معرفی آثار تاریخی

تور رایگان کاخ سلیمانیه کرج

خبر خوبی که در رسانه های معتبر کشور منتشر شده حاکی از آن است که بازگشایی مجدد کاخ سلیمانه در استان البرز آن هم در ایام نوروز ۹۸ حتمی شده است و علاقه مندان، گردشگران و مردم استان البرز نیز می توانند از روزهای آغازین سال ۹۸ به صورت رایگان از این مجموعه ی تاریخی بازدید نمایند. این کاخ که سال ها تحت بازسازی و مرمت بوده، در حال حاضر می تواند میزبان بازدیدکنندگان خود باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، خبر بازگشایی مجدد کاخ سلیمانیه در استان البرز را مورد بررسی و تشریح قرار دهیم.

ترکاشوند که سِمت معاونت گردشگری میراث فرهنگی استان البرز را بر عهده دارد با اعلام خبر بازگشایی مجدد کاخ سلیمانیه در استان البرز در نوروز ۹۸ نیز افزود: عملیات مرمت کاخ سلیمانیه در استان البرز که از سال‌ ها پیش در حال انجام بوده و در حال حاضر به پایان رسیده است. در ادامه ی خبر بازگشایی مجدد کاخ سلیمانیه در استان البرز نیز اضافه نمودند با پایان این مرمت و بازسازی، تصمیم بر آن شده است که درهای این مجموعه ی تاریخی در نوروز ۹۸ به روی گردشگران باز ‌می شود و گردشگران و علاقه مندان می توانند تا از این مجموعه ی تاریخی پس از سال ها بازدید نمایند.

در ادامه ی اعلام خبر بازگشایی مجدد کاخ سلیمانیه در استان البرز ترکاشوند درباره ی برنامه هایشان در زمینه ی بازدید شهروندان از این مجموعه در نوروز ۹۸ نیز افزود: سازمان گردشگری میراث فرهنگی و معاونت آن برای ایام نوروز در استان البرز و کاخ سلیمانه برنامه ‌های ویژه ‌ای دارد که برگزاری تور رایگان البرزگردی یکی از آن ها است. به این خاطر به شهروندان این نوید را می دهیم که در روزهای آغازین نوروز ۹۸، امکان بازدید گردشگران از برخی از اماکن و بناهای تاریخی استان البرز به صورت قطعی برای آن ها فراهم شده که یکی از این اماکن قطعا کاخ سلیمانیه در شهر کرج خواهد بود.

ترکاشوند در ادامه ی اعلام برنامه های نوروز و بازگشایی مجدد کاخ سلیمانیه در استان البرز همچنین تاکید نمود برگزاری جشنواره ‌های نوروزی از جمله معرفی هفت سین و آداب و رسوم عید که باعث می‌ شود مردم با این آیین بیشتر آشنا شوند، از دیگر برنامه‌ های روزهای آغازین سال ۹۸ در استان البرز و علی الخصوص در این این کاخ است. وی در انتهای اعلام جزئیات خبر بازگشایی مجدد کاخ سلیمانیه در استان البرز نیز اظهار کرد: ما برای معرفی بیشتر استان به مسافران نوروزی که به البرز می آیند برنامه های بسیاری داریم. به طور مثال علاوه بر برنامه ریزی برای مسیرهای مختلف ما امسال همچون رسم روال سال ‌های گذشته، کتابچه و نقشه ی گردشگری استان در مسیرهای پر تردد را توزیع خواهیم نمود.

کاخ سلیمانیه که در شهر کرج استان البرز قرار گرفته است، ساختمانی تاریخی و از جنس آجر است و دارای سقفی به شکل شیروانی است که به سبک معماری قاجاریه ساخته شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گفته می ‌شود فتحعلی شاه از این کاخ به عنوان اقامتگاه تابستانی استفاده می‌ کرده است.

کاخ سلیمانیه | Soleymanieh Palace

حال که جزئیات خبر بازگشایی مجدد کاخ سلیمانیه در استان البرز آن هم در روزهای آغازین سال ۹۸ و در ایام نورزوی را برای شما آوردیم دیگر وقتش رسیده است که به صورت مختصر به بررسی کاخ سلیمانیه در کرج بپردازیم تا به صورت مختصری با آن آشنا شوید.

کاخ سلیمانیه در محدوده ی مرکزی شهر قدیم کرج که در استان البرز قرار گرفته و همسایه ی قدیمی تهران است به صورت دقیق تر در حد فاصل بلوارهای شهید چمران و امامزاده حسن و در محل فعلی دانشکده ی کشاورزی بنا شده است. این ساختمان تاریخی در بین سال‌ های ۱۲۲۵ تا ۱۲۲۷ هجری قمری در دوران فتحعلی ‌شاه قاجار و به فرمان یکی از پسران این شاه قاجاری به نام سلیمان ‌میرزا که فرمانروای کرج بوده است، ساخته شد. وی دستور داد تا این کاخ را برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی بسازند.

این بنا توسط محمدحسین خان نظام الدوله اصفهانی که به صدر اصفهانی معروف بود، ساخته شده است. ساختمان کاخ سلیمانیه بسیار متقارن و کشیده و از لحاظ معماری نیز به نسبت ۵ به ۱ با سقف شیروانی و دارای تمامی مشخصه ‌ها و مولفه ‌های سبک معماری موجود در دوران قاجار است. تالارها، ارسی ‌ها، نقاشی‌ ها، آیینه ‌کاری‌ ها، قوس ‌های نیم دایره نما، سقف شیروانی، تناسبات نما و نقشه، طبقه ای بودن آن ها تنها برخی از خصوصیات بارز کاخ سلیمانیه هستند که در ترکیب نهایی و بسیار ساده ی خود و در کنار مجموعه ی ساختمان‌ ها و باغ پیرامونی خود منجر به به وجود آمدن این کاخ با شکوه و خاص شده است. باید بدانید که ساختمان کاخ سلیمانیه در کرج آجری است و نمای بیرونی آن تزیینات ویژه ‌ای ندارد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

شیما پاژخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا