غذاهای محلی ایران

کله جوش، غذای خوش عطر اصفهانی ها

دستور پخت کله جوش اصفهانی | یکی از غذاهای محلی ایران و اصفهان کله جوش است، ولی این غذا در ترکیه و قزوین نیز با دستورهای دیگری پخته می شود. کله جوش اصفهانی غذایی است که در سریال معروف قصه های مجید نیز پخته شد.

کله جوش یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که ماده اصلی آن کشک ساییده‌ شده است. در نقاط مختلف کشور کله جوش را با نام‌های مختلفی مانند کشک جوش، کشک کله جوش، دوغ گرمه، قروتی، کال جوش، کالا جوش و … می شناسند که تلفیقی از کشک، گردو و سبزیجات است اما در جزییات شاید کمی باهم تفاوت داشته باشند.

تهیه کله جوش اصفهانی بدون گوشت است و با گردو، پیاز و نعناخشک پخته می شود.

مواد لازم کله جوش اصفهانی :

مواد لازممقدار
پیاز۱ عدد
پودر گردو۲ قاشق غذا خوری
کشک ساییده شده۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم
نعنا خشک۱ قاشق غذا خوری
ادویه های نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

دستور پخت کله جوش اصفهانی

دستور پخت کله جوش اصفهانی

مواد اولیه کله جوش بسیار مقوی و انرژی زا است. یک عدد پیاز بزرگ خرد شده باشد به همراه ۲ قاشق گردو ساییده شده را آماده کنید. ۴۰۰ گرم کشک ساییده شده را با آب رقیق کنید یک قاشق نعنا خشک و نمک و فلفل سیاه را هم به میزان دلخواه اضافه کنید.

پیاز را درون ماهیتابه ای که از قبل در آن روغن ریخته اید و داغ شده است بریزید. بعد از آنکه پیازها طلائی شدند زردچوبه و نمک با فلفل سیاه به آن اضافه کنید کمی تفت دهید.سپس گردو را که از قبل ساییده اید اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود.

سپس نعنا خشک را بصورت پودر شده در ظرفی جداگانه داخل روغن داغ بریزید و بلافاصله از روی گاز بردارید تا تلخ نشود.۲ پیمانه آب به غذا اضافه کنید همینکه مواد داخل آب شروع به جوش خوردن کرد نعنا خشک را اضافه کنید .

کشک های ساییده شده را با یک لیوان آب مخلوط کنید تا رقیق شود بعد از آن کشک رقیق شده را به غذا اضافه کنید صبر کنید تا غذا جوش بیاید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا