معرفی نقاط گردشگری ایران

هنزا، بهشتی در کویر کرمان

روستای هنزا در کرمان بخشی از توابع رابر در شهرستان بافت در مسیر جاده بافت جیرفت است که در ۱۵ کیلومتری بخش ساردوئیه نیز قرار گرفته است. این روستا پر از درختان سر به آسمان کشیده گردو و رودخانه ای خروشان نیز می باشد که با مردمان با صفا و مهمان نوازی که دارد هر گردشگری را به سمت خود جذب می نماید.

بخش هنزا شامل دو دهستان هنزا و جواران است که از از طرف شمال غربی به شهرستان رابر و از طرف شمال شرقی به شهر راین و از جنوب شرقی به شهر ساردوییه محدود می‌شود و در نقطه مرزی شهرستان رابر و جیرفت قرار دارد. بخش هنزاء از طریق محورهای کرمان-رابر-هنزاء و جیرفت -ساردوئیه -هنزاء و کرمان-راین -ساردوئیه- هنزاء با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است. هنزا از سطح دریا در حدود ۲۸۰۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان، مطبوع و خنک و در زمستان‌ها سرد است.
رودخانه دائمی هنزا از میان روستا عبور می‌کند. ظاهراً در گذشته تعداد زیادی آسیاب آبی در این بخش وجود داشته است که در حال حاضر اثری از آن‌ها باقی نمانده است. در زبان محلی، به خروجی آب آسیاب « هنزاب» می‌گویند؛ از این رو، این مکان به هنزا، مشهور شده، بنای قدیمی امام‌زاده میرمحمد ابوطالب، نشانگر قدمت تاریخی این روستا است.
مردم هنزا به زبان فارسی با گویش محلی سخن می‌گویند، مسلمان و مذهب شیعه دارند. اقتصاد هنزاء بر پایه فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری استوار شده است. گروهی از مردم نیز در امور خدماتی اشتغال دارند. محصولات عمده زراعی این روستا شامل گندم، جو، نخود، عدس، لوبیا، سیب‌زمینی و یونجه است.

در استان کویری کرمان مناطقی وجود دارد که سرسبز و خوش آب و هوا هستند و به قولی مثال نقض بر تمام گرم و خشک بودن این استان می باشند. به منظور دسترسی به این روستا می بایست جاده اصلی بافت در جیرفت را به سمت هنزا ترک کنید و پس از گذراندن مسیری حدود ۱۰ کیلومتر جاده خاکی پرپیچ و خم به دره ای زیبا خواهید رسید که درختان گردو و رودخانه ای خروشان در جلوی چشمتان می باشد. اهالی این روستا بسیار مهمان نواز و با صفا هستند که خود دلیلی است تا گردشگران رغبت سفر به این روستا را داشته باشند.

دره کوهستانی بندر هنزا با درختان کهنسال گردو به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان به تفرجگاهی زیبا تبدیل می‌شود. این روستای کوهستانی، با طبیعت بکر و زیبا، گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند. از جاذبه‌های گردشگری دیگر این بخش می‌توان به امامزاده سید محمدرضا ابوطالب(ع) و همچنین آبشار سرخوییه،امامزاده سید مرتضی (ع) و آبشار آبسر در روستای سید مرتضی،تخت سرتشتک در بندر هنزاء دره گلی هوک در سرمشک، دره گلوگازر، جنگل‌های اورس گلوچار و گلوگازر اشاره کرد. در فصل تابستان، عشایر منطقه در اطراف روستا اتراق می‌کنند و به رمه‌گردانی، فرآوری محصولات لبنی و تولید صنایع دستی مانند نخ‌ریسی و گلیم‌بافی می‌پردازند.
دیدن زندگی پر جنب و جوش عشایر، بسیار جالب توجه و تأمل برانگیز است. مردم هنزا به سنت دیرین، اعیاد ملی و مذهبی نوروز، فطر، غدیر و میلاد پیامبر (ص) را به جشن و شادی سپری می کنند. در آستانه سال نو، با خانه تکانی، تهیه لباس نو، پختن انواع خوراکی‌های ویژه عید، سال نو را جشن می گیرند و در مراسم مذهبی نیز، با احسان نذورات، مراسم مولودی خوانی را برگزار می‌کنند، در ایام محرم و سوگواری ائمه (ع) عزاداری می‌کنند. از آیین‌های بومی این بخش می‌توان به مراسم لوک‌بازی و مراسم نسق‌بندی اشاره کرد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا