معرفی نقاط گردشگری ایران

چشمه آب گرم ایوب، یادگاری جوشان از گذشته های دور

روستاى ایوب پیامبر در ۹۵ کیلومترى شمال بجنورد و د ر دهستان گیفان قرار دارد که بیشتر شهرت خود را مدیون چشمه هاى جوشان آب گرمش است، گفته مى شود به دلیل گوگردى بودن، براى درمان و تسکین امراض پوستى مناسب است. این چشمه در فاصله هفت کیلومترى مرکز دهستان گیفان قرار دارد. اهالى این روستا معتقدند ایوب پیامبر براى علاج بیمارى برص خود، عصایش را در این مکان به زمین کوبید و در پى آن، آبى گرم از زمین بیرون تراوید تا وى جسمش را از آلودگى هاى موجود بیمارى پاک کند.

آب گرم ایوب علاوه بر اینکه به عنوان یک مکان تفریحى براى شنا استفاده مى شود، بیشتر به دلیل خاصیت زیادى که براى درمان و التیام بیمارى هاى پوستى دارد، مورد توجه قرار گرفته است. اما جالب تر از آن وجود چشمه هاى آب سرد در داخل و کنار استخر آب گرم است. وجود چشمه آب سرد و گرم در درون استخر، دماى آب را متعادل و براى شنا دلچسب می کند.

در کنار استخر آب گرم روستا، یک زیارتگاه کوچک با یگ گنبد طلایی رنگ زیبا خودنمایی می‌کند. ساکنان قدیمی روستا اعتقاد دارند این مقبره به ایوب پیامبر تعلق دارد و حکایت‌های نیز از آن تعریف می‌کنند. این مقبره با عنوان زیارتگاه حضرت ایوب شناخته می‌شود و به نظر می‌رسد متعلق به دوران قبل از اسلام است، چرا که در سال ۱۳۳۴ جهت قبر آن را به سمت قبله تغییر دادند. گردشگرانی که به قصد چشمه‌های آب گرم به این روستا سفر می‌کنند، می‌توانند پس از شنا در استخر و پاکیزگی بدن‌شان، برای زیارت به این مقبره نیز سری بزنند.

در حال حاضر آب گرم ایوب دارای دو استخر جدا از هم است که یکی از آن‌ها مخصوص استفاده آقایان و دیگری مخصوص استفاده بانوان گرامی است. استخر آقایان در واقع محل اصلی جوشش آب چشمه آب گرم است.

در سال‌های اخیر تلاش شده تا با قرار دادن تعدادی کانکس در مجاورت این محل گردشگری، امکان اقامت شبانه گردشگران در این مکان فراهم شود، ولی در کل باید ادعا کرد که روستا دارای امکانات اقامتی مناسبی نیست و نمی‌تواند پاسخگوی تعداد زیادی از مسافرین باشد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا