز در پایان گفتگو در مورد تردد شناورها به جزیره هرمز در ایام نوروز ۹۸ اضافه کرد: برنامه حرکت شناورها طبق روال انجام می ‌شود، حرکت این شناورها از سمت بندرعباس به این جزیره از ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۹:۳۰ شب ادامه دارد و از هرمز به بندرعباس نیز تا ۷ شب این شناورها در حرکتند. از جزیره قشم نیز جا به ‌جایی مسافران در دو سرویس صبح و عصر انجام می ‌شود.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

زهرا مظاهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا