صنایع دستی

موج بافی، هنری که از یاد برده ایم

صنایع دستی، به عنوان بخش مهم و غیر قابل انکاری از فرهنگ و هویت مردم سرزمین ما، از هر خطه به خطه ای دیگر رنگ و بوی خاص و متفاوتی دارد. متاسفانه عدم شناخت بسیاری از این آثار زیبا، کم کم آنها را به ورطه فراموشی می کشاند و چه بسا تعداد زیادی از آن ها را دیگر حتی به نام هم نشناسیم.

در سال های نه چندان دور در کردستان، موج بافی اثر زیبای پر رنگ و لعابی بود که  زینت بخش خانه های عشایر و دختران خوش سلیقه کرد بود، ولی امروزه آن همه زیبایی جای خود را به اجناس به ظاهر لوکس چینی و بیگانه داده است.

 موج بافی، از پارچه هایی با پشم گوسفند بافته می شد و نقوش زیبایی از محراب، حوض، گنجشک، چهارخانه و انواع طرح های بافت سنتی در آن استفاده می شد.

صنعت موج بافی در منطقه پاوه و اورامانات سابقه قابل توجهی دارد و بیشتر یک شغل خانوادگی محسوب می شد. یک دار چوبی دارد که روی زمین قرار می گیرد و بافنده به وسیله یک ماسوره رنگ به رنگ و رج به رج آن را می بافد.

در این عصر تحمیل ماشین به زندگی، حمایت از هنر و هنرمند، می تواند آب حیاتی به رگ های هر چند خشکیده این هنرهای فراموش شده باشد. هدیه دادن صنایع دستی به جای کالاهای خارجی، حمایت مالی برای تامین مواد اولیه و تبلیغ و فروش این قبیل کالاها برای قرار گرفتن در سبد خرید مشتری، می تواند راهکارهایی برای برون رفت از این چرخه خاموشی چراغ هنر باشد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا