غذای های محلی و ملل

میهمان سفره پر رنگ و طعم گرجستانی ها باشید

یک غذاى بسیار رایج گرجى «خاچاپورى» است. رواج آن در حدى است که امکان ندارد کسى از گرجستان بازدید کند و این غذا را نبیند یا چیزى در مورد آن نشنود. خاچاپورى نه تنها یک غذا بلکه بخشى از فرهنگ گرجستان به حساب می آید. مواد اولیه این غذا عبارتند از: آرد، تخم مرغ، پنیر و روغن. ترکیبات آن طورى است که نیازى نیست با نان یا برنج خورده شود، بلکه به تنهایى انرژى و پروتئین کافى را به بدن می رساند.

گرجى ها اغلب عادت ندارند که در طول روز غذاى مفصلى بخورند، بنابراین بسیارى از مردم به خوردن یک خاچاپورى بسنده می کنند. در سطح شهر تقریبا همه اغذیه فروشی ها و رستوران ها، خاچاپورى عرضه می کنند. محله ای هم وجود دارد که کار آنها فقط عرضه خاچاپورى است. در مقابل جایگاه فروش این غذا معمولا مردمی ایستاده اند که یک خاچاپورى در دست دارند و به خوردن مشغولند.

یک منوی رایج در گرجستان:

 اوجاخورى: غذاى بسیار لذیذ و تنورى که شامل گوشت و سیب زمینى و ادویه جات گرجى است.

چاناخى: از گوجه هاى درسته پخته، تکه هاى بادمجان، تکه هاى گوشت بره، فلفل سبز درشت همراه با سیر و سبزیجات تشکیل شده است.

 چاکاپولى و چاخوخبیلى: هر دو در واقع نوعى تاس کباب هستند، ولى با این تفاوت که چاکاپولى با گوشت بره و چاخوخبیلى با گوشت مرغ درست می شود.

بادرى جانى: غذایى متناسب با ذائقه ایرانى که شامل بادمجان، گردو، سیر و سبزیجات معطر است.

خینکالى: خمیر پخته اى است که در داخل آن گوشت چرخ کرده وجود دارد. فلفل سیاه هم در آن استفاده می شود. خینکالى در گرجستان طرفداران زیادى دارد و بسیار خوشمزه است.

تاباکا: تکه هاى مرغ را داخل دو ظرف سفالى پرس می کنند و سرخ می نمایند. بسیار لذیذ است.

متس وادى: همان شیشلیک است. اگر دیدید که در فضاى باز درست می شود، معطل نکنید و سفارش بدهید. گرجى ها در درست کردن شیشلیک استاد هستند.

پتخالى: از اسفناج، گردو، سیر و سرکه درست می شود و براى تزیین روى آن دانه هاى انار قرار مى دهند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا