خانه / اخبار / کشتی آرتمیا پس از ۷ سال در دریاچه ارومیه حرکت کرد

کشتی آرتمیا پس از ۷ سال در دریاچه ارومیه حرکت کرد

مسئول دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی اعلام کرد تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش و بررسی های صورت گرفته هزار و ۲۷۱ متر و ۳۲ سانتی متر می باشد.

او همچنین گفت: کشتی آرتمیا در دریاچه ارومیه که از سال ۱۳۹۱ به دلیل پایین رفتن سطح آب این دریاچه زمین گیر شده بود، به دلیل افزایش تراز آبی در روزهای اخیر مجددا پس از گذشت ۷ سال شناور گردید.

بر اساس گزارش ایرنا فرهاد سرخوش، مسئول دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی با اعلام این که تراز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین ارتفاع ثبت شده برای آن یک متر و ۲۶ سانتی متر افزایش یافته است، اضافه کرد: ارتفاع آب این دریاچه در مقایسه با سال گذشته ۵۹ سانتی متر افزایش داشته و بالاتر آمده است و علاوه بر آن به طور روزانه ۲ سانتی متر به تراز آن افزوده می شود. با گردشگری سپاهان (کوله)  همراه شوید تا در مورد این خبر بیشتر بخوانیم.

او همچنین به وسعت کنونی دریاچه ارومیه به اندازه بیش از ۲ هزار و ۸۵۵ کیلومترمربع اشاره کرده و اضافه کرد: وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۵۸۰ کیلومتر مربع افزایش داشته است. سرخوش به روند ادامه دار بودن افزایش حجم آب دریاچه ارومیه در طی روزهای آینده اشاره کرده و اظهار کرد: اکنون در حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد و حجم آب تا پایان اردیبهشت سال جاری به حدود سه میلیارد و ۷۷۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید. وی دلایل اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه در روزهای اخیر پس از مدت ها را بارندگی مناسب، لایروبی مناسب رودخانه ها و رهاسازی آب سدها به داخل دریاچه ارومیه عنوان کرد.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بیان کرد: قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه به طور متوسط سالانه به طور ۴۰ سانتی متر از ارتفاع آن کاسته می شد. برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت برای احیای این دریاچه از طریق تشکیل ستاد احیای آن باعث شد تا روند خشک شدن آن را متوقف گردد. وی تاکید کرد که طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است بنابراین در سال آینده چندین طرح انتقال آب به داخل دریاچه بهره برداری شده که نقش موثری را در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت. این افزایش سطح تراز موجب شده تا کشتی آرتمیا در دریاچه ارومیه که از ۷ سال پیش به گل نشسته بود مجددا شناور گردد و بتوان از آن استفاده نمود.

برنامه ای که برای دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا در نظر گرفته شده نشان می دهد که این دریاچه می بایست ظرف مدت ۱۰ سال از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد. بر مبنای آمارهای بین المللی این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرده و تا سال ۲۰۱۵ میلادی در حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شده بود. این در حالی است که کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف نقش مهمی را در احیای نگین آبی آذربایجان دارد و نشانه های آن که می توان آن ها را مشاهده کرد همانند شناور شدن کشتی آرتمیا در دریاچه ارومیه می باشد که احساس رضایت را در علاقه مندان ایجاد نموده است.

پویان آقاسی

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز

۴۰ درصد تماس‌های ۱۳۷ در ایام نوروز از سوی گردشگران است

رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در 5 روز ابتدایی سال ۱۴۰۳ …