معرفی نقاط گردشگری ایران

کی بریم بوشهر

بوشهر با نخلستان‌های زیبا و سواحل نیلگون یکی از بهترین مقاصد سفر در جنوب ایران است. آیا می‌دانید بهترین زمان سفر بوشهر چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به بوشهر، مرکز استان بوشهر و دیار بزرگ مرد آزاده‌ای به نام رئیس علی دلواری، مثل هر شهر دیگری بر اساس هدف مسافر از سفر به آن متفاوت است. این شهر که همیشه جزو محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جنوب ایران بوده، در اوج سرمای زمستان و پاییز، با مردم خونگرم و آب و هوای بهاری، پذیرای مسافران زیادی است. در ادامه، بهترین زمان سفر به بوشهر را از ابعاد مختلف بررسی می‌‌کنیم تا بتوانید بر اساس هدف خود در بهترین زمان مناسب به این شهر سفر کنید و سفری لذت‌بخش را تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به از  نظر آب و هوا

متوسط دمای این شهر در گرم‌ترین زمان سال یعنی از اوایل مرداد تا اوایل شهریور ۳۲٫۶ درجه سانتی‌گراد بوده و در سایر ماه‌های سال بین ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است و حداقل و حداکثر دمای شهر در این ماه‌ها به ترتیب به ۲۶ تا ۳۶٫۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در کل بهترین زمان سفر به این شهر از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت و از اوایل آبان تا اوایل آذر است. در این ماه‌ها میزان متوسط دمای شهر از ۲۳ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود و حداقل دما هم از ۱۵ درجه سانتی‌گراد کمتر نمی‌شود؛ البته ماه‌های دی و بهمن هم برای سفر به بوشهر مناسب هستند و طبق اطلاعات ارائه شده در مورد آب و هوا، متوسط دمای بوشهر در این دو ماه بین ۱۴ تا ۱۵ درجه است

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان سفر

بدون تردید تابستان فصل خوبی برای سفر به بوشهر نیست و در این فصل تقریبا هیچ کسی این شهر را برای سفر انتخاب نمی‌کند؛ در مرداد که محلی‌ها به آن خرماپزان می‌گویند، گرمای هوا به بیشترین میزان خود می‌رسد و واقعا غیر قابل تحمل می‌شود؛ از سویی دیگر شرجی بودن و رطوبت بیش از حد هوا نیز مشکل را دو چندان می‌کند و حتی نفس کشیدن هم برای مردم دشوار می‌‌شود.

شلوغ‌ترین زمان سفر به بوشهر هم معمولا زمستان و ایام نوروز است. در زمستان می‌توانید از آب‌تنی در آب‌های گرم خلیج‌فارس و آب و هوای بهاری این شهر لذت ببرید؛ البته در ایام نوروز بوشهر پذیرای تعداد زیادی از مسافران بوده و این موضوع ممکن است مشکلاتی همچون تکمیل ظرفیت مراکز اقامتی را برای شما ایجاد کند.

بهترین زمان از نظر رویدادها

به تازگی جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره بازی‌های محلی دالکی هر سال در اسفند در شهر  دالکی در نزدیکی بوشهر برگزار می‌‌شود. فاصله شهر دالکی تا بوشهر ۸۲ کیلومتر است و طی کردن این مسیر تقریبا یک ساعت طول می‌کشد. از برنامه‌های این جشنواره می‌توان به آئین‌های مثل رخت برون، خرمن کشون، آرویز تک تکو (دعای باران) و از همه مهم‌تر مراسم عروسی سنتی بوشهری‌ها اشاره کرد.

در مراسم عروسی سنتی بوشهری، خانواده عروس و داماد با لباس‌های محلی در حالی که جهیزیه عروس و داماد و لوازم سفره عقد را در دست دارند، با رقص و موسیقی محلی در اطراف عروس و داماد شادی می‌کنند.

در ضمن در شهرستان گناوه در ۱۳۷ کیلومتری شمال بوشهر نیز جشنواره مشابهی در بهمن برگزار می‌شود که در آن علاوه بر آشنا کردن مردم با بازی‌های بومی و آئین‌های سنتی، صنایع‌دستی و غذاهای محلی استان بوشهر نیز نمایش داده می‌شود.

عزاداری در بوشهر در محرم نیز کاملا خاص و منحصر‌به‌فرد است و هر ساله باعث جذب مسافران زیادی به بوشهر در این ماه می‌شوند. یکی از این مراسم های ویژه، نواختن سنج و دمام است که با ریتم خاص خود، هر گردشگری را به خود علاقه‌مند می‌کند. این مراسم در سیزده روز اول محرم برگزار می‌شود و پس از آن تا آخر ماه صفر هر جمعه اجرا می‌‌شوند.

یکی دیگر از مراسم ویژه و بسیار جالب بوشهری‌ها در ماه محرم، سینه‌زنی به سبک خاص است. بوشهری‌ها برای سینه‌زنی ابتدا با تشکیل ۲ یا ۳ حلقه در اطراف مداح جمع می‌شوند و با ریتم و اشعار خاصی سینه می‌زنند.

یکی دیگر از آئین‌های خاص بوشهری در ماه محرم هَیا مظلوم یا بُر حیدری است. در این مراسم که در بعدازظهر تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود، ۷ تا ۹ نفر در صف جلو می‌ایستند و تعدادی از عزاداران با تشکیل چند صف دیگر در پشت سر آن‌ها مسافت زیادی را با نوحه‌خوانی طی می‌کنند.

هزینه هتل‌های بوشهر

هزینه بیشتر هتل ها از ۱۲۰ تا ۲۶۹ هزار تومان متغیر بوده و قیمت یک هتل مناسب در این شهر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است؛ البته ممکن است در برخی از ایام سال افزایش یا کاهش پیدا کند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

احمدرضا فرهبد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا