جاذبه های گردشگری ایران

غار سرد کوه

غار سرد کوه ملایر 

کوه سرده یا سردکوه به ارتفاع ۲۲۴۰ متر در نزدیکی شهرستان ملایر قرار دارد. چون این کوه پشت به آفتاب قرار دارد و ارتفاع بیشتری نسبت به کوه گرمه دارد، بنابراین به کوه سرده معروف شده‌است.غار سردکوه دراطراف ملایر و در نزدیکى روستاى سلطان‌آباد در ارتفاع ۲۲۴۰ مترى کوه سردهٔ ملایر قرار دارد.

مشخصات غار سرد کوه

دهانهٔ غار ۲/۲۵× ۱/۳۵ متر است که با شیب تندى پایین مى‌رود. در انتهاى شیب با عبور از مدخلى سنگى به دهلیز اصلى غار مى‌رسیم. کنارهٔ راست دهلیز از طریق یک رف سنگى که تخته‌سنگ‌هاى واژگون روى آن فرو ریخته است، به شاخهٔ فوقانى غار اتصال مى‌‌یابد.

شاخهٔ فوقانى، دهلیز گشادى است به طول تقریباً ۴۰ متر با سقفى که از ۳ متر تجاوز نمى‌‌کند.

دهلیز اصلى غار که خمیدگى تندى دارد با انتهاى غار ۴/۵ متر اختلاف سطح پیدا مى‌‌کند. میانهٔ غار وسیع و سقف آن بلند است و از معبر چاه مانندى با دو پلهٔ سنگى طبیعى مى‌‌گذرد و به محوطه‌اى مى‌رسد که با زاویهٔ‌ تندى به سمت بالا ادامه دارد و کف آن ناهموار است.

در کنارهٔ چپ این محوطه، و به دنبال دهلیز، چند متر جلوتر یک گودال تنگ چاه مانند سر راه وجود دارد که در اثر ریزش تخته‌سنگ‌ها بر روى هم این راه زیرزمینى به وجود آمده است و دهلیز اصلى غار را تشکیل مى‌دهد.

غار در طول ۷۳ مترى دهلیز پایان مى‌یابد. یک ستون سرتاسرى ۲ مترى استالاگمیت تنها پدیدهٔ دیدنى این غار است. در کنارهٔ این ستون مدخل تنگ چاه‌مانندى دیده مى‌شود. در این حفره تنگ ۵ مترى حوضچه آب زلالى به درازاى ۴۴ و پهناى ۳۸ سانتى‌متر وجود دارد.

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا