طبیعت گردی

نانگ نوچ؛ باغی محبوب و دیدنی

گرچه نام پاتایا در نزد خانواده های ایرانی با عناوین غیر اخلاقی گره خورده است؛ اما باید بدانید که این شهر ساحلی، جاذبه های بسیاری دارد تا سفری ایمن و به دور از حواشی را به آن داشته باشید؛ طبیعت سرسبز، سواحل دست نخورده و زیبا و البته تفریحات و دیدنی های متنوع از آن جمله هستند. به طور مثال می توانید یک روز خود را درون یکی از پارک های آبی مشهور این شهر بگذرانید و یا بازدید از دیگر جاذبه های خاصش را امتحان کنید. اگر با این دیدنی ها آشنایی ندارید، همراه ما باشید تا این بار نیمه پر لیوان پاتایا را ببینید.

به گردش در شهر پاتایا مشغول می شویم و در همین حین به سوی باغ گیاهشناسی معروفش، یعنی «نانگ نوچ» حرکت می کنیم. اگر با باغ های گیاه شناسی آشنایی داشته باشید، خواهید دانست که با باغ های عادی تفاوت دارند چرا که در این باغ ها سعی می شود تا مجموعه ای از گیاهان متنوع و خاص گردآوری شوند و در بهترین شکل، در اختیار بازدیدکنندگان قرار بگیرند. یعنی شما در این باغ ها گیاهانی را خواهید دید که در گوشه ای دیگر از دنیا رشد می کنند؛ نیلوفرهای بزرگ آمازون یا درختان غول پیکر آفریقا و … از آن جمله اند. خبر خوش آن جاست که نانگ نوچ تنها یک باغ گیاه شناسی عادی نیست و در آن سرگرمی ها و تفریحات متنوعی انتظار شما را می کشند. این طور که به نظر می رسد با جاذبه ای محبوب طرف هستیم، پس با ما بمانید و بازدید از نانگ نوچ در پاتایا را از دست ندهید…

آشنایی با باغ گیاه شناسی استوایی نانگ نوچ | Nong Nooch Tropical Botanical Garden

نانگ نوچ، یکی از زیباترین باغ های گیاه شناسی آسیا و البته یکی از محبوب ترین دیدنی های پاتایاست که مساحتی برابر با ۲۰۰۰ کیلومتر مربع دارد. هنگامی که وارد این باغ وسیع می شوید، در واقع پا به دنیایی متفاوت گذاشته اید چرا که ۳۳ بخش بزرگ و کوچک با گل ها و گیاهان رنگارنگ در برابر شما قرار می گیرد. انواعی از باغ های ایتالیایی، فرانسوی، کارائیبی و غیره بخشی از این باغ های جذاب هستند. اگر وارد بخش های مختلف شوید، مجموعه های بزرگی از ارکیده ها، کاکتوس ها، نخل ها، بونسای های مختلف و … توجه‌تان را به خودشان جلب خواهد کرد. در این میان از کنار آبشار و باغ شناور عبور خواهید کرد و می توانید گذرگاه هوایی و سبز باغ را از نزدیک ببینید. البته که این ها تمام جذابیت های باغ نانگ نوچ نیستند و می توانید با قایق سواری در دریاچه مجموعه، خستگی خود را در کنید. یا به سراغ فیل های باغ بروید و هیجانِ سواری بر این موجود غول پیکر را تجربه کنید. شاید تعجب کنید اما باز هم نانگ نوچ گزینه های جذاب دیگری برای تفریح شما دارد که از آن جمله می توان به نمایش های تایلندی اشاره کرد.

بد نیست بدانید این مجموعه زیبا متعلق به آقای پیسیت و خانم نانگ نوچ است و داستان ساخت این باغ به سال ۱۹۵۴ میلادی بر می گردد. در آن سال ها بود که این زوج، زمینی در حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع در منطقه ساتاهیپ خریدند و تصمیم گرفتند از آن، باغ میوه ای بسازند؛ اما پس از آن که خانم نانگ نوچ سفری به کشورهای اروپایی داشت و باغ های مدرن آن ها را از نزدیک دید، تصمیم گرفت تا از زمین های خود باغی استوایی و متفاوت بسازد. با رسیدگی های ویژه این خانواده، باغ نانگ نوچ در گذر زمان بسیار مشهور شد و جواب تلاش های‌شان را داد. هم اکنون مدیریت باغ بر عهده کامپون تانساچا، پسر خانم نانگ نوچ قرار دارد. بد نیست بدانید روزانه نزدیک ۵ هزار بازدیدکننده وارد باغ زیبای نانگ نوچ می شوند.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی نانگ نوچ

همان طور که گفته شد بیش از ۳۰ بخش مختلف در باغ نانگ نوچ وجود دارد که در این جا با همه آن ها آشنا می شویم.

باغ فرانسوی | French Garden

 یکی از زیباترین بخش هایی که در نانگ نوچ می بینید باغ فرانسوی مجموعه است. باغی قرینه با شمشادهای شکل یافته و کاج هایی در میان، که با الهام از باغ کاخ ورسای در فرانسه ساخته شده است. زمانی که از باغ فرانسوی دیدن کنید، مجموعه ای از بناهای طلایی و هرمی شکل را می بینید که در تایلند با نام پاگودا شناخته می شوند. همچنین گل های رنگارنگ، درختان مختلف و یک باجه تلفن قرمز رنگ انگلیسی را در باغ فرانسوی خواهید دید.

داستان ساخت باغ فرانسوی در نانگ نوچ شنیدنی است: در طی سال های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ میلادی بود که مدیریت باغ تصمیم گرفت برای تامین آب باغ، مجموعه را گسترش دهد و دریاچه بزرگی بسازد. هنگامی که کارگران بر روی نقطه مورد نظر کار می کردند و در حال ایجاد دریاچه بودند، حجم زیادی خاک به دست آمد که از ابتدا برای پرورش گل های آفتاب گردان استفاده شدند؛ اما در همین گیر و دار ایده ای به ذهن کامپون تانساچا رسید، او تصمیم گرفت نمونه ای از باغ های کاخ ورسای را درون مجموعه اش داشته باشد. دو سال ساخت باغ فرانسوی طول کشید و در نهایت این بخش از نانگ نوچ در سال ۱۹۸۸ میلادی افتتاح شد.

باغ ایتالیایی | Italian Garden

 باغ ایتالیایی قدیمی ترین و در واقع نخستین بخشی است که در نانگ نوچ به وجود آمد. در واقع زمانی که خانم نانگ نوچ از سفرش بازگشت با توجه به چیزهایی که در طول سفرش دیده بود، ساخت باغ ایتالیایی را آغاز کرد. بعدها پسر او کامپون مجسمه های مرمرینی از ایتالیا خرید و به این مجموعه اضافه کرد و برای آرایش باغ نیز از سبک ایتالیایی ها بهره گرفت.

باغ استون‌ هنج | Stonehenge Garden 

احتمالا با سازه های استون هنج آشنایی دارید: سنگ هایی غول پیکر و باستانی در کشور انگلیس که قدمت‌شان به دو تا سه هزار سال پیش بر می گردد و با این وجود، هنوز کسی از نحوه ساخت آن ها اطلاعی ندارد. اگر تا به حال فرصت آن را نداشته اید که استون هنج را از نزدیک ببینید، سری به باغ استون هنج در نانگ نوچ بزنید. نمونه مینیاتوری این سازه های مرموز را در مرکز باغ خواهید دید.

کامپون، مدیر کنونی باغ، تعدادی سنگ از استان پراچین بوری (Prachin Buri) به باغ نانگ نوچ آورد که مربعی و صاف بودند. شباهت این سنگ های مربعی به اجزای سازه استون هنج باعث شدند تا این سنگ ها را در مرکز باغ بر روی هم بچینند و نمونه ای از استون هنج تایلندی را پدید آورند. البته این تمام زیبایی باغ استون هنج نیست. اگر گذرتان به این باغ بیفتد، خواهید دید که استون هنج مینیاتوری با انواعی از گل ها و درختچه ها احاطه شده است.

ساخت باغ استون هنج در سال ۲۰۰۰ به پایان رسید و در همان سال خانم نانگ نوچ نوشته ای بر روی سنگ های مرکز باغ حک کرد:

  • در این مکان، نانگ نوچ تانساچا خواست که مرکزی برای نسل های آینده بسازد تا بیاموزند و آینده خود را خلق کنند.
باغ ارکیده | Orchid Garden

باغ ارکیده بدون شک یکی از منحصر به فردترین بخش های نانگ نوچ است که انواعی از ارکیده های رنگی را در برابر دیدگان شما به نمایش می گذارد.

باغ آناناسیان | Bromeliad Display Garden

اگر از گیاه شناسی سر رشته ای نداشته باشید احتمالا تمام شناخت شما از تیره آناناسیان، به گیاه آناناس محدود می شود؛ اما باید بدانید بیش از ۳۰۰۰ گونه در این تیره به چشم می خورد که تعدادی از آن ها گیاهان زینتی و آپارتمانی هستند. از آن جمله می توان به گازمانیا، نورگلیا و وری‌سی اشاره کرد. در باغ آناناسیان بیش از ۳۵۰ گونه از گیاهان این خانوده را خواهید دید.

باغ آدنیوم | Adenium Garden

باغ آدنیوم، یکی از بزرگترین بخش های باغ نانگ نوچ را به خودش اختصاص داده است. این باغ وسعتی برابر با ۶۰ هزار متر مربع دارد و پوشیده از گلدان های درختچه های آدنیوم است. برای بازدید از این باغ سوار اتوبوس های باغ خواهید شد و از میان درختچه های زیبا با گل های صورتی می گذرید.

در باغ آدنیوم نانگ نوچ بیش از ۱۵ هزار گلدان نگهداری می شود که هر یک از نقاط مختلفی از کشور تایلند گردآوری شده و خلاقیت و نوآوری در پرورش این گیاهان را به نمایش می گذارد.

باغ بونسای | Bonsai Garden

حتما همگی شما با بونسای ها آشنایی دارید، درختانی کوچک که با نحوه رشد و پرورش مخصوصی، جثه کوچکی دارند. اما قطعا دیدن یک باغ بونسای با یکی دو گلدان تفاوت بسیاری دارد. در این باغ تعداد زیادی از بونسای ها را در گلدان های بزرگ خواهید دید که با دقت زیادی از آن ها نگهداری می شوند.

دره سیکاس | Cycad Valley

دره سیکاس، باغی زیبا بر روی تپه های نانگ نوچ است و شامل تعدادی از سیکاس ها و انواعی از نخل های می شود.

باغ سانسوریا | Sansevieria Garden

اغلب ما سانسوریا، را با برگ های بلند و تیز و گوشتی اش می شناسیم و گلدان هایش را در آپارتمان ها و فضاهای بسته بسیار دیده ایم. البته سانسوریا بیش از ۷۰ گونه مختلف دارد و بسیاری از آن ها را به راحتی می توان در باغ های گرمسیری نیز نگهداری کرد. همان طور که نام این باغ نشان می دهد، با ورود به باغ سانسوریا، با انواعی از سانسوریاها در گلدان های سفید رنگ مواجه می شوید.

باغ واریته ها | Variety Garden

پیش از آن که به توصیف این باغ بپردازیم، خوب است بدانید که معنای واریته در علم گیاه شناسی چیست. واریته در واقع یکی از بخش های رده بندی گیاهان است و به گیاهانی گفته می شود که نه تنها از یک خانواده هستند بلکه ویژگی های ظاهری بسیار نزدیکی به هم دارند.

در باغ واریته نانگ نوچ، ترکیبی از واریته های خاص و کمیاب گیاهان مختلف را می بینید که در کنار هم گرد آمده اند. گیاهان بومی تایلندی، میوه های استوایی، درختچه هایی با گل های معطر از جمله گیاهان موجود در این باغ هستند.

مجموعه آگاو | Agave

آگاوها گیاهانی تک لپه اند با برگ های گوشتی و بلند که مجموعه ای از آن ها را در گلدان های دیوار قرمز نانگ نوچ می ببینید. جالب است بدانید از یکی از معروف ترین انواع گیاهان آگاوان، برای تهیه نوعی نوشیدنی الکلی به نام تکیلا استفاده می شود.

باغ توپیاری | Topiary Garden

حتما تا به حال درختچه هایی را در سطح بلوارها و میدان های شهر دیده اید که به شکل یک حیوان و یا اشکالی دایره ای، مربعی و … آرایش پیدا کرده اند. به این روش از آرایش گیاهان، توپیاری می گویند. بنابراین هنگامی که باغ توپیاری را برای بازدید انتخاب می کنید، در واقع مجموعه ای از درختچه هایی به اشکال فیل، خرس، عقاب، دایناسور و … را خواهید دید.

مجموعه استرابلوس آسپر | Streblus asper

همان طور که نام مجموعه نشان می دهد تعداد زیادی از درختان استرابلس آسپر را می بینید که سر و شکل مرتبی دارند و برگ های آن ها هرس شده است. بد نیست بدانید استرابلوس آسپر از جمله درختان بومی جنوب شرق آسیاست و بنابراین در کشورهایی چون مالزی، تایلند، کامبوجیا و سری لانکا می توانید این درخت را پیدا کنید.

باغ اروپایی | European Garden 

اگر به تاریخ باغ سازی در سرزمین های مختلف نگاهی بیندازیم، در هر بخش از دنیا با سبک های مختلفی از ساخت و طراحی باغ ها رو به رو خواهیم شد. کشورهای اروپایی نیز اغلب از طرح های مشابهی برای ساخت باغ های خود استفاده می کردند که تاکید بر وجود خطوط شکسته و شکل های هندسی، قرینه سازی و وجود مجسمه ها از جمله نکات مشترک میان آن هاست.

در باغ اروپایی نانگ نوچ نیز ترکیبی از المان های مختلف باغ های قاره سبز را خواهید دید. شکل های کروی، هرمی و مربع در گیاهان و مجسمه های بزرگ و کوچک در این بخش وجود دارند.

 هورتوس بوتانیکوس | HORTUS BOTANICUS

هورتوس بوتانیکوس، نام چند باغ گیاه شناسی قدیمی و معروف در کشور هلند است. حالا که تا هلند فاصله بسیاری وجود دارد، در نانگ نوچ سری به هورتوس بوتانیکوس بزنید تا نمونه های کمیاب و عجیبی از گیاهان را از نزدیک ببینید. در این بخش گیاهان بر اساس رده بندی علمی دسته بندی شده اند. بد نیست بدانید یکی از بزرگترین مجموعه های سیکاس دنیا در همین بخش قرار دارد.

باغ گل ها و پل معلق | Flower Display Garden and Suspension Bridge 

 در این باغ مجموعه ای از گل های فصلی را می بینید که از میان آن ها رودی می گذرد. بر روی رودخانه کوچک باغ، یک پل معلق چوبی به چشم می خورد که شما را از باغچه گلی به دل گل های رنگارنگ دیگری هدایت می کند. همچنین در سرتاسر رودخانه و بخش های مختلف این باغ، مجسمه های کوچکی از حیوانات مختلفی چون ببر سفید، گورخر، جغد سفید، کانگورو و لِمور دیده می شود.

درختان خرمای جهان | Palms of the World

این بخش از باغ نانگ نوچ بیش از ۱۰۰۰ گونه خرمای مختلف را به نمایش گذاشته است. به همین دلیل است که باغ نانگ نوچ توانست دوبار در سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ میلادی میزبان دوسالانه بین المللی جامعه خرما باشد.

باغ کاکتوس | Cactus Garden

یکی از پرطرفدارترین گیاهان در میان عموم مردم، کاکتوس ها و ساکولنت ها هستند. به همین دلیل باغ کاکتوس نانگ نوچ نیز روزانه بازدیدکنندگان بسیاری را به خودش جذب می کند. در این مجموعه امکان بازدید از کاکتوس هایی با قیافه های جدید را دارید.

پیاده‌رو کارائیبی | Caribbean Walk

پیاده رو کارائیبی، مسیری متفاوت در میان حجم انبوهی از سیکاس ها و نخل های جزیره کارائیب است که قدمتی در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال دارد.

مجموعه گیاهان چند رنگ | Variegated Plants Collection

 شاید ندانید اما در دنیا گیاهانی پیدا می شوند که برگ های چند رنگی دارند. در این مجموعه نیز می توانید تعداد زیادی از این گیاهان را در کنار هم ببینید.

مرکز نگهداری سیکاس | Cycad Conservation Center

این مرکز ابتدا برای پرورش و رشد سیکاس های کمیاب و در معرض خطر انقراض ایجاد شد؛ اما هم اکنون اگر سری به این مرکز بزنید، با طیفی از سیکاس های زیبا مواجه خواهید شد که فضای دل انگیزی را ایجاد کرده اند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

زینب شیرازی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا