خانه / معرفی آثار تاریخی / کاروانسرای صفوی خسروشاهی
کاروانسرای صفوی خسروشاهی تبریز

کاروانسرای صفوی خسروشاهی

کاروانسرای صفوی خسروشاهی تبریز

کاروانسرای صفوی خسروشاهی تبریز که با کمی فاصله از منطقه خسروشاه در جاده خاکی و قدیمی خسروشاه – آذرشهر میان کارخانه و کارگاه های صنعتی قرار دارد، در گذشته محلی برای استراحت و حفظ امنیت مسافران از راهزنان بود.

کاروانسرای صفویه خسروشاه واقع در غرب خسروشاه و ۵۰۰ متری اتوبان تبریز – آذرشهر قرار دارد. دیواره‌ها و برجک‌های کاه‌گلی نشان دهنده‌ی قدمت زیاد آن است، تاریخچه‌ی این کاروانسرا به دوران صفویه برمی‌گردد و یکی از ۹۹۹ کارونسراهایی است که به دستور شاه عباس صفوی برای استراحت مردم ساخته شد.

با توجه به این‌که در گذشته این محل از امنیت خوبی برخوردار بود، مردم در مسیر سفرهای خود، برای حفاظت جان، اموال و جلوگیری از غارت راهزنان به این کاروانسراها پناه می‌بردند.

برجک های این کاروانسرا از لحاظ ساختار معماری به برج کبوتران خسروشاه شباهت زیادی دارد ولی اکنون به دلیل بی توجهی به این کاروانسرا، قسمت اعظمی از آن به شدت تخریب شده و از آن تنها دو برجک و دیوار کاهگلی برجای مانده است.

بخشی از زمین‌های آن نیز توسط مردم زیر کشت می‌رود! به نظر می‌رسد اگر اقدامات لازم برای مرمت و بازسازی آن انجام نگیرد، در آینده ای نه چندان دور؛ شاهد تخریب کلی این آثار تاریخی خواهیم بود.

این مکان به علت داشتن سایه‌ساری، هوای مناسب و طبیعت سرسبز در همه فصول به جز روزهای سرد زمستان، پذیرای گردشگران و تاریخ دوستان است.اما این کاروانسرا در فصل بهار و به ویژه اواخر اردیبهشت ماه زیبایی‌های خاص خودش را دارد.

خسروشهر یکی از شهرهای آذربایجان شرقی در ۱۵ کیلومتری کلانشهر تبریز واقع شده است. خسروشاه نام قدیمی این شهر بود که پس از انقلاب به خسروشهر تغییریافت، طبق آخرین سرشماری سال ۹۵، این شهر دارای جمعیتی بالغ بر ۲۱ هزار و ۹۷۲ نفر است.

خسروشاه را می توان شهری با گذشته ای پر فراز و نشیب درعمق تاریخ آذربایجان دانست ، این شهر آثار باستانی چندین ساله از جمله شهر باستانی یانق تپه با قدمت ۵ هزار ساله، قیز قالا، مسجد جامع خسروشاه در قرن هفتم هجری، یازلی مسجد، آرامگاه شیخ شرف الدین رومی، آرامگاه شیخ سالار، کاروانسرای صفوی، در بدنه خود دارد.

منبع : سیری در ایران

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌ تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان مراتب ثبت ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در …