نمایشگاه گردشگری

کنفرانس بین المللی گردشگری بیابان لوت

همایش بین المللی «گردشگری بیابان لوت» اردیبهشت ۱۳۹۸ در دانشگاه بیرجند  برگزار می شود. این همایش برای توجه بیشتر به فرصت ها و پتانسیل های بالای گردشگری بیابان لوت برگزار می شود که می تواند باعث رونق و توسعه مناطق مجاور این بیابان بشود. آقای محمد اسکندی ثانی، دبیر اجرایی این همایش در مصاحبه ای توضیحاتی را در مورد آن بیان کردند که در ادامه می خوانیم. با گردشگری سپاهان (کوله) همراه باشید.

دبیر اجرایی همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت در مصاحبه ای که با خبرگزاری ایسنا داشت در مورد جزئیات این همایش گفت: همایش بین المللی بیابان لوت ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد. تاکنون ۷۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است. آقای اسکندی ثانی در این گفتگو اظهار کرد: بیابان لوت پتانسیل های بی نظیری برای بخش گردشگری دارد و از موهبت های گردشگری استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان است که در مجاورت این بیابان قرار گرفته اند. توجه به ظرفیت ها و فرصت های گردشگری این منطقه بیابانی می تواند منجر به توسعه این مناطق و دست یابی به اقتصاد پایدار بشود.

محمد اسکندی ثانی به اهمیت صنعت گردشگری و توریسم در توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: گردشگری بعد از صنعت پتروشیمی و نفت، در رتبه سوم و بالاتر از صنایع مهمی مثل خودروسازی و تولید مواد غذایی قرار می گیرد. درآمدهای صادراتی کشورها در حوزه گردشگری در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ با حدود ۲۵% رشد و توسعه همراه بوده است و صنعت توریسم و گردشگری از این نظر در رتبه اول قرار می گیرد.

دبیر اجرایی همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت که اردیبهشت ماه برگزار می شود جذب سرمایه گذاری های خارجی، بهبود زیرساخت ها، کمک به اقشار ضعیف و بی بضاعت، رشد اقتصادی فراگیر، تقویت جوامع روستایی استان ها، بازآفرینی بافت تاریخی شهرهای استان و قابلیت درآمدزایی از طریق فناوری اطلاعات را از عوامل توسعه گردشگری در این مناطق برشمرد و گفت: تحقق استفاده بهینه از پتانسیل ها و فرصت های موجود در بیابان لوت می تواند باعث بهبود شرایط اقتصادی زنان، تقویت صنایع دستی، حفظ محیط زیست، افزایش آگاهی و حساسیت جوامع به مساله تغییرات آب و هوایی، حفاظت از میراث فرهنگی، حفظ و پایداری میراث فرهنگی ناملموس و توسعه فعالیت های بشردوستانه شود.

اسکندری با اشاره به این موضوع که کویر مرکزی ایران که استان خراسان جنوبی، استان کرمان و سیستان و بلوچستان را پوشش می دهد یکی از مناطق کمتر شناخته شده و بکر ایران است گفت: برای شناسایی و تبدیل این فرصت ها به برند گردشگری استان در سطح ملی و بین المللی، می بایست به صورت علمی و با همکاری بخش دولتی، بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی استان های مشرف و بخش دانشگاهی الگوها و مدل های صحیحی برای توسعه پایدار این بخش ایجاد کرد.

از سوی دیگر برگزاری فستیوال ها، نمایشگاه ها، کنفرانس ها و نشست های مختلف مثل همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ نیز از جمله راهکارهای علمی برای خلق برند مقصد گردشگری بیابان لوت در عرصه استان خراسان جنوبی است.

اسکندری ثانی، دبیر اجرایی همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت در مورد این همایش گفت: دانشگاه بیرجند با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و بیرجند، اتاق بازرگانی استان کرمان و اتاق بازرگانی استان سیستان و بلوچستان در نظر دارند همایش بین المللی بیابان لوت را در ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ در دانشگاه بیرجند برگزار کنند. تاکنون ۷۰ مقاله از سوی محققین کشورهای مختلف دنیا مثل ترکیه، انگلستان، ایتالیا و همین طور ایران به دبیرخانه این همایش بین المللی رسیده است. ایشان در مورد جزئیات برگزاری این همایش گفت: همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت توضیح داد: این کنفرانس یک روز به صورت علمی برگزار خواهد شد و روز دیگر به برگزار تور ویژه بیابان لوت اختصاص خواهد یافت.

زهرا مظاهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا