خانه / اخبار / پیام نوروزی مدیر کل یونسکو

پیام نوروزی مدیر کل یونسکو

اودری ازوله مدیر کل یونسکو همزمان با برگزاری آئین جهانی نوروز در کشور با حضور چند سفیر از کشورهای عضو پرونده مشترک نوروز با ایران، دهمین سالگرد ثبت نوروز در فهرست میراث ناملموس یونسکو را گرامی داشت و پیام خود را برای نوروز این ‌طور بیان کرد:‌ گذر زمان فرصتی برای ساختن پل میان انسان هاست.

بر اساس گزارش ایسنا، در پیام نوروزی مدیر یونسکو آمده است که نوروز آغاز سالی نو و طلیعه بهار است. در حالی که همه ما مشتاقانه روزهای گرم ‌تر و بیداری دوباره طبیعت را انتظار می ‌کشیم، خوشحالم که شما در شهر جذاب تهران، این رویداد را با اجرای موسیقی و نمایش ‌های دیگر جشن می ‌گیرید که در واقع پرتویی است از تجلیل فرهنگی که به زندگی میلیون ‌ها نفر در ایران می‌ تابد، میراث مشترکی که در گستره آسیای مرکزی و جنوب و غرب آسیا نیز جشن گرفته می‌شود. در مورد این خبر در ادامه بیشتر بخوانید.

در پیام نوروزی مدیر یونسکو این چنین آمده که نوروز نماد برجسته ‌ای است از اهمیت میراث فرهنگی معنوی که نسل به نسل منتقل می‌شود و به برگزارکنندگان آن هویت و پیوستگی می ‌دهد. ترانه ‌ها، رقص ‌ها، افسانه سرایی‌ ها، آئین ‌ها و بازی‌ های سنتی و جمع ‌شدن بر سفره خوردنی‌ های جشن ‌های نوروزی شاهد زنده‌ ای است از تنوع خلاق که ارزش ‌های صلح، همبستگی میان نسل‌ ها و درون خانواده‌ ها، درک متقابل و روابط خوب بین همسایگان را ترویج می‌کند. دوستی نزدیک میان کشورهایی که در آن نوروز جشن گرفته می ‌شود، این امکان را فراهم کرده تا نوروز در سال ۲۰۰۹ به طور مشترک توسط آذربایجان، هند، ایران، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان در لیست میراث فرهنگی ناملموس بشریت تحت کنوانسیون ۲۰۰۳ برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس ثبت شود و در ادامه به افغانستان، عراق، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان در سال ۲۰۱۶ گسترش یابد.

در پیام نوروزی مدیر یونسکو اضافه شد، ثبت این میراث نتیجه تلاش ‌ها و همکاری ‌های طولانی میان این کشورها بوده و نشان دهنده تمایل مشترک برای به رسمیت شناخته شدن نوروز توسط جامعه بین‌المللی است. این امر همچنین راه را برای تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در به رسمیت شناختن ۲۱ مارس به عنوان روز بین‌المللی نوروز هموار کرد. مطمئن هستم که رونمایی از تمبر جهان نوروز نقش مهمی در عمیق نمودن بزرگداشت جشن ‌های نوروز خواهد داشت و شما از آن لذت خواهید برد.

نوروز، با تنوع، عمق و غنی بودنش، در واقع فرصتی است که باید همه ما را به هم نزدیک ‌تر کند. جشن‌ های مشترک نوروزی، مردمانی را با فرهنگ‌ ها، ملیت ‌ها، ادیان، مناطق و زبان‌ های گوناگون با هم متحد می‌کند که از این راه به پیوستگی ‌های مشترک خود پی خواهند برد. این مراسم از نظر روحی باز و دربرگیرنده همه است و یک نقطه ورود برای همه افراد از سنین مختلف برای برقراری تماس و ارتباط با دست ‌اندرکاران و جوامع در چارچوب یک جشن را فراهم می‌کند. پیام نوروزی مدیر یونسکو این است: «گذر زمان فرصتی برای ساختن پل میان انسان‌ هاست.»

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

پویان آقاسی

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز

۴۰ درصد تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز از سوی گردشگران است

رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در 5 روز ابتدایی سال ۱۴۰۳ …