شگفتی های جهان

کشوری با ۲۷ نفر جمعیت

در سراسر دنیا بیش از ۲۰۰ کشور وجود دارد که احتمالاً نام هر کدام از آنها حداقل یک بار به گوش‌تان خورده باشد. اما ایالت‌ها و سرزمین‌هایی نیز روی این سیاره وجود دارند که بسیار کوچک و گمنام هستند و احتمالاً از وجودشان اطلاعی نداشته باشید. این مناطق، مساحت بسیار اندکی از کره‌‌ زمین را اشغال می‌کند و در بعضی از آنها فقط دو خانواده سکونت دارد. در این مقاله با ۱۰ کشور از کوچکترین کشورهای جهان آشنا می‌شویم که جمعیت آنها از یک روستای کوچک هم کمتر است.

۱۰. پالائو

مساحت: ۴۵۹ کیلومتر مربع
جمعیت: ۲۱۳۴۷ نفر

جمهوری پالائو، کشوری جزیره‌ای است که از بیش از ۳۰۰ جزیره در اندازه‌های مختلف تشکیل شده است. پالائو یکی از شگفت‌انگیزترین مکان‌های روی کره‌ زمین است. جنگل‌های بارانی پالائو پر از پرندگان و گیاهان منحصربه‌فرد است و در آب‌های اطراف آن، ۱۳۰ گونه از کوسه‌های در معرض خطر انقراض، زندگی می‌کنند. جذاب‌ترین و قابل‌ توجه‌ترین جاذبه‌ دیدنی این کشور، دریاچه‌ آن است که بیش از ۲ میلیون عروس دریایی دارد. البته جای نگرانی نیست و به مرور زمان این عروس‌های دریایی به‌طور کامل، توانایی گزیدن را از دست داده‌اند.

۹. نیووی

مساحت: ۲۶۱/۴۶ کیلومتر مربع
جمعیت: ۱۱۹۰ نفر

نیووی (Niue) یک کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی است. با وجود مناظر طبیعی خارق‌العاده، گردشگری در این کشور زیاد رایج نیست. البته اقتصاد این کشور به میزان قابل توجهی به کمک‌های خارجی به خصوص از طرف نیوزیلند وابسته است. پایتخت این کشور، یک روستای کوچک است و جمعیتی کمتر از ۶۰۰ نفر دارد. اما این جزیره، فرودگاه اختصاصی خود را دارد و دارای یک سوپرمارکت واقعی است که تنها نمونه در کل این ایالت است.

۸. سنت کیتس و نویس

مساحت: ۲۶۱ کیلومتر مربع
جمعیت: ۵۲۳۲۹ نفر

سنت کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis) با نام رسمی فدراسیون سنت کیتس و نویس، از دو جزیره تشکیل شده است. یکی از منابع اصلی درآمد در این جزیره، یک برنامه‌ اقتصادی شهروندی است که به هر کسی که ۲۵۰ هزار دلار در صنعت محلی شکر سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند شهروندی سنت کیتس را دریافت کند. یک روش دیگر برای گرفتن شهروندی این کشور این است که ملکی در یکی از دو جزیره خریداری کنید که بیش از ۴۰۰ هزار دلار ارزش داشته باشد.

۷. شاهزاده نشین هات ریور

مساحت: ۷۵ کیلومتر مربع
جمعیت: ۳۰ نفر

شاهزاده‌نشین هات ریور یک میکرونیشن یا ریزکشور است که در ایالتی به همین نام در استرالیا قرار دارد. این کشور توسط «لئوناردو کسلی» پایه‌گذاری شده که ادعا می‌کند، مزرعه‌اش یک کشور جدید و مستقل است. با وجود اینکه این کشور توسط هیچ ایالتی به رسمیت شناخته نشده، ولی واحد پول، تمبر و پاسپورت اختصاصی دارد. در گوشه‌وکنار این کشور، تندیس‌های نیم‌تنه‌ای از اعلی‌حضرت، لئونارد اول هات، دیده می‌شود.

۶. تووالو

مساحت: ۲۶ کیلومترمربع
جمعیت: ۱۰۹۵۹ نفر

تووالو (Tuvalu) یکی از کوچک‌ترین و فقیرترین کشورهای دنیا است. شرایط اقتصادی این کشور کوچک، اگر دامنه‌ اینترنتی ویژه به آن داده نمی‌شد، می‌توانست بسیار وخیم‌تر باشد. در حال حاضر این دامنه باعث شده که سالانه میلیون‌ها دلار به بودجه‌ این کشور اضافه شود. تووالو کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام است و پایتخت آن فونافوتی است.

۵. نائورو

مساحت: ۲۱ کیلومتر مربع
جمعیت: ۹۵۹۱ نفر

نائورو (Nauru) کوچک‌ترین جمهوری مستقل و کوچک‌ترین کشور جزیره‌ای در سیاره‌ زمین است. نائورو، نه پایتخت رسمی دارد و نه سرویس حمل‌ونقل عمومی و ۴۰ کیلومتر مسیرها و جاده‌های آن را اهالی کشور، با ماشین‌های شخصی خود طی می‌کنند. مشکلات زیست محیطی فراوان باعث شده که این کشور بین گردشگران محبوب نباشد. یکی دیگر از رکوردهایی که در اختیار نائورو است، تعداد افراد چاق است. نرخ چاقی در این کشور، بیش از ۷۰ درصد است.

۴. شاهزاده‌نشین سبورگا

مساحت: ۴/۹۱ کیلومترمربع
جمعیت: ۳۱۲ نفر

شاهزاده‌نشین سبورگا (The Principality of Seborga) یک ریزکشور در کشور ایتالیا است. این ریزکشور را مارسلوی اول فرمانروایی می‌کند. این کشور در واقع یک روستا به همین نام در نزدیکی مرز فرانسه است. این منطقه‌ به رسمیت شناخته نشده، ارتشی متشکل از سه نفر دارد؛ یک وزیر دفاع و دو مرزبان.

۳. جمهوری مولوسیا

مساحت: ۰/۰۵۵ کیلومترمربع
جمعیت: ۷ نفر

جمهوری مولوسیا، ریزکشوری است که آن را فردی به نام «کوین باو» پایه‌گذاری کرده است. مولوسیا در نوادا، ایالات متحده‌ آمریکا قرار دارد. جمعیت این کشور شامل خود آقای «باو»، خانواده‌ او، سه سگ، یک گربه و یک خرگوش است. این کشور، سرود ملی، نشان ملی و پرچم ملی اختصاصی خود را دارد، حتی برای جرائم بزرگ، مجازات مرگ هم دارد. این کشور همچنین پاسپورت اختصاصی دارد و همچنین برنامه‌ فضانوردی در دستور کار خود دارد. در ماه مه سال ۲۰۱۷، این کشور ۴۰ ساله شد. این ریزکشور مرکب از خانه کوین باو، حیاط پشتی و باغ جلوی خانه‌ اوست. نام مولوس از کلمه مورو که در زبان اسپانیایی به معنی تپه کوچک صخره‌ای است، گرفته شده ‌است. به گفته‌ خود کوین باو، مولوسیا بارها مورد اشغال قرار گرفته‌ است، ولی توانسته در برابر مهاجمان ایستادگی کند. این کشور دارای نظام پستی، واحد پول، نیروی دریایی و نیروی هوایی مستقل به خود است. برای ورود به این کشور باید ویزا داشته باشید که توسط رئیس‌جمهور آن صادر می‌شود.

۲. حکومت خودمختار فرقه‌ مالت

مساحت: ۰/۰۱۲ کیلومتر مربع
جمعیت: ۱۱۳۵۰۰ نفر

علاوه‌بر شهر واتیکان، منطقه‌ خودمختار دیگری نیز در محدوده‌ شهر رم وجود دارد که حکومت خودمختار فرقه مالت (Sovereign Military Order of Malta) نامیده می‌شود. این منطقه ۰٫۰۱۲ کیلومترمربع مساحت دارد و دارای سه ساختمان است که دو ساختمان از آنها در رم و سومی در جزیره‌ مالت قرار دارند. این کشور مستقل، واحد پول، تمبر، وبسایت، پلاک ماشین و پاسپورت اختصاصی خود را دارد.

ورود به این کشور به ویزا نیازی ندارد و زبان رسمی آن نیز لاتین است.

۱. شاهزاده‌نشین سیلند

مساحت: ۰/۰۰۴ کیلومتر مربع
جمعیت: ۲۷ نفر

شاهزاده‌نشین سیلند (The Principality of Sealand)، کشور کوچک دیگری است که به رسمیت شناخته نشده و در واقع یک سکوی دریایی است که در حدود ۱۰ کیلومتری از ساحل بریتانیای کبیر قرار دارد. این کشور را فردی اداره می‌کند که خود را «پرنس ریجنت» می‌نامد و در آن، هر فردی می‌تواند لقب کنت، بارون یا حتی دوک داشته باشد. هرکسی با پرداخت چند صد پوند انگلیس در وبسایت این کشور می‌تواند یک مقام و عنوان اشرافی بگیرد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

محمد رحمانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا