خانه / اخبار / ویزای مشترک برای کشورهای عضو

ویزای مشترک برای کشورهای عضو

در نشست نمایندگان کشورهای عضو اکو و بخش خصوصی فعال در زمینه گردشگری، وجود یک ویزای مشترک بین کشورهای عضو اکو مطرح شد.

در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، نمایندگان عضو اکو در جلسه‌ای با مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری، به بررسی مسائل مربوط به حوزه گردشگری پرداختند.

این نشست در پیش از ظهر روز چهارشنبه اتفاق افتاد و از جمله حضار آن می‌توان به رایزن فرهنگی و گردشگری سفارت ترکیه، نماینده‌ای از وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و مسئول تورساب ترکیه، مدیران آژانس‌های مسافرتی پاکستان و مشاور ارشد گردشگری وزارت فرهنگ افغانستان حضور داشتند.

محمد ابراهیم لاریجانی، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری در این جلسه گفت: ما تفاهم‌نامه‌ای را با دوستان افغانستانی در همدان ۲۰۱۸ داشته‌ایم، حتی پس از آن نیز اقداماتی انجام شد اما به دلیل دوری از هم و نبود یک شبکه آنلاین برای پیگیری کارها، از اقدامات یکدیگر آگاه نشده‌ایم. پس پیشنهاد اول ما این است که سازمان همکاری‌های اکو یک گروه گردشگری آنلاین ایجاد کند و نمایندگان ۱۰ کشور در آن عضو شوند تا با همفکری یکدیگر چند پروژه در دستور کار قرار دهیم.

لاریجانی معتقد است که موضوع دوم، تبادل تجربه در بین کشورهای عضو اکو خواهد بود. به عنوان مثال، ایران در زمینه اقامتگاه‌های بومگردی تجربه خوب و توانمندی داشته است و نظیر این اقدام در کشورهای پاکستان و افغانستان نیز می‌تواند انجام شود. از طرف دیگر، استانداردهای هتل‌های ترکیه نیز می‌تواند الگوی دیگری قرار گیرد.

لاریجانی در ادامه افزود:

موضوع تسهیلات مربوط به ویزا یکی دیگر از مباحث مهم در توسعه گردشگری است. ما با برخی کشورها تفاهم برای لغو ویزا داریم و این موضوع می‌تواند بین کشورهای عضو اکو نیز اجرایی شود. شاید بتوان یک ویزای مشترک بین کشورهای عضو اکو داشت.

در ادامه، ممدوح اونال، رئیس بخش صنعت کشاورزی و توریست سازمان همکاری اکو این پیشنهاد را تایید و با آن موافقت کرد. او عقیده دارد که ما ده عضو داریم که کشورهای در حال توسعه و در حال رشد هم عضو آن هستند. ما قبلا ویزای مشترک را در حوزه شینگن داشته‌ایم اما شاید بتوان ویزای توریستی مشترک را نیز داشته باشیم.

حسین همایی، یکی از فعالان گردشگری و آژانس‌داران از کشور پاکستان نیز در این جلسه گفت:

ما می‌خواهیم مناطق گردشگری ایران را معرفی کنیم اما مشکل زیادی برای گرفتن ویزا داریم. اکنون پاکستانی‌هایی که دو پاسپورت دارند یا به عنوان مثال در لندن زندگی می‌کنند، برای سفر به کشورهای دیگر مشکل دارند. آنها باید یک پروسه طولانی را طی کنند. پاکستان مشکل امنیت داشت اما خیلی بهتر شده است. در سه ماهه آخر ۱.۳ میلیون گردشگر به پاکستان آمدند. پاکستانی‌ها برای گرفتن ویزای ترکیه نیز مشکل دارند و باید پروسه‌ای طولانی طی کنند.

سیدرضا حسینی میثم مشاور ارشد بودجه و امور گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز با پیشنهاد شبکه اینترنتی و ویزای مشترک بین کشورهای اکو موافق بود و آن را وابسته به بستر مشترک بین کشورها دانست.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

نیکی قره گوزلویان

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز

۴۰ درصد تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز از سوی گردشگران است

رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در 5 روز ابتدایی سال ۱۴۰۳ …