انواع گردشگری

گردشگری آبی چیست ؟

گردشگری آبی

از میان دیگر گردشگری های متکی به طبیعت , با توجه به موقعیت بیابانهای ایران گردشگری کوهستان و گردشگری آبی ( بخصوص تالاب های مناطق بیابانی ) قرابت مکانی زیادی با گردشگری بیابان دارند و می توانند به فعالیت های تفرجی یکدیگر تنوع ببخشند و محورهای مشترکی را در برگیرند .

گردشگری آبی

دریاچه ها , تالاب ها , چشمه ها , آبشارها و رودخانه ها همواره در فصول مختلف سال پذیری گروه های متفاوتی از گردشگران و بازدیدکنندگانی هستند که برای گذراندن اوقات فراغت , تفریح و کسب لذت و یا با مقاصد درمانی به این منابع گردشگری مراجعه می کنند .

این دسته از گردشگری واجد ظرفیت هایی است که گاه فراتر از فصول مشخصی در سال است . چشم انداز زمستانی یک آبشار پوشیده از یخ گاه همپایه با جذابیت های آن در فصل تابستان می تواند گروههایی از طبیعت گردان را به سوی خود جلب کند .

تالاب ها و دریاچه هایی که در بهار و تابستان گروه هایی از مردم را به سوی خود جلب می کند , در پاییز و زمستان پذیرای طبیعت گردان پرنده نگر است . چشمه های آبگرم بدون محدودیت فصل , حتی در گرمترین ( مانند چشمه آبگرم گنو در بندرعباس ) و یا سردترین ( چشمه های آبگرم سرعین ) نقاط کشور میزبان مسافران متعدد است .

بسیاری از رودخانه ها , بویژه در مناطق خشک و نیمه خشک هر چند در ماههای گرم سال گردشگران متعددی دارد , اما در فصول سردتر خالی از گردشگری نیست . چنین قابلیت هایی از منابع آبی در درون یک سرزمین زمینه ساز گردشگری مختص به خود است که در برخی زمینه ها , بویژه در ارتباط با منابع و فعالیت های تفرجی , تفاوت آشکاری نسبت به گردشگری دریا نشان می دهد .

اساسا دریاچه ها که فرورفتگی هایی درون خشکی ها می باشند که به آبهای آزاد راه ندارند از حیث دوام وسعت عمق و کیفیت آب با دریاها اختلاف دارند . تالاب ها نیز به واسطه محدودیتی که از حیث عمق دارند ( تا ۶ متر ) یا در حاشیه دریاچه ها و دریاها دیده می شوند و یا سازگان های مستقلی را پدید می آورند که گاه دریاچه خوانده می شود .

پهنه های تالابی و دریاچه های هموار به شکل در مجاور هم هستند , این پهنه های آبی صرف نظر از کیفیت یا کمیت آن یا تالابی دریاچه ای است ( منظور تالابی که در حاشیه کم عمق یک دریاچه است ) و یا دریاچه ای تالابی است ( منظور دریاچه ای که حداگثر عمق آن از ۶ متر فراتر نرود ) . رودخانه ها و آبشارها نیز به سبب پویایی جریان خود از دریاچه ها و سازگان های تالابی تمیزداده می شوند .

در کشور ایران با تنوع اقلیمی متنوع می توان انواع رودخانه های دائمی , فصلی و سیلابی را مشاهده نمود که به فراخور جاذبه و قابلیت های گردشگری ظرفیت هایی برای برنامه ریزی گردشگری طبیعی را فراهم می آورند .

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا