شگفتی های جهان

سفر به جزیره خدایان! بالی

بالی؛ بهشت افسانه‌ای اندونزی

بالی جزیره خدایان، جزیره کوچکی از بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر جهان یعنی کشور اندونزی است. این جزیره دو اقیانوس آرام و هند را به هم ‏پیوند داده است و در نتیجه این وصلت از آب‌وهوای بسیار متفاوتی برخوردار شده و مثل بسیاری از جزایر دیگر اندونزی، ‏دنیای مخصوص به خودش را دارد، دنیایی که نام این جزیره را در فهرست برترین مقاصد توریستی جهان قرار داده است. بالی، بهشت افسانه‌ای و زیباترین جزیره اندونزی تنها گوشه‌ای از القاب جزیره‌ای است که در گوشه‌ای از اندونزی جا خوش کرده است، صفاتی که البته بازهم گویای ویژگی‌های شگفت‌انگیز آن نیست. درحقیقت بالی یکی از هفده هزار و ۵۰۰ جزیره اندونزی است که در میان همسایگان خود به زیبایی می‌درخشد و سرسبزی و طبیعت آن با دیگر جزایر این کشور قابل مقایسه نیست. بالی بخشی از مثلث مرجانی است که بالاترین تنوع گونه‌های دریایی و صخره‌های مرجانی را در خود جای داده و چشم‌اندازهای دیدنی آن هر توریستی را بهت‌زده خواهد کرد. جدای از طبیعت بی‌نظیر، بالی به‌واسطه معابد باستانی و کاخ‌های تاریخی‌اش مشهور است؛ همچنین آتشفشان فعال و جنگل‌های وحشی آن ماجراجویان را از سراسر دنیا جذب کرده است. شما می‌توانید سواحل شن و ماسه سفید را در جنوب و ماسه‌های سیاه را در شمال و غرب این جزیره ببینید. جزیره بالی یک جزیره خاص است و به‌واسطه چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی که دارد هر لحظه آفریدگار این‌همه زیبایی را در ذهن متبلور می‌کند. سفر به بالی ترکیبی از تفریحات آبی، جنگل‌نوردی و ماجراجویی در شگفتی‌های باستانی و طبیعی است و تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شود نام این جزیره هرسال در مجلات سفر دنیا به‌عنوان محبوب‌ترین مقصد سفر ذکر شود. بالی یک جزیره پویا و در حال تغییر است. توسعه سریع اقتصادی بالی ناشی از حضور هزاران گردشگر در طول سال است؛ اما این توسعه اقتصادی باعث ازبین‌رفتن سحر و جادوی طبیعی و  اصیل جزیره نشده است. این جزیره بهترین امکانات اقامتی، رستوران‌ها و چشمه‌های آب معدنی را با قیمت اندکی در اختیار توریست‌ها می‌گذارد. مردم بالی پرجنب‌وجوش هستند و با توریست‌ها بسیار دوستانه برخورد می‌کنند. فرهنگ منحصربه‌فرد مردم محلی هم نشأت‌گرفته از طبیعت است و در جزیره‌ای چنین آرامش‌بخش نباید به‌هیچ‌وجه انتظار تنش داشت.

جزیره بالی

ساحل سانور

این ساحل در جنوب شرقی بالی قرار دارد و یک ساحل آرام مناسب برای افراد مسن است. زیبایی ساحل به سکوت محیط اطراف و منظره بکر آن است.

ساحل کوتا

 این ساحل تا دهه ۷۰ یک ساحل ماهیگیری به‌شمار می‌رفت؛ اما با ورود توریست‌ها چهره این ساحل آهسته‌آهسته تغییر کرد. ساحل کوتا در نقطه جنوبی جزیره قرار دارد و یکی از خوش‌منظره‌ترین سواحل بالی به‌شمار می‌رود. گرچه فضای ساحل تا حدود زیادی شلوغ است، اما ارزش قدم‌زدن و تماشای منظره اقیانوس را دارد.
گشت زیر دریا: این تفریح برای افرادی که به دریا و آب علاقه‌مندند، واقعاً توصیه می‌شود. برای کسانی که می‌خواهند با حداقل ‏امکانات، سری به دنیای زیر آب بزنند، گشت زیر دریا، تفریح خوبی است. گردشگران توسط کلاه‌های مخصوصی که به ‏لوله‌های اکسیژن در قایق متصل هستند، به زیر دریا فرستاده می‌شوند تا از دنیای زیر آب لذت ببرند. این تور به‌طورمعمول در دو نقطه ‏ Sanur ‎و ‏Tanjung Benoa ‎‏ انجام می‌شود. ‏‏‏‏ برای طرفداران کایت نیز بالی، مکانی بکر به‌حساب می‌آید. با کایت سرفینگ، می‌توانید سرخوردن روی آب و انواع ‏روش‌های سرفینگ را که توسط کایت هدایت می‌شوید، انجام دهید. محل انجام این تفریح، سواحل شرقی بالی است.‏‏
به‌رغم مسموم‌شدن فرهنگ غذایی بسیاری از مناطق دنیا با فست‌فودها و غذاهای آمریکایی، بالی هنوز دارای سنت‌های غذایی خاص خود و خوراک‌های بسیار خوشمزه‌ای است. در سفر به بالی از رستوران‌هایی مانند MacDonald و KFC دوری کنید و از غذاهای محلی و سنتی بالی که متاسفانه در حال منسوخ‌شدن هستند، لذت ببرید.

bali
مردم حدود سال ۲۰۰ پیش از میلاد وارد بالی شده‌اند و امروزه سبک معماری، فرهنگ، سنت، آداب‌و‌رسوم و تئاتر سنتی آنان کاملاً مرتبط با همسایگان جاوایی‌شان است. جزیره بالی به‌طور ملموس با فرهنگ و اعتقادات هندی‌ها گره خورده است. مذهب در تمام شئون زندگی این مردم مشاهده می‌شود و گردشگران به‌طور روزانه شاهد ارائه پیشکشی‌های مذهبی در کاسه‌های ساخته‌شده از برگ خواهند بود که در خیابان‌ها گذاشته شده و در کنار آن عود روشن می‌شود. ورزش‌های سنتی بالی یکی از موارد  جالبی است که نباید در سفر به بالی ازدست داد. نبرد بین نیروهای خیر و شر، همراه با ماسک‌ها و نقاب‌های زیبا، نمایش جالبی است که به‌همراه موسیقی و ملودی‌های سنتی بالی اجرا می‌شود. به‌دلیل وجود فرهنگ هندی‌ها در این جزیره، تعداد زیادی جشنواره‌های جالب و مفرح اجرا می‌شود. آغاز این جشنواره زیبا و رنگارنگ با یک روز کاملاً غرق در سکوت همراه است. در این روز تمامی پروازها لغو و از گردشگران درخواست می‌شود در هتل‌ها باقی بمانند، خیابان‌ها خالی از حرکت شده و سپس با آغاز روز بعد گویی انفجاری از رنگ و شادی و صدا و تحرک رخ داده و مردم به خیابان‌ها ریخته و در جشنی عمومی حاضر شده و جشن می‌گیرند.
دین رسمی مردم این جزیره هندوست که تا حدودی با آیین هندوئیسم هند متفاوت است. معابد هندوی این جزیره یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های آن محسوب می‌شود. معبد مادر در دامنه کوه آگونگ (‌‌بلندترین کوه بالی) در ارتفاع هزار متری قرار دارد. مردم محلی اعتقاد دارند این معابد جزیره را از شر به‌دور می‌کنند. مردم اعتقاد دارند نام این معبد از اژدهایی گرفته‌شده که در اعماق این کوه زندگی می‌کرده است. معبد از ۲۸ سازه روی هفت تراس صعودی ساخته شده که بازدید از آن نیازمند استفاده از راهنماست. معبد اسطوره‌ای تناه لوط از هفت معبد در دریا تشکیل شده که به‌شکل زنجیره‌ای در ساحل جنوب غربی بالی قرار گرفته‌اند. این معبد به‌ویژه در بعدازظهرها و قبل از غروب آفتاب بسیار شلوغ است. منطقه پارکینگ و ساحل مجاور معبد پر از مغازه‌های سوغات‌فروشی و صنایع‌دستی است. در شبه‌جزیره بوکیت در نوک جنوبی جزیره بالی یکی از نه معابد بزرگ هندوی جهان قرار دارد. معبد پورالوهور الوواتو در قرن یازدهم در لبه بالای صخره سنگ آهک تأسیس شد. بازدید از محراب درونی تنها برای رهبران هندو امکان‌پذیر است؛ اما توریست‌ها می‌توانند از منظره بیرونی معبد و مجسمه‌های شگفت‌انگیز آن لذت ببرند.بالی به‌دلیل دارابودن مجسمه‌های متعدد مشهور است. زن و مرد در این جزیره به آموختن هنر نجاری و سنگ‌تراشی می‌پردازند و شاهکارهای هنری خلق می‌کنند که نمونه آن در بناها، خانه‌ها و گوشه و کنار جزیره  دیده می‌شود. در ساختمان‌های این جزیره قدم بزنید و از هنر و استعداد به‌کاررفته در ساخت مجسمه‌ها حیرت کنید. در هر یک از شهرهای این جزیره بناهای مذهبی وجود دارد و در دروازه ورودی تمامی آن‌ها دو مجسمه شیر به‌عنوان نگهبان وجود دارد. در داخل آن‌ها نیز به‌طورمعمول مجسمه‌های الهه‌هایی مانند الهه برنج و حاصلخیزی وجود دارد. کنده‌کاری‌های تزئینی سقف و ستون‌های این ساختمان‌ها، شگفت‌انگیز است و سبب شهرت و ایجاد جذابیت در معماری بالی شده‌اند.یوبود در میان مزارع برنج در دامنه کوه مرکزی بالی قرار دارد، نقطه‌ای که به‌عنوان قلب فرهنگی بالی شناخته می‌شود. مهم‌ترین موزه‌های جزیره در این مکان قرار دارد؛ ازجمله موزه هنر نکا با مجموعه‌ گسترده‌ای از هنرهای مردم بالی. موسیقی سنتی و مراسم آیینی محلی هر روز در این منطقه اجرا می‌شود؛ ضمن اینکه گالری‌های هنری متعدد و مغازه‌های صنایع‌دستی بسیاری در این محل قرار دارد.قطعاً بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم که جزیره بالی پر از خصایل منحصربه‌‌فردی است که آن را از دیگر نقاط دنیا متمایز می‌سازد. بالی زیباترین و مشهورترین جزیره اندونزی است که در جنوب خط استوا بین جاوه در غرب و لومبوک در شرق قرار گرفته است.

مرضیه باغبانی

www.beytoote.com 

www.lastsecond.ir

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا