خانه / معرفی آثار تاریخی / کشف نقاشی های ۳۰ هزار ساله

کشف نقاشی های ۳۰ هزار ساله

نقاشی های دیواری که هرازگاهی در غارهای باستانی کشف می شوند اطلاعات بسیار زیادی در مورد نیاکان و اجدادمان به ما می دهند. اخیرا باستان شناسان در یک غار باستانی در کشور کرواسی نقاشی های دیواری کشف کرده اند که به اعتقاد آن ها متعلق به ۳۰ هزار سال پیش هستند.  این دیوارنگاره ها، اولین نقاشی های دیواری با این قدمت هستند که در تا به حال در شبه جزیره بالکان کشف شده اند. در ادامه با گردشگری سپاهان (کوله) همراه باشید تا در مورد کشف غارنگاره‌های ۳۰ هزار ساله بیشتر صحبت کنیم.

نقاشی های غار باستانی

در منطقه اروپای غربی تا به حال نقاشی های دیواری متعددی کشف شده اند. با این حال، کشف غارنگاره های ۳۰ هزار ساله در کرواسی به دلیل قدمت بالایی که دارد کشف مهم و باارزشی تلقی می شوند. تیمی بین المللی که توسط باستان شناسی از دانشگاه ساوت همپتون و دانشگاه بوردو هدایت می شود موفق به کشف اولین نمونه های غارنگاره‌های پیش از تاریخ در شبه جزیره بالکان و کرواسی شده اند. به گفته باستان شناسان این غارنگاره ها قدیمی ترین نقاشی های دیواری هستند که تا به حال در شبه جزیره بالکان پیدا شده اند و ابعاد جدیدی از زندگی انسان های نخستین در این منطقه را بازگو می کنند.

غارنگاره‌های ۳۰ هزار ساله که نقاشی هایی سرخ رنگ هستند یک گاومیش و یک بز کوهی را به تصویر می کشند. به گفته کارشناسان احتمالا زمان خلق این نقاشی ها ۳۰ هزار سال پیش است. جین کلاتس، مورخ و کارشناس فرانسوی در مورد کشف غارنگاره‌های ۳۰ هزار ساله در کرواسی می گوید:

«این اتفاق بی شک کشفی مهم و قابل توجه محسوب می شود. زیرا این کشف در منطقه ای اتفاق افتاده که تا به حال هیچ یافته مشابه ای در آن مشاهده نشده بود. با توجه به نقاشی های داخل این غار و بررسی آن ها، تاریخ خلق آن ها به عصر سنگ پسین بر می گردد.»

البته غارنگاره‌های ۳۰ هزار ساله در کرواسی به طور کامل سالم باقی نمانده اند و برخی قسمت های این نقاشی ها زیر لایه های سنگواره های کربنات کلسیم مدفون شده اند. نقاشی های ۳۰ هزار ساله داخل غاری با عمق ۱۱۰ متر در کشور کرواسی کشف شده اند. جالب است بدانید که در دوران عصر سنگ پسین، آب و هوا و شرایط جوی اروپا نسبت به الان بسیار سردتر بود و سطح آب دریاها هم به مراتب پایین تر بود. به این ترتیب انسان های آن زمان که در این غار پناه گرفته و زندگی می کردند می توانستند رود بزرگ و پرآبی که در دشت وسیع آن حوالی جاری بود را تماشا کنند (جایی که اکنون دریای آدریاتیک در آن واقع شده است).

روئیز ردوندو، باستان شناس دانشگاه ساوت همپتون در مورد کشف غارنگاره‌هاری ۳۰ هزار ساله در کرواسی می گوید:

«به عنوان یک باستان شناس هدف اصلی ما تنها تحقیق و بررسی این نقاشی ها نیست. بلکه هدف کسب اطلاعاتی در مورد جوامع اولیه و انسان هایی است که این نقاشی ها را خلق کرده اند.»

غارنگاره چیست؟

نقاشی غار یا غار‌نگاره به نوعی نقاشی می گویند که در دوران پیشاتاریخ روی دیوارهای غارهای باستانی کشیده می شده است. قدیمی ترین غارنگاره‌های کشف شده در اروپا قدمتی ۳۲۰۰۰ ساله دارند و متعلق به فرهنگ اوریگنشن هستند. هدف اصلی از خلق این غارنگاره‌ها هنوز مشخص نیست: شواهد و مدارک نشان می دهد که این نقاشی ها صرفا نقاشی و تزیین دیوارهای غار نبوده است و مفهومی عمیق تر پشت آن ها وجود دارد. چرا که بسیاری از این نقاشی ها داخل غارهای غیرمسکونی پیدا شده اند. علاوه بر این، این غارنگاره‌ها عموما در قسمت هایی از غار کشیده شده اند که دسترسی به آن ها دشوار بوده است. بسیاری معتقدند این غارنگاره‌ها مفاهیمی مرتبط با آداب آئینی و مذهبی بوده و برخی دیگر بر این باورند که این تصاویر شیوه ای برای برقراری ارتباط با دیگر انسان ها بوده اند.

کشف غارنگاره‌های ۳۰۰۰ هزار ساله در کرواسی قدیمی ترین نقاشی های داخل غار است که در این مناطق پیدا شده اند. باستان شناسان و کارشناسان معتقدند این کشف بتواند ابعاد جدیدی از زندگی و سکونت انسان ها را در هزاران سال پیش روشن کند.

زهرا مظاهری

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌ تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان مراتب ثبت ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در …