خانه / صنایع دستی / حمایت از صنایع‌دستی با هزینه کم

حمایت از صنایع‌دستی با هزینه کم

حمایت از صنایع‌دستی با هزینه کم

رسانه‌ها می‌توانند با تبلیغ هنر، ذائقه مردم را تغییر دهند

در نگاه اول فقط یک جسم بی‌جان سرد و بی‌خاصیت است. اما با کمی تأمل و برخوردار بودن از ذوق هنری به‌راحتی می‌توان به عمق زیبایی‌هایش پی برد. زیبایی‌هایی که نتیجه هنر و تخصص است و باید ساعت‌ها نشست و فقط نگاهش کرد. هنر گوهر تراشی ازجمله هنرهایی است که در جامعه ما ناشناخته است و جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. در همین راستا مصاحبه‌ای داشتیم با هنرمند نمونه آقای حسین مالکی، مربی آموزشگاه گوهر تراشی آینده.

جناب مالکی لطفاً در ابتدا بفرمایید که هنر گوهر تراشی به چه هنری گفته می‌شود؟

در کشور ما سنگ‌های گران‌قیمت مانند سنگ عقیق قبلاً به‌صورت خام صادر می‌شد و پس‌ازاینکه تبدیل به نگین‌های مختلف می‌شد به کشور برمی‌گشت. اما در این چند سال که بحث اشتغال‌زایی داغ است و صحبت از خروج سرمایه و ارز کمتر از کشور می‌شود. این کار در کشور انجام می‌شود و سنگ‌های قیمتی تبدیل به نگین‌های زینتی مثل گوشواره، انگشتر و گردن بند و کارهای مختلف می‌شود که نتیجه‌اش هم اشتغال‌زایی و هم خروج سرمایه کمتر از کشور بوده است.

مواد اولیه کار شما چیست؟

 سنگ خام یا راف، دستگاه برای تراش و میز کوچک

 آیا این هنر به‌عنوان یک صنعت دست ازنظر سازمان صنایع‌دستی پذیرفته‌شده است؟

بله، زیرا ما زیر نظر میراث فرهنگی و سازمان فنی و حرفه‌ای هستیم.

 افرادی که وارد این هنر می‌شوند باید چه مشخصاتی داشته باشند؟

اولاً باید بالای پانزده سال داشته و علاقه‌مند به این هنر و کار با دستگاه سنگ‌تراشی باشند که درنهایت بسته به مهارت و توانایی و استعدادش بتوانند در این هنر موفق شود. ذکر این نکته نیز دارای اهمیت است که لزوماً نیازی نیست که افرادی که وارد این هنر می‌شوند، انسان‌های بسیار صبور و باحوصله‌ای باشند و تقریباً افراد در همه طیف‌ها می‌توانند در این هنر موفق شوند.

 مدیران و سیاست‌گذاران چگونه می‌توانند به شما کمک کنند؟

در هر هنر و یا مهارتی شرط اصلی برای پیشرفت و ترقی معرفی صحیح آن هنر و یا صنعت به مردم و استفاده‌کنندگان است. به نظر می‌رسد در جامعه ما نیاز است که مسئولان با تبلیغات صحیح این هنر و معرفی هر چه بیشتر آن به مردم زمینه را برای آشناتر شدن مردم با این هنر فراهم کنند. در گام بعدی با دادن وام به هنر جویان می‌توانند گام‌های مهمی در تبلیغ و معرفی این هنر بردارند.

بعد از چند ماه یک هنرجو می‌تواند این هنر را به‌طور کامل یاد بگیرد و مستقل شود؟

این هنر و صنعت هنری زیاد پیچید‌ه‌ای نیست و به‌راحتی با گذراندن پانزده جلسه سه‌ساعته هنر گوهر تراشی را می‌توان یاد گرفت و مستقل شد.

درآمد و سود اقتصادی در این هنر چه طور است؟

در هنر گوهر تراشی میزان درآمد بسته به مهارت شخص و نوع تراش، نوع کار و نوع سنگ بسیار می‌تواند متفاوت باشد، حقیقتاً در این هنر پیدا کردن بازار فروش یکی از اصلی‌ترین مشکلات هنر جویان است، اما چند نکته را باید هنر جویان در رابطه با این هنر در نظر داشته باشند که به جرات می‌توانم بگویم که اگر هنرجویی در این هنر کار خوب و باکیفیت داشته باشد و مهارت‌های بازاریابی داشته باشد به‌راحتی می‌تواند وارد بازار کسب‌وکار شود و این نکته مهم را در نظر داشته باشند که با امکانات بسیار کم و داشتن سرمایه‌ای بسیار کم افراد می‌توانند در این شغل به درآمدزایی برسند، فقط و فقط با تهیه یک دستگاه کوچک و یک میز که آن را هم می‌توانند در خانه استفاده کنند می‌توانند یک فعالیت اقتصادی برای خود ایجاد کنند.

آیا ورود نگین‌های چینی به کار شما آسیب‌زده است؟

بله، متأسفانه وحشتناک ورود اجناس چینی، هندی و تایلندی به کار ما آسیب وارد کرده است، اما مردم ما اگر کمی اطلاعات خود را دراین‌باره افزایش دهند به‌راحتی می‌توانند اجناس بی‌کیفیت را شناسایی کنند.

و اما کلام پایانی؟

مردم ما باید یاد بگیرند که از هنر و آثار هنری بیش‌ازپیش لذت ببرند. برای مثال در هنر گوهر تراشی ببینند که یک سنگ به چه زیبایی در روی بدن آن‌ها می‌تواند به زیبایی بدرخشد و در این راه نقش رسانه‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. رسانه‌ها با معرفی و تبلیغ صنایع‌دستی می‌توانند ذائقه مردم را تغییر دهند تا به‌این‌ترتیب استفاده از کالای باکیفیت هنرهای و صنایع‌دستی در برنامه اقتصادی مردم قرار بگیرد. از طرفی دیگر مسئولین هم با حمایت‌ها و هزینه‌های بسیار کم می‌توانند هم از فعالان صنایع‌دستی حمایت کنند و هم در زمینه اشتغال‌زایی که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جامعه است گام مهمی بردارند.

نشر : مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

سارینا رفیع پور

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

قاسم آباد گيلان ، روستای ملی چادر شب

روستای ملی چادر شب

قاسم آباد گیلان ، روستای ملی چادر شب روستای قاسم آباد روستایی از توابع چابکسر، …