معرفی آثار تاریخی

کشف ساختارهای جدید در پاسارگاد

مطابق با بررسی های جدید که موسسه ژئوفیزیکی ایران در مورد باستان شناسی محوطه هخامنشی پاسارگاد و دشت مرغاب انجام داده است متوجه دو ساختار جدید ناشناخته در این محوطه توسط باستان شناسان شده است که از لحاظ تاریخی بسیار حائز اهمیت هست. سرپرست فصل پنجم بررسی‌های ژئوفیزیکی، محمد خانی درباره باستان‌ شناسی محوطه هخامنشی پاسارگاد و دشت مرغاب از کشف دو ساختار جدید ناشناخته خبر داد. به منظور اطلاعات بیشتر در رابطه با کشف دو ساختار جدید ناشناخته در پاسارگاد در ادامه گزارشی در مورد آن مطابق با آنچه که خبرگزاری های رسمی کشور بیان کرده اند نیز تهیه شده است در صورتی که علاقمند به اطلاع داشتن از آن هستید با ما همراه باشید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، محمد خانی، سرپرست فصل پنجم بررسی های ژئوفیزیکی ایران در مورد باستان شناسی محوطه هخامنشی پاسارگارد و دشت مرغاب نیز اعلام کرده است که دو ساختار جدید در این منطقه کشف شده است که با مجوز رسمی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور طرح بررسی ها و مطالعات علوم میان رشته ای در باستان شناسی در محوطه و دشت پاسارگاد، توسط هیئت مشترک باستان شناسی ایران-فرانسه با توجه به همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده باستان شناسی، گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و دانشگاه لیون مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه (CNRS) انجام می شود.

مطابق با آنچه که محمدخانی سرپرست فصل پنجم بررسی های ژئوفیزیکی ایران قرار است انجام دهد، تفاهم نامه ای مشترک بین ایران و فرانسه در این محوطه بوده است که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است و هدف اصلی در مطالعات این هیئت مشترک را شناخت بهتر محوطه میراث جهانی پاسارگاد، شناسایی حدود پاسارگاد در دوره هخامنشیان، به دست آوردن دید کلی از سیستم احتمالی شهرسازی، پژوهش بر روی سیستم مدیریت آب و هیدرولوژی در دوره هخامنشی اعلام شده است.

وی از دیگر اهداف این مطالعات به بازسازی پوشش گیاهی باغ پاسارگاد به‌عنوان یکی از اولین باغ‌های باستانی از طریق مطالعات دیرین اقلیم‌شناسی، مطالعه چشم‌انداز پاسارگاد در دشت مرغاب و حفاظت بهتر از آثار این محوطه اشاره کرد.

سرپرست فصل پنجم بررسی های ژئوفیزیکی ایران، محمد خانی افزود:

محوطه ای از پاسارگاد به وسعت ۳۰ هکتار در این فصل از فعالیت های باستان شناسی قرار است که مورد بررسی آرکئوژئوفیزیکی به روش مغناطیس سنجی و الکترومغناطیسی قرار بگیرد، که به گفته ی ایشان نتایج اولیه در این بخش منجر به کشف دو ساختار جدید ناشناخته شد که تا تکمیل شدن مطالعات نمی‌توان صحبتی از دوره و چگونگی این ساختارها به میان آورد.

محمد خانی در ادامه این فعالیت ها نیز اعلام کرد که:

در این قسمت از محوطه پاسارگاد کشف این ساختارهای جدید بسیار مهم است چون هیچ اطلاعاتی از ساختارهای موجود در این قسمت تاکنون به دست نیامده بود.

وی با اشاره به انجام نمونه برداری هایی از محوطه پاسارگاد در باغ سلطنتی برای مطالعات گیاه باستان شناسی و گرده شناسی، بازسازی پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد را نیز مورد هدف این مطالعات نیز قرار داد. ایشان در ادامه بیان کرد که نتایج اولیه مطالعات گرده‌شناسی و گیاه باستان‌شناسی در محوطه، حکایت از وجود گرده درخت سرو و وجود گرده در لایه‌هایی رسوبی در محوطه پاسارگاد دارد که منجر به پیگیری ادامه مطالعات و بررسی‌های دیرین اقلیم‌شناسی در این قسمت شد.

محمد خانی ادامه داد: در دانشگاه‌های تور، مارسی و لیون فرانسه مطالعات آزمایشگاهی انجام خواهد شد.

سرپرست فصل پنجم بررسی های ژئوفیزیکی ایران، محمد خانی در ادامه گفت: با توجه به مطالعات زمین باستان-شناسی که در محوطه و دشت پاسارگاد با حضور باستان شناسان و کارشناسان بناهای تاریخی از ایران و فرانسه پیگیری و نمونه برداری های مختلفی از تراس های رودخانه پولوار و جوی دختر دشت مرغاب نیز انجام خواهد شد؛ این تفاهم نامه پنج ساله از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تا سال ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

محمدخانی اضافه کرد: مطالعات لندسکیپ، چشم انداز باستان­شناسی دشت پاسارگاد، با حضور متخصصان باستان­شناسی چشم انداز از ایران، فرانسه و ایتالیا دنبال شد.

محمد خانی  با بیان این نکته که تمرکز مطالعات در این فصل، در دو بخش تنگ بلاغی و جوی دختر پیگیری شد، گفت: بررسی های باستان شناسی و چشم انداز تدفینی دشت پاسارگاد و سیستم مدیریت آب و هیدرولوژی دشت در قالب مطالعات چشم انداز دنبال شد.

او اظهار داشت: بررسی های علوم میان رشته ای در باستان شناسی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد یکی از بزرگترین طرح های در دست اجرای سازمان میراث فرهنگی کشور است که با حضور متخصصان ایرانی و بین المللی انجام می شود.

محمد خانی  با اشاره به آغاز بررسی های آرکئوژئوفیزیکی در این محوطه از سال ۱۳۷۸ به سرپرستی رمی بوشارلا گفت: در دور دوم تفاهم نامه مشترک میان دانشگاه لیون ۲ فرانسه و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور سرپرستی پژوهش ها به عهده کورش محمدخانی از دانشگاه شهید بهشتی تهران و سباستین گندت از مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه، دانشگاه لیون ۲ خواهد بود همانطور که در بالا هم گفتیم این تفاهم از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تا ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

گلاره خوانین زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا