رستورانها

کافه رستورانی به یادماندنی در قلب جلفا رومانس باشکوه

در مسیر این شماره اصفهان گردی، از چهارراه حکم نظامی به سمت چهارراه نظر می رویم در بین راه به میدان جلفا سرک می کشیم. همانجا درهمان میدان،زیر بازارچه به یک حمام قدیمی به جایی که چند سالی است تغییر کاربری داده و به کافه رستوران سنتی رومانس تبدیل شده می رسیم.
برای تصور قدمت این حمام به اوایل قرن هفدهم می رویم. جایی که در زمان جنگ ایران و عثمانی، شاه عباس صفوی اول، ارامنه‌ ارمنستان را به ایران آورد و قسمتی را در جنوب شهر اصفهان سمت راست زاینده‌رود کوچ داد و بعد از آن ارامنه تبریزرا در قسمت مرکزی سمت چپ شهر و روستاییان را در فریدن و چهارمحال بختیاری و دیگر روستاها اسکان داد. ارامنه جلفا از اوایل قرن هفدهم، هشت حمام تاسیس کردند که از قرن نوزدهم چهار حمام باقی مانده و اکنون تنها یک حمام در این محله پا برجاست.
12501733_903737539724496_1730964981_n
این حمام در ضلع شرقی مجله میدان بزرگ (جلفا) و به عنوان بزرگترین حمام باقی مانده است. حمام از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت بزرگ آن متعلق به مردان و قسمت کوچکتر برای زنان و همچنان عروس و داماد بوده است. تاجر معروف شاهریمانیان این حمام را بر روی چهار ستون بزرگ بنا کرد و به همین خاطر به حمام شاهریمانیان نیز معروف است. در قسمتی از حمام کتبیه‌ای نصب شده که تاریخ مرمت این بنا را مشخص می‌سازد. هم اکنون این حمام متعلق به کلیسای استواساسین است که در سال 1859 میلادی توسط هاروطون ایگارنتس و بار دیگر در سال 1961 میلادی با هزینه ملکوم هوانجان آبگاریان مرمت کلی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا