اصفهان گردی

به تماشای موزه هنرهای تزئینی

« موزه هنرهای تزئینی » یا رکیب خانه از مکان های دیدنی اصفهان است. بیش از ۳ هزار قطعه هنری و تاریخی بسیار ارزشمند در موزه هنرهای تزئینی اصفهان گردآوری شده‌اند. عمارت رکیب خانه اصفهان از قرن ۱۱ هجری است که در نزدیکی مکان‌های تاریخی قرار دارد.

رکیب خانه متعلق به دوران حکومت شاه عباس اول است. با رفتن صفویان چندین سال رکیب خانه متروک شد.در دوران  قاجار این بنا مرمت و محل زندگی ظل السلطان شد.

رکیب خانه در دوران پهلوی

در دوران پهلوی، از این بنا اداره آمار و ثبت احوال شهر اصفهان و در نهایت، در سال ۱۳۷۵ این عمارت به عنوان موزه هنرهای تزئینی اصفهان شد. انواع  قلمدان، جای طومار، جعبه، قاب آیینه، ترازو، سرچسبدان، جلد آلبوم و … آثار این بخش را تشکیل می‌دهند.

این آثار از یادگارهای ارزشمند استادانی چون آقا صادق، میرزا بابای شیرازی سمیرمی، فتح الله شیرازی، آقا نجفعلی اصفهانی و … که با نقش‌های مختلف گل و مرغ تک چهره، صورت‌سازی، ترنج سر ترنج ، شکارگاه و فرهنگ عامه در این موزه موجود است.

مجموعه آثار فلزی این موزه نیز شامل زیورآلات طلا و نقره، کمربند و قلاب کمر، قاب دعا، انواع قوطی، قفل و قلمدان، سرقلیان، قاب آیینه، باروت‌دان، انفیه‌دان، آفتابه و لگن، عود سوز، جام‌های چهل کلید، خنجر، قیچی و چاقو و… است که به شیوه مختلف مشبک‌کاری، ریخته‌گری، چکش‌کاری، ملیله و قلمزنی و ترصیع ساخته و با سنگ‌های گران‌قیمتی تزئین شده‌اند.  قالیچه معروف «بشریت» و «شکار چرخ» که بر اساس طرح زیبا و هنرمندانه مرحوم استاد عیسی بهادری بافته شده از آثار چشم‌نواز بخش بافته‌ها و رودوزی‌های معروف این موزه دیدنی است.

رکیب خانه اصفهان

آثار زیبای موزه هنرهای تزئینی ( رکیب خانه )

در بخش سفال و چینی نیز آثار زیبایی از کریستال‌های تراش‌دار با نقش افزوده و انواع شیشه (عطردان، پیاله) مربوط به سده‌های ۳ تا ۶ قمری ساخت گرگان به معرض نمایش گذاشته شده است. می‌توان لیوان‌های شربت‌خوری مینای مرصعی را نام برد که زینت‌بخش این قسمت از موزه است.

 عمارت رکیب خانه از نظر معماری دارای حیاطی بسیار بزرگ و زیبا است. دور تا دور حیاط تالار و اتاق‌ها قرار دارند.  برج زیبایی در حیاط هست که از آن به عنوان کلاه فرنگی استفاده می‌شد.

این موزه که دارای کتابخانه تخصصی ویژه‌ای با بخش هایی است که عبارتند از:

آثار فلزی و دستبافه‌های سنتی،خط و کتابت، آثار لاکی و روغنی، آثار چوبی، آبگینه و سفال، نگارگری.

شاه‌نشین موزه اکنون دفتر موزه است و  آینه‌کاری‌های بسیار هنری دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا