خانه / معرفی آثار تاریخی / پل صیحه، غریب افتاده ای از صفویه

پل صیحه، غریب افتاده ای از صفویه

پل تاریخی صیحه یا آباره عباس خان که امروزه هنوز هم پابرجاست  مربوط به دوران صفویان است و با مصالحی چون آجرسنگ، گل، آهنک و ساروج ساخته شده و نمونه آن را می توانید در بیشتر نقاط کشور مشاهده کنید. پل صیحه دارای ۱۲ دهنه با قوس ۶ متری و پایه های موج شکن ۱ متری است که احتمالا در دوران خود حجم آب فراوانی که از این رود می گذشته را تحمل می کرده است. باستان شناسان ایرانی در سال ۱۳۷۹ کار مرمت آن را آغاز کردند.

طبق اظهارات کارشناسان، در ساخت پل توجه‌ای به نمای آن نشده و تنها به نوع کاربری آن و قدرت و استحکام سازه اهمیت داده شده است که در برابر عوامل آسیب‌زا، استقامت کافی را داشته باشد. دهانه ها يك اندازه نیستند، اين دهانه ها از ارتفاع «تيزي» تا پا كار بين ۳/۶ و ۳/۷۰ متفاوت مي باشد. پايه ها تقريباً ۱ متر و دهانه ۶ بزرگترين دهانه است.

پل هاي آب رو تنها جهت آبياري زمين هاي كشاورزي به كار مي آيند و اصطلاحاً آباره گفته مي شود.

مصالح به كار رفته در ساخت اين بنا سنگ، آجر همراه ملاط گل، آهك و ساروج مي باشد. پي پايه هاي اين پل از سنگ، ستون ها از آجر و ديواره هاي فوقاني از سنگ مي باشد. دريچه هاي پل در جهت خلاف جريان آب و هم در جهت موافق آن پيش آمدگي هاي دارد كه اصطلاحاً موج شكن يا آب (پشت پل) به صورت نيم دايره مي باشد. افزايش مقطع طولي پل و سنگين تر نمودن پايه ها جهت خنثي سازي رانش حاصل از طاق هاي بزرگ، نقش استحكامي پل در مقابل فشارهاي سرسام آور آب در هنگام طغيان رودخانه ها و هدايت مناسب آب كه از لحاظ مكانيكي و مهندسي در دوام پل تاثير بسياري داشته است.

با توجه به اينكه در گذشته به دليل شرايط زندگي مردم و نياز به آب، اكثر سكونتگاه ها در كنار رودخانه و چشمه ها و مناطق آب خيز صورت مي گرفت، احتمال وجود سكونت گاه هايي همزمان با اين آباره در منطقه نيز وجود دارد. در نزديكي اين آباره در منطقه سبز آب، آباره ديگري وجود دارد كه كاربري آن نيز مانند پل صيحه مي باشد. در طي خاك برداري از دو آباره در اعماق مختلف به تكه هاي مختلف سفال شكسته برخورد نموديم كه متعلق به دوره اسلامي مي باشد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌ تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان مراتب ثبت ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در …