اصفهان گردیمعرفی آثار تاریخی

خانه تاریخی مهرپرور مکان تاریخی شهر نجف آباد

 خانه تاریخی مهرپرور مکان تاریخی شهر نجف آباد

این خانه  دارای  مساحتی حد0ود 360 مترمربع است که به سبک کردی بنا شده فضاها به شکل مستطیل در دو طرف حیاط بزرگی قرار گرفته است.

بر اساس سبک معماری (دو جبهه‏ ای شمالی-جنوبی)، شیوه انواع طاق‏بندی‏ ها، شکل و نحوه گسترش پلان مرکزی، نوع تزیینات پیش ساخته آجری و کاربری‏ های فضاهای جبهه شمالی و زیرزمین، سقف تیرپوش تاریخ ساخت بنا را می‏ توان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول دانست.

 ورودی ساختمان  که بوسیله هشتی با طاقی به روش رومی فضای خارج را به حیاط خانه مرتبط می‏سازددر حیاط یک حوض سنگی و دو باغچه وجود دارد. تالار اصلی و شاهنشین با دو اتاق چیده شده است.

 چهار ستون چوبی  با پایه ستون سنگی و مقطعی مربع سقف مرتفع ایوان شمالی بنا را بر دوش دارند. پنجره‏های دو اشکوب هلالی شکل، طاق نماهای متعدد سه دری‏ها، درهای چوبی مشبک با گره‏های قاب‏بندی طرح اسلیمی، گره‏های کنگره‏ای جفت، رخبام  تزیین شده با آجرهای قالبی موسوم به سرلوح یا کله گرگی،  ازاره‏های از جنس کاشی فیروزه‏ای و نمایی از سنگ پاکتراش از زیبایی‏های بنا به حساب می‏آیند.

زیرزمین خانه با درهای قطور و سقفی از نوع پوشش گنبدی خفته و متفاوت با فضای فوقانی خود شامل مطبخ، حوضخانه با دو دهلیز با تاق گهواره‏ای است.

برای هر چه زیباتر کردن این مجموعه ساخت 6 مولاژ یا همان پیکره انسانی ساخته شده است که سه عدد آن مربوط به نمایش مشاغل سنتی چاقو سازی،کلاه مالی و لوده بافی بوده و دو عدد آن را هم پیرمرد و پیرزنی را تشکیل می دهند که در یک اتاق به همراه تعدادی از نمادهای تاریخی شهر بازسازی شده اند.

 خانه تاریخی مهرپرور مکان تاریخی شهر نجف آباد
خانه تاریخی مهرپرور مکان تاریخی شهر نجف آباد

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا