معرفی نقاط گردشگری ایران

ویسادار، آبشار زیبای گیلان

حال و هوای روستاهای شمال ایران، با حال و هوای تمامی روستاهای سایر نقاط کشور متفاوت است. در این روستاها غرق در طبیعت زیبا و میهمان نوازی مردمان خون گرم خطه شمال کشور می شوید. هرگاه که از روزمرگی زندگی در شهرهای بزرگ به تنگ آمدید، کافیست کوله بارتان را بردارید و چند روزی را میهمان یکی از مناطق دیدنی و با صفای خطه ی شمال کشور بشوید. در این مطلب قصد داریم تا درباره آبشار ویسادار در رضوانشهر گیلان صحبت کنیم، با توجه شکل خاصی که دیواره های صخره ای این آبشار سبب شده تا به عنوان یکی از آبشارهای منحصر به فرد و علاوه بر آن به عنوان سومین آبشار مرتفع استان گیلان در کشور مطرح باشد. در ادامه همراه ما در سفر به گیلان باشید تا بیشتر درباره آبشار ویسادار در گیلان اطلاعاتی را خدمتتان ارائه دهیم.

همانطور که در بالا گفتیم، آبشار ویسادار در گیلان در منطقه رضوانشهر قرار گرفته و به دلیل ارتفاعی که دارد از آن به عنوان سومین آبشار مرتفع گیلان یاد می شود. شکل خاص دیواره صخره ای این آبشار ویژگی منحصر به فرد آن است که در کمتر آبشاری دیده می شود، فضای اطراف آبشار و دسترسی راحت به آن امکان خلق یک روز خوب را به خانواده ها می دهد. جالب است بدانید که ایران حدود ۳۹۲ آبشار فصلی و ۲۸۷ آبشار غیر فصلی دارد که بیشتر این آبشارها در استان لرستان قرار گرفته اند. اما استان های شمالی ایران هم از این قاعده خارج نیستند و همواره آبشارهای آن ها در حال فعالیت هستند.

رضوانشهر کجاست؟!

شهری به نام رضوانشهر در شمال غربی استان گیلان و در میان سواحل دریای خزر و رشته کوه های سرسبز تالش نیز واقع می باشد. این شهر از هر دو سمت با جلگه ها و کوهستان های خطه ی شمالی کشور محاصره شده است و از شمال به دریای خزر و از غرب به شهر خلخال متنهی است همچنین از سمت جنوب با منطقه معروف ماسال و صومعه سرا و از سمت شرق با بندر انزلی نیز دارای مرز مشترک می باشد و به عبارتی می توانید با چند کیلومتری رانندگی به هر کدام از این مناطق که می خواهید برسید. از لحاظ جغرافیایی رضوانشهر با رشت ۶۲ کیلومتر فاصله دارد و ویسادار در این شهرستان و ۱۶ کیلومتری شهر پره سر قرار گرفته است. رضوانشهر دارای مناطق دیدنی و تاریخی بسیاری است که می تواند سفر خوشی را برایتان به ارمغان بیاورد. در ادامه  مطلب آبشار ویسادار در گیلان که در رضوان شهر واقع است درباره دیگر جاذبه هایی که در این شهر قرار دارد نیز صحبت خواهیم کرد.

فلسفه نام گذاری آبشار ویسادار در گیلان

به زبان تالشی کلمه ای به نام ویسادار وجود دارد که معنای آن سایه درخت بید است، به منظور رسیدن به آبشار ویسادار باید از جنگلی عبور کنید که پر از درختان درخت بید سر به فلک کشیده می باشد. مطابق با آنچه که کارشناسان بیان کرده اند هیچ قطعیتی بابت این موضوع وجود ندارد و نمی توانیم با قطعیت تمام بگویم علت نام گذاری این آبشار به همین دلیل بوده است. حدود ۲۰ دقیقه باید در این جنگل حرکت کنید که به آبشار ویسادار در گیلان برسید، حضور در این جاده می تواند روحتان را تلطیف کند و انرژی های منفی را از آن دور کند.

دسترسی به آبشار ویسادار در گیلان

به منظور دسترسی به آبشار ویسادار در گیلان ابتدا باید به سوی رشت بروید و سپس راه خود را به طرف آستارا ادامه دهید. پس از گذر از انزلی و شهر رضوانشهر و طی ۱۷ کیلومتر به شهر پره می رسید. در این شهر، از سه راه احمد به طرف روستای سِکَرَه سرا یا صیقلسرا حرکت کنید. با عبور از صیقلسرا و گذر از روستای اووییار وارد جاذهی جنگلی بسیار زیبایی می شوید که به روستای لمیر منتهی می شود و در میانه راه شما را به محل آبشار می رساند. یک سوم این جاده روستایی آسفالت است و قسمت انتهایی آن خاکی می باشد.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

رشت: ۱۰۰ کیلومتر | رضوانشهر: ۱۷ کیلومتر | تالش: ۳۰ کیلومتر

جاذبه های گردشگری اطراف آبشار ویسادار در گیلان
  • آبشار آسیابگا

در نزدیکی منطقه آبشار ویسادار در گیلان، آبشار دیگری به نام آسیابگا وجود دارد که بر روی رودخانه شفارو قرار گرفته برای دسترسی به آن باید از سمت رضوانشهر حرکت کنید چرا که در ادامه همین جاده به روستای ارده و آبشار آسیابگا می رسید. بازدید از این آبشار را به کوهنوردانی که قصد صعود به قله سبلان را دارند و از مرکز یا شرق ایران راهی مشگین شهر می شوند، پیشنهاد می کنیم چرا که با یک انحراف مسیر کوتاه و صرف زمان کمتر از ۲ ساعت یکی از آبشارهای جنگلی زیبای ایران زمین را می توان دید.

  • ساحل جنگلی گیسوم

جنگل های گیسوم در استان گیلان با مساحتی حدود ۸۰ هکتار قرار دارد و انبوهی از درختان و گونه های گیاهی را که در مجموع حدود ۷۶ گونه گیاهی متعلق به ۶۶ جنس و ۴۴ خانواده در این منطقه جلگه‌ ای از شمال گیلان می شوند نیز شناسایی شده است. این منطقه یکی از بهترین مکان ها برای گذران چند ساعتی در طبیعت و همچنین بودن کنار خانواده می باشد. بد نیست بدانید که نام این پارک جنگلی از روستایی به همین نام در منطقه می آید. جنگل گیسوم روستایی است در استان گیلان که از توابع بخش اسالم در شهرستان تالش به شمار می رود و همچنین این منطقه در ۱۸ کیلومتری جاده ی تالش به انزلی قرار دارد.

  •  گردنه حیران

روستای زیبای حیران در استان گیلان، شهر آستارا قار گرفته است و یکی از زیباترین طبیعت های دیدنی و گردشگری در ایارن محسوی می شود. این روستا آب و هوای بی نهایت خوبی دارد و به همین دلیل در سال های اخبر بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. بعد از اینکه بازدیدتان از آبشار ویسادار تمام شد می توانید به سمت گردنه ی حیران بروید و از طبیعت بی نظیر و جاده ی زیبای آن بهره ببرید.

  • قلعه لیسار

قلعه لیسار مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان تالش، روستای لیسار واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۷۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه در ارتفاع ۸۰ متری از زمین و روی تپه ای سنگی در ۱۵ کیلومتری در مرکز شهرستان تالش و مرکز دهسان لیسار نیز واقع می باشد. قلعه لیسار از دو قسمت تشکیل شده است، نخست بخش خارجی که محوطه نسبتاً وسیعی را در بر می گرفته و توسط دیوار ستبری از زمینهای اطراف جدا شده است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

گلاره خوانین زاده

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا