خانه / اخبار / کشف کتیبه تاریخی اصفهان در یزد

کشف کتیبه تاریخی اصفهان در یزد

در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر کشف کتیبه ی تاریخی اصفهانی در یزد توسط پلیس اعلام شد و سارقان این کتیبه هم توسط پلیس دستگیر شده اند. نیروهای یگان حفاظت ادره کل میراث فرهنگی خبر دستگیری سارقان این کتیبه را به خبرگزاری های رسمی کشور اعلام کردند و همچنین از ضبط کتیبه تاریخی اسلامی سرقت شده در شهرستان سمیرم هم نیز خبر دادند. با توجه به اهمیت این موضوع تیم خبری گردشگری سپاهان گزارشی در خصوص کشف کتیبه تاریخی اصفهان در یزد تهیه کرده است، که می توانید در ادامه از آن مطلع شوید.

مطابق با آنچه که درباره کشف کتیبه تاریخی اصفهان در یزد گفتیم، شهریور ماه سال ۹۴ خبری مبنی بر سرقت کتیبه دوران اسلامی در شهرستان سمیرم در خبرگزاری های رسمی کشور مطرح شد. اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرده بود: این کتیبه‌ تاریخی هیچ نوع خطوط یا نشانه مشخصی نداشته و تنها تخته سنگی بیش نبوده است، اما در اوایل دهه ۹۰ توسط اداره کل در کاوش‌های باستان‌شناسی کشف شد، که چون در دل کوه قرار داشت، عوامل طبیعی باعث فرسایش آن شده و خطوط آن خوانا نیست.

بعد از بررسیِ خطوط مبهمی که بر روی این کتیبه وجود داشته، این نتیجه‌ گیری به دست آمد که خطوط موجود به خط کوفی بوده و متعلق به سده‌ های اولیه دوران اسلامی بوده است. در آن زمان یک متر مربع از این کتیبه سرقت شد. سارقان به صورت کاملا حرفه ‌ای و با استفاده از تجهیزات و امکانات، این اثر تاریخی را که قرار بود در فهرست آثار ملی به ثبت برسد از کوه برش داده و به سرقت برده‌اند. این موضوع متاسفانه با توجه به دلخراش بودنش اما اتفاق افتاده بوده است.

اما در ۲۵ اسفند ماه سال ۹۷ بعد از گذشت حدودا ۳ سال روابط عمومی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با انتشار خبری از کشف این کتیبه خبر داده است.

فرمانده یگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سردار امیر رحمت الهی در توضیح خبر کشف کتیبه تاریخی اصفهان گفت: به دنبال اخبار به‌ دست‌آمده از همیاران میراث فرهنگی، مبنی بر ردیابی کتیبه سرقت‌شده قلعه سنگی شهرستان سمیرم در سال ۹۴ و معرفی برخی عاملان سرقت، موضوع در دستور کار قرار گرفت و بلافاصله نیروهای یگان حفاظت استان اصفهان بعد از تحقیقات اولیه، هماهنگی‌های لازم را انجام دادند و با همکاری مراجع قضایی و انتظامی  دو نفر از عاملان سرقت در شهرستان سمیرم را دستگیر کردند.

وی همچنین ادامه داد: پیرو اعتراف های اولیه ای که متهمان بر مبنای فروش این اثر تاریخی در استان یزد اعلام کردند نیروهای یگان حفاظت استان اصفهان با همراهی ماموران انتظامی در یزد، با توجه به تحقیقات گسترده ای که به محض شناسایی محل دقیق نگهداری کتیبه در عملیاتی غافلگیرانه این اثر تاریخی استان اصفهان را کشف و ضبط کردند و دیگر متهمان پرونده نیز دستگیر و به مرجع قضایی فرستاده شدند.

او توضیح داد:‌ به دنبال اعتراف اولیه متهمان مبنی بر فروش این اثر تاریخی در استان یزد، نیروهای یگان حفاظت استان اصفهان با همراهی ماموران انتظامی در یزد، با انجام تحقیقات گسترده و به محض شناسایی محل دقیق نگهداری کتیبه، در عملیاتی غافلگیرانه، این اثر تاریخی استان اصفهان را کشف و ضبط کردند و دیگر متهمان پرونده نیز دستگیر و به مرجع قضایی فرستاده شدند.

بنابر گفته کارشناسان باستان شناسی اصفهان، این کتیبه تاریخی قبل از اینکه به سرقت برود بر اثر قرار داشتن در معرض عوامل طبیعی در سال های گذشته به شدت آسیب دیده و متن هایی که بر روی آن قرار دارند نیز به صورت ناشیانه توسط سارقان این کتیبه با تعرض به این بنای تاریخی از بین رفته است. به اندازه ‌ای که بعد از سرقت کتیبه، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اعلام کرد: «کتیبه به‌سرقت‌رفته از قلعه سمیرم صرفا ارزش فرهنگی دارد و فاقد هرگونه ارزش مادی است.»

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

گلاره خوانین زاده

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

بازگشت الواح هخامنشی به ایران

معاون میراث‌ فرهنگی کشور از اعلام آمادگی موسسه شرق شناسی شیکاگو برای تحویل الواح هخامنشی …