اخبار حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

کشف ۶ اثر تاریخی هفت هزار ساله

۶ اثر تاریخی هفت هزار ساله در البرز کشف شد

بهروز عمرانی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از تپه تاریخی موشه لان در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت : پس از بررسی های باستان‌شناسی عملیات تعیین عرصه را با ایجاد ۲۶ گمانه پیرامون محوطه در اضلاع مختلف انجام شد که خوشبختانه در نتیجه این گمانه‌ زنیها علاوه بر لایه‌های باستانی، داده‌های سفالی و استخوانی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد، ۶ ظرف کامل سفالی به احتمال متعلق به یک تدفین هزاره پنجمی شامل ظروف پایه‌دار، خمره‌های سفالی و ظروفی با آبریز ناودانی شکل قرمز با نقوش هندسی و حیوانی (نقش بز) که در نوع خود منحصر بفرد بوده به دست آمد.

وی بیان داشت :به دنبال کشف این آثار ارزشمند تاریخی در کاوش های جدیدپژوهشگاه میراث فرهنگی ایران تصمیم گرفت تا درخصوص وضعیت عرصه و حریم تپه تاریخی موشه لان اسماعیل آباد د مطالعه دوباره انجام دهد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت : در سال های اخیر محدوده حریم تپه باستانی موشه لان اسماعیل آباد شهرستان ساوجبلاغ مورد هجوم زمین خوران قرار گرفته که آثار جدید تاریخی در یکی از باغ های اطراف تپه موشه لان کشف شده است .

وی افزود : باتوجه به مطالعات صورت گرفته در این محوطه ۱۰ طبقه معماری، گورها و داده‌های سفالی متعلق به هزاره پنجم و چهارم قبل از میلاد شناسایی شده و به طور کلی می‌توان گفت ضخامت آثار باستانی موشه لان تپه بالا است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور تصریح کرد: از این رو برای مشخص کردن وضعیت عرصه و حریم موشه لان تپه و ارایه ضوابط حفاظتی مناسب برای آن، هیاتی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عملیات گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه تاریخی موشه لان تپه از امروز کار خود را آغاز کرده است .

معاون اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت : پژوهش حاضر نشان داد که برخلاف توپوگرافی محوطه و اظهار نظرهای گذشته ابعاد محوطه بیش از آن چیزی است که قبلا ارائه شده و محوطه موشه لان تپه در جهت شرقی – غربی کشیده شده و متاسفانه بخش عمده‌ای از آن در ضلع غربی بطور کلی تسطیح شده و توسط اهالی منطقه به باغات و پروژه ویلاسازی اختصاص یافته است

دهقان مهرجردی افزود: موشه لان تپه اسماعیل‌آباد یکی از محوطه‌های شاخص هزاره پنجمی حوزه فلات مرکزی است که در استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، دهستان سعیدآباد، سه کیلومتری غرب روستای اسماعیل‌ آباد و در شمال شرق روستای احمدآباد واقع شده است.

وی گفت: در زمان حاضر با گسترش و توسعه روزافزون بافت روستایی، عبور جاده آسفالته، لوله‌های گاز، تیرهای انتقال برق در روی عرصه در ضلع شمالی و غربی و ساخت و سازهای غیرمجاز (پروژه ویلاسازی) اهالی منطقه به خصوص در ضلع شرقی و جنوبی، تپه در شرایط حفاظتی نامناسبی قرار گرفته است.

این باستان‌شناس با بیان اینکه مو شه لان تپه اسماعیل‌آباد برای نخستین بار در سالهای ۳۷-۱۳۳۶شمسی توسط یک کاوشگر به نام حاکمی و سپس در سال ۱۳۵۶ توسط معصومه نوایی مورد کاوش قرار گرفت، خاطرنشان کرد: طول این محوطه توسط حاکمی ۱۶۰ متر، عرض آن ۱۰۰ متر و ارتفاعش از سطح زمین‌های اطراف حدود سه متر برآورد شده است.

وی افزود : موشه لان تپه در پنجم دی ماه ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۴۴ در فهرست آثار ملی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال ۱۳۸۷ با پلاک ثبتی ۸۲ اصلی به تملک سازمان میراث فرهنگی در آمده است .

منبع: سیری در ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا