طبیعت گردی

دریاچه الندان و جاده عشق

بهشتی در دل جنگل هفت‌ رنگ

در فصل دل‌انگیزِ رنگارنگِ رؤیایی شاعرانه سال، فصلی پر از دلدادگی و آرامش، وفادارترین فصل سال…عروس فصل‌ها…پاییز…قدم زدن در دل طبیعت هفت‌رنگ…جایی دل‌چسب و دِنج… و شنیدن صدای دل‌نشین و گوش‌نواز خِش‌خِش برگ‌های خزان در خلوت خود و یا همگام و شانه‌به‌شانه عزیزترین‌هایمان می‌تواند بسیار رؤیایی و پرخاطره باشد… جایی که برای عشاق آفریده شده باشد. در سرزمینِ بیکران زیبای ایران، جایی در دل جنگل‌های هیرکانی شمال، جاده‌ای بکر در دل جنگل وجود دارد که کمتر کسی گمان می‌برد که چنین جایی روی این کره خاکی وجود داشته باشد.

زیبایی‌های ایران‌زمین پایانی ندارند و در هر فصل جای‌جای این سرزمین زیباست و دیدنی. در دل جنگل‌های شمال و خصوصاً استان مازندران دریاچه‌های بسیاری با زیبایی‌های چشمگیر وجود دارند. یکی از این دریاچه‌ها، دریاچه‌ی زیبای اَلَندان در ۷۰ کیلومتری شهر ساری است. دریاچه اَلَندان در نزدیکی ازنی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در منطقه جنگلی پله الندان قرار دارد و نامش نیز برگرفته از نام همین روستاست. آب این دریاچه از رودخانه و یا چشم‌هایی تأمین نمی‌شود و آب آن حاصلِ بارش باران، سیلاب و آب شدن برف است. وسعت آن به ۱۷ هکتار و در فصول بارش حتی به ۳۰ هکتار نیز می‌رسد. دریاچه الندان در سال ۱۳۹۴ خورشیدی در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت شد.

در مسیر رسیدن به دریاچه، جنگل بکری وجود دارد که چشم هر ببینده‌ایی را محو خود می‌کند. جاده ایی است بسیار بکر که خوشبختانه همچنان سالم و دست‌نخورده باقی‌مانده است. این دریاچه در چهارفصل سال تماشایی و زیباست. در بهار شکوفه درختان و هوای مطبوع هر گردشگری را در خود غرق می‌کند. در تابستان هوای خنک و دریاچه‌ای آبی میان جنگل سبز و آرام هر گردشگری را به لذت بردن از این منظره رؤیایی و آرام وسوسه می‌کند. در پاییز جنگل هفت‌رنگ و انعکاس آن در دریاچه هر ببینده‌ایی تا آسمان بالا می‌برد. و اما زمستان سطح یخ‌زده‌ی زیبای دریاچه تداعی‌کننده‌ی منظره‌ای است که فقط در عکس‌ها و انیمیشن‌ها می‌توان دنبال آن گشت؛ البته دیدنی‌ترین منظره این دریاچه در فصل سرد زمستان است.

این دریاچه در منطقه جنگلی پله الندان قرار دارد و نام این دریاچه هم از نام این منطقه گرفته شده است. این دریاچه در فصل سرد زمستان محل زندگی اردک‌های وحشی می‌باشد و به‌تازگی هم ماهی در این دریاچه رهاشده است و به کاربردهای آن افزوده است. در طرف دیگر این دریاچه نیز رودخانه‌ای وجود دارد و آب بسیار تمیز و گوارایی برای نوشیدن دارد و به علت اینکه از سرچشمه این رودخانه تا محل رسیدن آن به اطراف دریاچه هیچ‌گونه خانه و یا روستایی وجود ندارد که آب آن را آلوده کند و آب آن بسیار تمیز می‌باشد. آب این دریاچه منبع اصلی تأمین آب شالیزاری روستاهای ازنی، مازارستاق، لسفرم، کنتا، دیدو، زلم است.  اطراف آبندان در اوایل فصل بهار محل رویش گل بنفشه، الزی (پیازچه وحشی) و انواع سبزی‌های معطر و دارویی است و درخت‌های راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار پیرامون این دریاچه را فراگرفته‌اند زیبایی دوچندانی به این دریاچه افزوده‌اند.

بهشتی در دل جنگل هفت‌ رنگ

و اما جاده عشق…

آن‌سوی دریاچه و دور آن جاده‌ای بسیار زیبا تا خود روستا وجود دارد. این جاده که اطراف آن پوشیده از درختان راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار زیباست، به جاده عشق موسوم است. جاده‌ای که در دو فصل از سال نجوای آن عاشق‌ترین عاشق‌ها را می‌خواند تا بیایند و این‌همه زیبایی را ببیند و به وجد آیند. فصل بهار پوشیده از غنچه و گل‌های رنگارنگ و عطرِ گل‌های خوشبو است که هر رهگذری را سرمست می‌کند. باید دید تا بتوان این‌همه زیبایی را درک کرد. فصل دیگر، فصل زیبای برگ‌ریزان، فصل پاییز است. در این فصل برگ درختان که هرکدام رنگی دارند و به هر رهگذری درس افتادگی می‌آموزند. هنگامی‌که گام در این راه می‌گذاری اصلاً فکرش را هم نمی‌کنی که چنین جایی واقعاً وجود داشته باشد. راهی زیبا و پر از رنگ‌های دل‌نشین. راهی که چه خودت در آن گام برداری و چه با عزیزترین‌هایت، گام‌به‌گامش زیباست. در هر طرف و حتی بالای سر و یا زیر پایت را که نگاه کنی برگ‌های رنگارنگ چشم‌نوازی می‌کنند. هر گامی که برمی‌داری زیبایی‌های بیشتر نمایان می‌شوند و دلبری می‌کنند. به‌راستی‌که برگ‌های پاییزی، بی‌شک، در تداوم بخشیدن به مفهومِ درخت و مفهوم بخشیدن به تداومِ درخت، و حتی زندگی سهمی از یاد نرفتنی دارند.

آن دم که به‌دوراز هیاهوهای شهر و جایی در دل جنگل هفت‌رنگ گام برمی‌داری، جایی که نظریش در دنیا اندک و منصوب به عشاق است و کمتر کسی از آن خبر دارد، اندیشه‌ات از دغدغه‌های زندگی شهری تهی می‌گردد و پر می‌شود از زیبایی…آن دم است که با ذره‌ذره وجود درک می‌کنی که در راهِ پرمخاطره‌ی پرخاطره زندگی می‌توان جایی جست و ناب‌ترین خاطره‌ها را، دل‌چسب‌ترین لحظه‌های شاعرانه را ساخت.

دریاچه الندان مکانی شناخته‌شده برای عاشقان سفر است. اما متأسفانه…یا شاید هم خوشبختانه… اندک‌اند افرادی که از وجود چنین جاده‌ای در این مکان زیبا آگاهی داشته باشند. بیایید این زیبایی‌ها را حفظ کنیم و هر هنگام در هرکجای طبیعت سرزمین بیکران زیبای‌مان رفتیم، به‌جز عکس چیزی نیندازیم و به طبیعت احترام بگذاریم.

علی فتحی -راهنمای تور

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا